پایداری و رونق اقتصادی، مزایای زیباسازی شهرها

استفاده از آثار هنری عمومی یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای زیباسازی شهری به شمار می‌رود؛ مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان آثار هنری را در معرض عموم مردم قرار می‌دهند و از این طریق به حفظ جمعیت و افزایش گردشگر در شهرهای خود کمک می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر مهاجرت از یک شهر به شهر دیگر امری بسیار رایج بوده است و به کاهش جمعیت در شهر مبدا و افزایش جمعیت در شهر مقصد منجر شده است. کاهش و افزایش جمعیت تقریباً به طور یکسان، اما از جنبه‌های متفاوت، شهرها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند؛ کاهش جمعیت باعث می‌شود جذب گردشگر و در نتیجه رونق اقتصادی به سختی صورت گیرد، از طرفی نیز افزایش جمعیت مشکلاتی نظیر کمبود و حتی نبود منابع طبیعی و امکانات عمومی را برای ساکنان به دنبال دارد.

برنامه‌ریزان شهری به منظور حفظ ساکنان و افزایش گردشگران در شهرهای خود تلاش می‌کنند از زیباسازی شهر بیشترین بهره را بگیرند و از این طریق روحی تازه به شهر ببخشند. برخی از این افراد از طریق احداث استادیوم‌ها و سالن‌های کنسرت بی‌نظیر جانی دوباره به شهرهای خود می‌بخشند و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. برخی نیز با ساخت مکان‌های تفریحی پیشرفته شهر خود را به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین شهرهای جهان به شهرت می‌رسانند و از این طریق گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند که این امر به نوبه خود باعث رونق اقتصادی در شهر می‌شود.

نصب مجسمه‌های سبز در مکزیکو سیتی

مقامات رسمی اخیراً در بسیاری از شهرهای جهان از طریق نصب آثار هنری در گوشه و کنارهای خیابان‌ها برای حفظ جمعیت خود و حتی جذب افرادی از سایر شهرهای جهان بهره برده‌اند. به عنوان مثال، در مکزیکو سیتی پایتخت کشور مکزیک، مجسمه‌هایی دوستدار محیط زیست در خیابان‌های شهر نصب شده است که علاوه بر پیوند مردم با طبیعت، زیبایی بی‌نظیری به شهر بخشیده است. این آثار هنری با ظرافت و زیبایی تمام طراحی شده است و مملو از هزاران گیاه سبز است که علاوه بر جنبه زیباشناسی خود، به جذب دی‌اکسید کربن و در نهایت کاهش آلودگی هوا کمک قابل توجهی می‌کند. این آثار هنری مجسمه‌مانند به وسیله یک سازمان غیرانتفاعی محلی در خیابان‌های پایتخت مکزیک نصب شد و این اقدام بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر برای تبدیل مکزیکو سیتی به شهری سبز و پایدار بود. سازه‌های مجسمه‌مانند تنها یک نمونه از اقداماتی است که مدیران مکزیکوسیتی برای زیباسازی شهر به کار برده‌اند؛ مدیران این شهر راهکارهای بسیار دیگری را نیز برای زیباسازی شهری و جذب گردشگر به کار گرفته‌اند.

طراحی هنری دیوارهای کهنه، لس آنجلس

هنرمندان در لس آنجلس، بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا، فراتر از ایجاد فضاهای سبز برای زیباسازی شهر پیش رفته‌اند؛ این افراد تلاش کرده‌اند پوک‌سنگ‌هایی زیبا در دیوارهای شهر ایجاد کنند و از این طریق به حفظ جمعیت و جذب گردشگر به شهر خود کمک کنند. این پوک سنگ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در سراسر شهر پراکنده شده است و جلوه‌ای منحصربه‌فرد در شهر به وجود آورده است. جالب است بدانید که پوک سنگ‌ها بیشتر روی دیوارهایی قدیمی و خراب نصب می‌شود که پیش از این چشم‌اندازهایی نامطلوب برای شهر به وجود آورده بود. جالب این‌که طراحان پوک‌سنگ‌های سه بعدی کلانشهر لس آنجلس اغلب از کاغذهای بازیافتی و سایر مواد زائد برای ایجاد این آثار هنری زیبا بهره برده‌اند و با رنگ‌آمیزی و طراحی بی‌نظیر آن‌ها جانی دوباره به شهر بخشیده‌اند.

سایبان‌های رنگارنگ در ورودی‌های سالن‌های تئاتر، سنت لوئیس

طراحان در سنت لوئیس، شهر و بندری در ایالت میزوری کشور آمریکا، از هنر عمومی برای حل یک مشکل جدی در شهر بهره گرفته‌اند؛ این‌که چگونه می‌توان فضایی جذاب برای دوستداران تئاتر و سینما به وجود آورد تا از این طریق مدت زمان بیشتری این افراد را در سالن‌های نمایش نگه داشت. در یکی از محله‌های این شهر یک اثر هنری شگفت‌انگیز نصب شده است که دوستداران تئاتر و گردشگران بیشتری را به سمت سالن‌های تئاتر و سینما جذب می‌کند. این اثر هنری شگفت‌انگیز از ظرفیت کافی برای پذیرش بازدیدکنندگان برخوردار است و با زیبایی منحصربه‌فرد خود همچون چشم‌اندازی خارقالعاده در میان شهر خودنمایی می‌کند. اثر هنری فوق در طول روز سایبانی بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد و آن‌ها را از تابش خورشید در امان می‌دارد و نورپردازی شگفت‌انگیز آن در شب‌ها چشم‌اندازی زیبا برای محله ایجاد می‌کند.

نقاش‌هایی که هوای آلوده را می‌بلعد، مانیل

مانیل، پایتخت کشور فیلیپین، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است که مقامات رسمی آن در چند سال اخیر اقدامات زیادی را برای کاهش انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه بهبود کیفیت هوا انجام داده‌اند. اخیراً گروهی از معماران خوش ذوق این شهر، نقاش‌هایی بسیار زیبا روی دیوار شهر کشیده‌اند که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این طراحان ادعا می‌کنند که از مواد دوستدار طبیعت برای ایجاد رنگ‌های مورد نظیر خود بهره برده‌اند که علاوه بر جذب مواد آلاینده و زیباسازی شهر، به پایداری آن نیز کمک می‌کند.

این‌ها تنها چند نمونه از اقداماتی است که مسئولان برای زیباسازی شهرها و جذب گردشگر به کار گرفته‌اند. هر روز ایده جدیدی مطرح می‌شود و طراحان به طور مداوم در حال ایجاد پروژه‌هایی نوین برای زیباسازی شهر و جذب گردشگر به شهرهای خود هستند.

کد خبر 411707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.