تغییر ساختار بودجه‌ریزی بر اساس ابلاغ وزارت کشور/رویکرد عدالت مکانی در بودجه ۹۹

در واپسین روزهای دی‌ماه سال‌جاری بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری به همراه بودجه مؤسسات و سازمان‌های وابسته به شورای اسلامی شهر تقدیم و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، تجزیه، تحلیل ارقام بودجه و بررسی پروژه‌های عمرانی مناطق و سازمان‌ها توسط اعضای شورا با مبلغ شش هزار میلیارد تومان تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بودجه سال آینده شهرداری اصفهان که نسبت به بودجه سال‌جاری ۲۵ درصد رشد یافته، بودجه مناطق و ستاد شهرداری پنج هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان است که سهم بودجه جاری ۲۹ درصد و سهم بودجه عمرانی ۷۱ درصد تعیین شده است.

بودجه سال ۹۹ با تغییر و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و حرکت به سمت استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تدوین شده و از مهمترین کلیدواژه‌های آن افزایش زیست‌پذیری، بازآفرینی و سرزنده‌سازی فضای شهری، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت عدالت مکانی و فضایی شهر، استفاده از مشارکت بخش خصوصی است.

برای آگاهی بیشتر از رویکردها و سیاست‌های بودجه سال آینده شهرداری اصفهان و وجه تمایز آن با بودجه سال‌جاری، گفت و گویی را با «سید سعید انصاری‌فر» مسئول بودجه و اعتبارات شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

شاخصه‌ها و ساختار تدوین بودجه سال ۹۹ شهرداری چگونه است؟

بودجه در نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها علاوه بر اینکه به عنوان یک ابزار جهت برنامه‌ریزی و کنترل عملیات اجرایی و خدمت‌رسانی به شهروندان است، به عنوان یک الزام قانونی نیز به شمار می‌رود؛ به همین خاطر بودجه می‌تواند از طریق تخصیص بهینه منابع و مصرف منابع در محل‌های مشخص شده و دارای اولویت، باعث کارایی و اثربخشی عملیات و فعالیت‌های شهرداری شود.

با استناد به ماده ۲۵ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، بودجه شهرداری‌ها باید بر اساس برنامه‌ها و وظایف و فعالیت‌های مختلف و هزینه هر یک از آنها تنظیم شود، همچنین طرز تنظیم برنامه و بودجه، تفریغ بودجه و نحوه تفکیک وظایف فعالیت‌ها و انطباق بودجه با برنامه و همچنین طرز برآورد درآمد و هزینه به موجب دستورالعملی خواهد بود که به وسیله وزارت کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد.

در سال ۹۹ دستورالعمل جدیدی از طریق معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری‌های سراسر کشور تحت عنوان "دستورالعمل طرز تهیه و تدوین، اجرا و تفریغ بودجه شهرداری‌ها" ابلاغ شد که در آن نحوه تدوین بودجه سال ۹۹ شهرداری‌های سراسر کشور را در دو طبقه‌بندی جدید اقتصادی و عملیاتی شرح داده و براساس این دستورالعمل تمام شهرداری‌ها موظف شدند بودجه سال ۹۹ خود را در قالب جدید تنظیم و به شورای اسلامی شهر جهت تصویب ارائه کنند.

در این دستورالعمل، بودجه در دو نوع طبقه‌بندی مجزا تدوین می‌شود در طبقه‌بندی اقتصادی تمامی درآمدهای شهرداری در سال ۹۹ در قالب منابع و به سه گروه درآمدهای عمومی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی و همچنین تمامی هزینه‌های شهرداری در قالب مصارف و به سه گروه اعتبارات هزینه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی تقسیم شده است که توضیحات بیشتر آن و ردیف‌های ذیل هر کدام از این گروه‌ها در سایت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موجود است و شهروندان علاقه‌مند به مباحث بودجه‌ریزی می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور و دانلود فایل دستورالعمل جدید بودجه، توضیحات کامل آن را مشاهده کنند.

در طبقه‌بندی عملیاتی بودجه، مطابق دستورالعمل جدید اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای مجموعه وظایف و تکالیف شهرداری در قالب مأموریت، برنامه، طرح خدمت، فعالیت و پروژه ذیل اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی دسته‌بندی شده است.

به طور مثال ماموریت‌هایی که در این دستورالعمل برای شهرداری‌ها ذکر شده شامل مأموریت عمران و شهرسازی، محیط زیست و خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، خدمات مدیریت و اجتماعی و فرهنگی است که ذیل هر مأموریت تعدادی برنامه تعریف شده است.

این دستورالعمل جدید اهدافی را برای شهرداری‌ها در نظر گرفته که به دو قسمت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم شده است.

از جمله اهداف کوتاه مدت می‌توان به شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌ها، پاسخگویی دقیق‌تر در قبال منابع مورد استفاده، تغییر در ساختار بودجه و اصلاح نظام طبقه‌بندی، بسترسازی برای ایجاد کنترل و ارزیابی پیشرفت‌های حاصله از اجرای بودجه و ارائه اطلاعات کامل از برنامه‌ها و عملکرد هر شهرداری مشتمل بر ستاد، مناطق و مؤسسات و سازمان‌های وابسته جهت پاسخگویی به شهروندان و از جمله اهداف بلند مدت می‌توان به اصلاح روش‌های بودجه‌ای از طریق فراهم کردن امکان گذار از سیستم بودجه‌ریزی برنامه‌ای به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد یا بودجه‌ریزی عملیاتی اشاره کرد.

وجه تمایز بودجه سال ۹۹ شهرداری با بودجه سال‌جاری چیست؟

تدوین بودجه امری زمان‌بر بوده و اکثر زمان تیم مدیریت شهری را مشغول به خود می‌کند به خصوص در تدوین بودجه سال ۹۹ که با تغییر اساسی در ساختار تدوین بودجه نیز همراه بوده است که این خود نیازمند تغییر در زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط لازم از جمله تهیه سیستم‌های نرم‌افزاری، طراحی فرم‌ها و گزارش‌های مورد نیاز و آموزش مدیران و کارشناسان برنامه‌ریزی و بودجه است که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی با همکاری تیم مدیریت شهری و با حمایت شورای اسلامی شهر و با نهایت سعی و تلاش شبانه‌روزی توانستند تا حد امکان زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و بودجه سال آینده را طبق زمان مقرر به شورای اسلامی شهر ارائه کنند.

از نکات و ویژگی‌های مهم تدوین بودجه سال ۹۹ شهرداری می‌توان به تغییر ساختار بودجه‌ریزی بر اساس ابلاغ وزارت کشور و حرکت به سمت استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، یکپارچه‌سازی برنامه و بودجه سازمان‌های وابسته با برنامه و بودجه شهرداری اصفهان، ارتقا رویکرد مدیریت پروژه و پورتفولیو (مجموعه پروژه و طرح‌های عمرانی) جهت منطقی‌سازی ارتباط برنامه و بودجه، افزایش همگرایی سرانه عمرانی مناطق ۱۵ گانه بر اساس رویکرد عدالت مکانی، تمرکز ویژه بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، در نظر گرفتن ظرفیت‌های بخش خصوصی جهت اجرای پروژه‌ها و اقدامات و توجه ویژه به پروژه‌های شاخص شهری اشاره کرد.

بودجه سال آینده چه رویکردهایی را دنبال می‌کند؟

بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری به همراه بودجه مؤسسات و سازمان‌های وابسته در تاریخ ۲۹ دی‌ماه سال‌جاری پس از تقدیم به شورای اسلامی شهر، بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر و تجزیه، تحلیل ارقام بودجه و بررسی پروژه‌های عمرانی مناطق و سازمان‌ها توسط اعضای شورای اسلامی شهر با مبلغ شش هزار میلیارد تومان تصویب شد.

از این مبلغ، بودجه مناطق و ستاد شهرداری پنج هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان است که سهم بودجه جاری ۲۹ درصد و سهم بودجه عمرانی ۷۱ درصد است.

با توجه به مشکل آلودگی هوا و معضل ترافیک شهری که اکثراً شهروندان اصفهانی به ویژه در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، در بودجه سال ۹۹ مناطق و ستاد شهرداری به بحث حمل و نقل همگانی و عبور و مرور توجه ویژه‌ای شده به طوری که حدود ۵۵ درصد از بودجه مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مناطق و ستاد شهرداری به این امر اختصاص یافته است.

مباحث مربوط به خدمات شهری شامل تملک، احداث و توسعه فضای سبز، پساب و شبکه توزیع آب نیز حدود ۱۵ درصد از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مناطق و ستاد شهرداری و نهایتاً حدود ۹ درصد از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مناطق و ستاد شهرداری برای مباحث فرهنگی شهر در نظر گرفته شده است.

فرآیند تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران و استفاده هر چه بیشتر از مشارکت بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها در سال ۹۹ چگونه است؟

معتقدیم در شرایط کنونی و همچنین وضعیت درآمدی شهرداری‌ها، توجه ویژه به اجرای پروژه‌ها به صورت مشارکتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، یکی از فاکتورهای بسیار شاخص و مهم جهت برون رفت از این شرایط و توقف نداشتن پروژه‌های شهری است.

البته فراهم‌کردن شرایط و زیرساخت‌های لازم و کاهش بروکراسی شدید اداری و برطرف کردن موانع در جهت جذب سرمایه‌گذاران نیز از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و مدیران شهری باید شرایط را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار فراهم کرده و با خلاقیت و نوآوری پروژه‌های مشارکتی تعریف کنند که سود آن به شهر و شهروندان برسد و در این شرایط اقتصادی شاهد توقف پروژه‌های شهری نباشیم.

خوشبختانه تیم مدیریت شهری اصفهان به خصوص اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به اجرای پروژه‌های مشارکتی نظر مثبت و ویژه‌ای دارند و در بودجه سال ۹۹ نیز تاکید ویژه‌ای بر اجرای پروژه‌های مشارکتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است.

همچنین به طور تخصصی در کمیسیون اقتصادی حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان پروژه‌های مشارکتی مناطق در سال آینده با حضور نماینده مدیریت سرمایه‌گذاری مشارکت‌های شهرداری اصفهان و مدیران و رؤسای اداره برنامه‌ریزی مناطق و ستاد مورد بررسی و توجه ویژه‌ای قرار گرفت.

در تدوین بودجه سال آینده چقدر به افزایش درآمدهای پایدار توجه شد؟

خوشبختانه در بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان سهم درآمدهای ساختمانی و تراکم از کل بودجه نسبت به سال قبل کاهش یافته است و سعی شده افزایش بودجه از طریق توجه ویژه به منافع حاصل از اجرای پروژه‌های مشارکتی و همچنین درآمد مالیات بر ارزش افزوده تأمین شود.

همچنین تلاش شده بودجه درآمدهای ساختمانی با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های درآمدی همان منطقه برآورد شود؛ البته درآمد شهرداری‌ها وابستگی شدیدی به ساخت و ساز در سطح شهر دارد و نمی‌توان دفعتا این وابستگی را کاهش داد، بنابراین دولت باید قوانینی جهت ارائه و تصویب در مجلس در دستور کار قرار دهد تا از وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار به مرور زمان بکاهد و راهکارهای درآمدی جدید پایدار مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در این خصوص مطرح باشد را ارائه کند.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 411781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.