خدمات تأمین اجتماعی ارزان قیمت یا رایگان از مهم‌ترین شاخص‌های رفاه است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شیوع گسترده و نامحسوس برخی از بیماری‌های واگیر در استان‌های کشور، گفت: بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های خصوصی، ارزشی برای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی قائل نیستند و اعتبار آن‌ها به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر کارآمدی نقش بخش‌های تأمین اجتماعی دولت در افزایش سطح رفاه عمومی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش سطح رفاه در جامعه، میزان برخورداری شهروندان از حقوق اجتماعی و خدمات تأمین اجتماعی ارزان قیمت یا رایگان است، بسیاری از کشورهای اروپایی بر اساس سرمایه گذاری‌های اجتماعی می‌کوشند تا اعتبار دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی را همچون پاسپورت‌های خود ارتقا بخشند.

وی افزود: مردمی که در گذشته به اعتبار دفترچه تأمین اجتماعی، تسهیلات فراوانی دریافت می‌کردند، امروزه با کمترین کاربرد این دفترچه‌ها در طول عمر سازمان تأمین اجتماعی مواجه شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حجم مطالبات بخش خصوصی از نهادهای تأمین کننده اعتبار دفترچه‌های بیمه همچون وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: مطالبات بیمارستان‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، چندین سال است که پرداخت نشده و بسیاری از بیمارانی که در گذشته استفاده فراوانی از دفترچه‌های بیمه می‌کردند، اکنون زمان مراجعه به این بیمارستان‌ها، دلیلی برای ارائه دفترچه بیمه خود نمی‌بینند.

ایمانی پور اضافه کرد: بیمارستان‌های خصوصی رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند که هزینه خدمات درمانی به بیش از ۱۰ برابر سال گذشته رسیده و هزینه‌های سنگین بستری و درمان در این نوع بیمارستان‌ها، به قدری بالا رفته که دیگر هر کسی جرأت ندارد در زمان بیماری به آنها مراجعه کند؛ البته هنوز افرادی هستند که اطلاعات کاملی از میزان اعتبار دفترچه بیمه تأمین اجتماعی خود نزد این بیمارستان‌ها ندارند و غافل از نوع توجه این مراکز درمانی به چنین دفترچه‌هایی در زمان بیماری به آنها مراجعه می‌کنند و پس از طی کردن یک دوره درمان، مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شوند.

وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد به عنوان رکن اصلی ارائه دهنده خدمات تأمین اجتماعی در جامعه، بهبود اعتبار دفترچه‌های خدمات درمانی و بیمه‌های تأمین اجتماعی را در اولویت دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد و با این اقدام سطح رفاه عمومی مردم کشور را تا حدودی ارتقا ببخشد. به بیمارستان نرفتن مردم در اثر فقر و بی اعتباری دفترچه‌هایی که عمر درازی برای پرداخت حق بیمه آن زحمت کشیده‌اند، کمبود و کم کاری بزرگی است اما راه حل اقتصادی دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: اعتبارات موجود در صندوق توسعه ملی، برای هزینه شدن در روز مبادای این جامعه ذخیره شده و به نظر می‌رسد اکنون بیش از هر زمان دیگر، روز مبادا و خطر نظام بهداشت و درمان در ایران است؛ دولت به هر بهانه‌ای از این صندوق برداشت می‌کند و این در حالی است که بهبود اعتبار دفترچه‌های بیمه از طریق پرداخت مطالبات بخش خصوصی نظام درمانی کشور از این صندوق در اولویت مصالح کشور است.

ایمانی پور افزود: اعتبار دفترچه‌های بیمه نه تنها در بیمارستان‌های خصوصی بلکه در بیمارستان‌های دولتی و تحت نظر تأمین اجتماعی نیز به شدت کاهش پیدا کرده و بی شک بیماری که قصد استفاده از خدمات درمانی با نرخ آزاد در بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی را دارد، نسبت به بیماری که از دفترچه بیمه استفاده می‌کند در اولویت است.

کد خبر 411788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.