کاسبان کرونا در ایران

ورود ایران به لیست سیاه و وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه چهارم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خ دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جلوی اتفاق بزرگ‌تر را بگیرید» به بررسی ورود ایران به لیست سیاه پرداخت و نوشت: قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی به تنهایی آنقدر مهم است که نیازی به اتفاقات دیگر برای تحت‌تأثیر قرار گرفتن اقتصاد و امنیت سیاسی کشور وجود ندارد، اما شرایط ایران در عرصه بین‌المللی وضعیتی را پدید آورده که احتمالاً باید قرار گرفتن در لیست سیاه FATF را مقدمه‌ای برای اتفاقات بعدی ارزیابی کرد. امیرعلی ابوالفتح در این باره معتقد است قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، بازگشت تحریم‌های بین‌المللی از طریق فعال‌سازی بند ۳۷ توافق هسته‌ای را محتمل‌تر کرده است. به گفته او، این اقدام می‌تواند با پیگیری مکانیسم حل اختلاف از سوی کشورهای اروپایی یا بازگشت موقت آمریکا به توافق هسته‌ای اتفاق بیفتد. بر اساس بندهای غروب در توافق هسته‌ای، اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران به پایان می‌رسد و تهران می‌تواند از کشورهایی نظیر چین و روسیه اقدام به خریداری تسلیحات مدرن کند. ایالات متحده اما مایل نیست چنین اتفاقی بیفتد و به همین منظور نهایت تلاش خود را به کار بسته تا پیش از فرارسیدن ماه اکتبر، فاتحه توافق هسته‌ای وین را بخواند. در همین راستا، قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF فرصتی برای آمریکایی‌ها فراهم آورده است که علاوه بر متهم ساختن ایران به «پولشویی» و «تأمین مالی تروریسم»، «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را تشدید کند. به همین دلیل نیز پس از رسمی شدن قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه، آنها نتوانستند خوشحالی خود را از این موضوع انکار کنند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاسبان کرونا» به بررسی کلاهبرداری در اولین صف خدمات سلامت پرداخت و نوشت: اورژانس بیمارستان‌های پایتخت، چهره عجیبی پیدا کرده است. در این روزها، در سالن پذیرش و انتظار اورژانس‌های بیمارستانی، به ندرت با مراجعانی مواجه می‌شوی که ماسک پزشکی؛ ماسک‌های ساده کاغذی یا ماسک‌های فیلتر دار به صورت نداشته باشند. کادر درمانی اورژانس هم از این بابت تفاوتی با مراجعان ندارند مگر در بیمارستان‌های خصوصی. مشاهدات «اعتماد» از اورژانس ۳ بیمارستان در مرکز شهر؛ یک بیمارستان خیریه، یک بیمارستان آموزشی و یک بیمارستان خصوصی، تصویرهای متفاوتی دارد. در بیمارستان خیریه و بیمارستان دولتی، تمام نیروهایی که یونیفرم رسمی بیمارستان به تن دارند، ماسک فیلتر دار به صورت زده‌اند و دستکش‌های یک بار مصرف جراحی به دست دارند و هیچ وسیله‌ای را بدون دستکش جابه‌جا نمی‌کنند. بنرهای بزرگ هشدار درباره نحوه پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا در ورودی اورژانس‌ها نصب شده و فضای اورژانس و کلینیک‌های بیمارستانی، شبیه فیلم‌های سینمایی است که در ژانر ترسناک و درباره همه‌گیری ناجوانمردانه یک ویروس ناشناخته ساخته شده است. مراجعان داروخانه‌های بیمارستانی در مقایسه با مراجعان داروخانه‌های پراکنده در خیابان‌ها هم با برخوردهای متفاوت‌تری روبه‌رو می‌شوند چون کادر داروخانه بیمارستانی، گاهی اطلاعاتی هم درباره پذیرش بیماران مشکوک به آلودگی ویروس کرونا در بیمارستان محل خدمت‌شان با مراجعان رد و بدل می‌کنند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم ایران نگران کرونا» به بررسی وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: بیماری هراس‌آور کرونا که مدت‌ها پشت مرزهای کشور کمین کرده بود و ورودش به کشور مدام از سوی مسئولان بهداشتی تکذیب می‌شد، روز پنج‌شنبه دو قربانی در قم گرفت تا مسئولان ناچار شوند خبر ورود این بیماری در کشور را همزمان با خبر مرگ قربانیان آن اعلام کنند. معمولاً در تمام دنیا در مورد این بیماری یا بیماری یا بحران‌های مشابه رویه به این صورت است که کوچک‌ترین خبری و حتی موارد مشکوک به ابتلا به اطلاع عموم رسانده می‌شود تا مردم و مسئولان در زمینه پیشگیری از بیماری جدی عمل کنند، اما در ایران گویا این رویه متفاوت است و ورود یک بیماری آن قدر انکار می‌شود تا چند نفر را قربانی کند، آن وقت به ناچار شیوع آن بیماری را تأیید می‌کنند. درست مثل شیوع بیماری کرونا که تا یک روز قبل از مرگ دو نفر حتی وزیر بهداشت به عنوان بالاترین مقام بهداشتی کشور به شدت آن را تکذیب کرد، اما روز بعد خبر مرگ دو نفر به دلیل این بیماری رسانه‌ای شد. بعد از اینکه ورود کرونا به ایران از پرده انکار بیرون افتاد، علاوه بر هراس عمومی از ورود این بیماری در بین مردم، خبرها در زمینه آمار قربانیان و مبتلایان به سرخط رسانه‌ها تبدیل شد. چند روز پس از اینکه وزارت بهداشت رسماً ابتلای چند نفر به ویروس کرونا را تأیید کرد که تاکنون ۶ نفر جان خود را از دست دادند. آن گونه که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده است تا روز شنبه ۴ اسفند ۵ نفر در کشور بر اثر ابتلاء به این بیماری جان باختند و ۲۸ نفر به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند. البته سعید نمکی وزیر بهداشت شمار افراد مبتلا به کرونا را ۲۸۵ نفر خواند و از مردم خواست تا مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری را رعایت کنند.

در همین حال روز گذشته، سایت سازمان جهانی بهداشت از مرگ ۹ نفر در ایران به علت بیماری کرونا خبر داد. وزیر بهداشت ایران قول شکست کرونا را داد و در همایش بیست و هشتمین گرامیداشت دانشجویان نخبه گفت: به عنوان کهنه سرباز سلامت ایران که در حذف سرخک، حذف کزاز، برنامه فلج اطفال و… مسئولیت داشتم و امسال در سیلاب‌های اخیر که سازمان جهانی بهداشت حیرت کرد، در اوج تنهایی و تحریم و بدون حمایت بین المللی اپیدمی بیماری واگیر نداشتیم و همچنین آنفلوانزای H1N1 را مدارا کردیم که کشندگی اش به مراتب بیشتر از کرونا است، می‌گویم کرونا را شکست می‌دهیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اثر کرونا بر کسب وکارها» نوشت: ویروس کرونا حتی اگر منجر به فوت مبتلایان نشود، دست‌کم زندگی آنها را از روند طبیعی خارج می‌کند. ابعاد انسانی موضوع، به خصوص باید در سیاست اطلاع‌رسانی دولت مورد توجه قرار گیرد تا بر اضطراب مردم افزوده نشود. اما کرونا، یک مساله تک‌بعدی نیست و می‌تواند جنبه‌های دیگر زندگی مردم، از جمله کسب و کار را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از این رو شناسایی آسیب‌های اقتصادی در این راه، برای حفظ بهداشت عمومی نیز ضروری است. حتی در منشأ کرونا در ایران نیز ردپای فاکتورهای اقتصادی دیده می‌شود؛ چراکه قم علاوه بر نقش مذهبی، چهار راه ترانزیتی کشور نیز هست و در احاطه استان‌های مهم صنعتی تهران، مرکزی و اصفهان قرار دارد. اکنون نیز مهم‌ترین چالشی که دولت و کشور با آن مواجه است، کمبود و گرانی لوازم پزشکی حیاتی است. قابل پیش‌بینی بود که دولت با رویکرد سنتی و قهری با این چالش برخورد کند و با ممنوعیت صادرات، سعی کند بازار را به کنترل درآورد. اما اقتصاددانان در این زمینه، زاویه نگاه دیگری دارند: تهییج تولید با باز گذاشتن فرصت صادرات یا جایگزین کردن شیوه عرضه. مساله اقتصادی دیگر این روزها، کسب‌وکارهایی هستند که با تجمع گره خورده‌اند؛ مانند باشگاه ورزشی و تئاتر. احتمالاً احتیاط‌های پزشکی این کسب‌وکارها را برای مدتی با رکود مواجه کند.

کد خبر 411792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.