بسته حمایتی دولت برای خروج از بن بست فرسودگی

اکنون نه وضعیت اتوبوس‌های درون شهری کشور خوب است نه تاکسی، شهرهایی که مترو دارند نیز با بحران فرسودگی واگن رو به رو هستند. نزدیک به ۸۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری کشور به سن فرسودگی رسیده اند، دولت مدت هاست به شهرها اتوبوسی نداده است و شهرداری‌ها هم توان خرید اتوبوس‌های مورد نیاز خود را ندارند.

به گزارش ایمنا، پس از افزایش قیمت سوخت، مسافران تازه ای به این ناوگان فرسوده و خسته افزوده شدند. اما ناوگان کنونی ظرفیت مسافران تازه را ندارد. مشکلات بی پایان ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها باعث شد دولت هم به فکر چاره بیفتد و مصوبات مهمی را این خصوص بگذراند از جمله طرح جایگزین و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری در این تصمیم چهار هزار دستگاه اتوبوس متوقف که نیاز به تعمیرات اساسی از سوی شهرداری‌های کشور دارند، نوسازی می‌شوند، همچنین بانک مرکزی ۳ هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی در قالب طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سه قسط پرداخت می‌کند. از این مبلغ، ۵۰ درصد مختص اتوبوس‌های شهر تهران و ۵۰ درصد باقیمانده برای سایر شهرها است. ۲ هزار میلیارد تومان وام برای بازسازی اتوبوس‌ها اختصاص پیدا می‌کند که ۵۰ درصد آن برای شهرداری تهران و ۵۰ درصد دیگر مربوط به سایر کلانشهرها است. بخشی از مبلغ نیز به‌صورت وام بلاعوض و بخشی دیگر در قالب تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود. این گزارش را که پیش‌تر در هشتمین شماره مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

حسین رجب صلاحی؛ معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گوید: در حوزه اتوبوس ۲۲ هزار اتوبوس درون‌شهری داریم که ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده است. از این تعداد ۷۰۰۰ اتوبوس قابل بازسازی و بازگشت به چرخه خدمات‌رسانی است. در تهران حدود ۶۰۰۰ اتوبوس داریم که باید ۳۰۰۰ اتوبوس نو به آن اضافه کنیم.

او ادامه می‌دهد: در حوزه تاکسیرانی در کشور ۳۳۰ هزار تاکسی در کشور داریم که ۱۹۰ تاکسی بالای ۱۰ سال عمر دارند و به مرز فرسودگی رسیده‌اند. ۸۰ هزار تاکسی در تهران فرسوده است و امسال تنها ۱۰۰۰ تاکسی نوسازی شده است. مصوبه‌ای به دولت ارائه شده که در صورت تأیید، خودروهایی که حداکثر سه سال عمر دارند، قابلیت تبدیل به تاکسی شدن را داشته باشند و تاکسی‌های فرسوده به جای این خودروها اسقاط و از رده خارج شوند.

به گفته رجب صلاحی در حوزه مترو نیز ۵ شهر دارای خطوط مترو هستند مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد. چند شهر در حال ساخت خطوط متروی خود هستند مانند کرمانشاه، اهواز، کرج، قم و اسلامشهر و رشت نیز در حال مطالعه یک خط تراموا است. ۸۵۰ کیلومتر متروی مصوب داریم که ۳۳۰ کیلومتر مترو در حال بهره‌برداری است. ۲۸۰ کیلومتر مترو در حال ساخت است و ۲۴۰ کیلومتر مترو در شهرهای مختلف در حال مطالعه است.

او اضافه می‌کند: مسافران مترو سالانه ۸۶۰ میلیون سفر در سال انجام می‌دهند در حالی‌که خطوط جدید راه‌اندازی و واگن‌های مترو نیز اضافه شود، امکان رسیدن به ۲۰۰۰ میلیون سفر در سال با مترو را داریم.

در تهران روزانه ۲.۷ تا ۳ میلیون سفر با مترو انجام می‌شود که در صورت ورود واگن‌های جدید، امکان رساندن این آمار به ۶ تا ۷ میلیون سفر در روز را داریم. در کشور ۱۸۰۰ واگن وجود دارد که به ۱۵۰۰ واگن دیگر نیاز داریم. از ۱۸۰۰ واگن، ۱۴۰۰ واگن متعلق به تهران است که ۱۱۰۰ واگن روزانه در خطوط تردد می‌کنند و ۲۰۰ واگن نیز معمولاً در تعمیرگاه متوقف هستند. همچنین ۶۳۰ واگن در مرحله فاینانس است که امیدواریم ۴۲۰ واگن دیگر برای تهران واگن در نظر گرفته شود. از مجموع ۲۰۰۰ واگنی که برای شهرهای دارای مترو پیش‌بینی شده ۱۰۵۰ واگن مربوط به تهران و ۹۵۰ واگن دیگر برای سایر شهرها است. از سال ۹۲ تاکنون ۱۱ هزار میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه مترو به فروش رسیده و دولت ۸۰۰۰ میلیارد نیز کمک بلاعوض کرده است. در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور پیش‌بینی شد ۱۵۰۰ اتوبوس به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس به سایر شهرها ارائه شود.

بر اساس آمارهایی ارائه شده به نظر می‌رسد وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بحرانی‌تر از سایر حوزه‌ها است. صلاحی در این رابطه توضیح می‌دهد به دلیل آنکه بیش از ۶ سال است هیچ اتوبوسی به شهرها از سوی دولت داده نشود، ناوگان اتوبوسرانی به این میزان فرسوده است. حدود ۸ سال پیش هر اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که دو سال پیش این رقم به ۱.۵ میلیارد تا ۲ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 411830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.