‌ کرونا صنعت خودروسازی را تهدید می‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه گفت: شیوع گسترده ویروس کرونا در منطقه صنعتی ووهان چین و برخی از کشورهای دیگر، صنعت خودروسازی جهان را به شدت تهدید می‌کند و شرکت‌های خودروسازی وابسته به قطعات تولید شده در ووهان، در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در برخی کشورهای جهان همچون ایران، اظهار کرد: شیوع ویروس مرگبار کرونا، صنعت خودروسازی چین و بسیاری از کشورهای شاخص در این حوزه را تحت تأثیر قرار داده و اغلب صنایع قطعه سازی و ساخت اتومبیل در این کشور در تعطیلی کامل قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بخش عظیمی از نظام اقتصادی چین به عنوان یکی از ابرقدرت‌های تولید جهان در اثر شیوع گسترده ویروس کرونا از زمان تعطیلات سال نو چینی‌ها، تعطیل مانده و به رغم تلاش دولت آن برای بازگشایی صنایع در دهم فوریه ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از بخش‌های صنعتی آن، تعطیلی و ضرر و زیان اقتصادی را بر تبدیل شدن به عامل انتشار این ویروس در جامعه ترجیح داده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قرنطینه کامل شهر ووهان چین در پی شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: شیوع این ویروس کشنده از شهر ووهان چین به عنوان ششمین شهر پرجمعیت این کشور آغاز شد و صنایع این استان که اغلب در زمینه ساخت اتومبیل و قطعات خودرو فعالیت می‌کنند، به صورت کامل تعطیل شده و هنوز نمی‌توان آماری از ضربه اقتصادی این تعطیلی بر صنایع خودروسازی کشورهایی که برای تأمین تجهیزات به چین وابسته هستند، ارائه کرد.

رضایی اضافه کرد: شرکت‌های خودروسازی هوندا، پژو سیتروئن، رنو، نیسان، آئودی و جنرال‌موتورز در شهر ووهان چین، کارخانه دارند و تعداد زیادی از صنایع تولید قطعات خودرو در این شهر فعالیت می‌کنند، بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۰ درصد صادرات خودروهای چینی به کشورهای جهان، در این منطقه تولید یا مونتاژ می‌شود و بخش زیادی از نیازهای داخلی صنعت خودروی چین نیز توسط صنایع متمرکز در این شهر تأمین شده است.

وی ادامه داد: تعطیلی کارخانجات تولید قطعات در این شهر موجب متوقف شدن خط تولید برخی از خودروها در کشورهای اروپایی و آسیایی شده و بر اساس اعلامیه هیوندا بیش از ۶۰ درصد از خط تولید این شرکت به عنوان پنجمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا، در کره جنوبی متوقف شده و شرکت اتومبیل سازی لوکس فیات نیز اعلام کرده که ممکن است به دلیل کمبود قطعات، تعدادی از کارخانه‌های خود در اروپا را تعطیل کند.

این کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با اشاره به تولید ۴۰ درصد از محصولات شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در چین، تصریح کرد: بیشترین خطر از ناحیه ویروس کرونا در میان شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا متوجه فولکس واگن است و ۲۴ کارخانه این شرکت که در چین قرار دارد اکنون در معرض تعطیلی و ضرر مالی است.

رضایی افزود: چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان و بزرگ‌ترین بازار خودرو اکنون با یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی خود روبرو شده و به نظر می‌رسد با ادامه بحران شیوع این ویروس کشنده، میزان تولید و فروش کارخانه‌های خودروسازی در این کشور، کاهش محسوس‌تری را در روزهای آینده تجربه خواهد کرد.

کد خبر 411790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.