هرچه لوازم بهداشتی هست و نیست خریده شد!

ماسک نداریم، ژل و اسپری هم نداریم، زودتر می‌دانم دنبال چه چیزی هستید برای همین می‌گویم هیچ‌کدامش را نداریم، چند بار زنگ زده‌ایم قرار است بعدازظهر برایمان بیاورند، البته اگر بعدازظهر هم نگویند نداریم!

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا مهمان ناخوانده‌ای برای ایران بود که بارها بودن و نبودنش از یک ماه پیش تا همین امروز تأیید و تکذیب شده و همچنان مشخص نیست دقیقاً چه تعداد مبتلا در کجای کشور به این ویروس تکامل یافته اهلِ چین مبتلا شده‌اند.

همین ندانستن‌ها باعث شده در شهرهای مختلف ایران مردم از هراس ابتلاء به این ویروس که هم تلفات بالایی دارد هم به راحتی شیوع پیدا می‌کند، به دنبال پیشگیری از پیدا شدن این بیماری در میان خانواده‌شان باشند.

در چند روز اخیر با جدی شدن چند مورد ابتلاء به کرونا در شهرهایی مانند قم، اراک و بابل، نه تنها در این شهرها بلکه در شهرهای کوچک و بزرگ کشور صف خرید محصولات بهداشتی برای پیشگیری طولانی‌تر شده و افزایش این تقاضا باعث کم شدن عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

برای یافتن لوازم بهداشتی مانند ماسک و ژل و اسپری ضدعفونی کننده، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و عرصه کنندگان تجهیزات پزشکی، مقصد خبرنگار ایمنا بوده‌اند.

ژل و محلول ضد عفونی کننده نداریم

روز گذشته (جمعه) که تب درخواست لوازم بهداشتی همزمان با شنیدن نخستین زمزمه‌ها از وجود کرونا در اصفهان بالا گرفت، تقریباً تمام مراکز درمانی شبانه‌روزی نواحی شمالی اصفهان یا لوازم بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی کننده را به بهانه نبودِ آن عرضه نمی‌کردند یا به تعداد محدودی در اختیار متقاضیان قرار می‌دادند؛ گرفتن ماسک ساده بیش از ۱۰ عدد کار هرکسی نبود و ژل‌های ضدعفونی کننده نیز نایاب بودند.

امروز (شنبه) نیز داروخانه‌های خصوصی و دولتی اصفهان تقریباً هیچ‌کدام نمی‌توانستند پاسخگوی نیاز مراجعین خود باشند. اغلب موجودی ماسک و لوازم ضدعفونی کننده خود را فروخته بودند و مشتریان را رد می‌کردند: "هرچه داشتیم و نداشتیم برده‌اند… حتی ماسک ساده هم نداریم… زنگ می‌زنیم بیاورند هم گوشی‌هایشان را جواب نمی‌دهند… چون نیست نمی‌توانیم قول وقت خاصی را به کسی بدهیم."

در تمام خیابان آمادگاه که داروهای کم‌یاب هم گاهی تنها در داروخانه‌هایش یافت می‌شود، متصدیان داروخانه‌ها در مواجهه با سوال "ماسک یا لوازم بهداشتی و ضدعفونی دارید؟ " ابرو و شانه بالا می‌انداختند و هیچ نداشتند: "ماسک نداریم… ژل و اسپری هم نداریم… زودتر می‌دانم دنبال چه چیزی هستید برای همین می‌گویم هیچ‌کدامش را نداریم… چند بار زنگ زده‌ایم قرار است بعدازظهر برایمان بیاورند… البته اگر بعدازظهر هم نگویند نداریم! "

ماسک فیلتر دار ۱۰ هزار تومان!

در این میان یک داروخانه بسته‌های پد الکلی را مقابل دستانش گذاشته و مشت مشت می‌فروشد اما فقط خرده فروشی می‌کند، ماسک فیلتر دار هم کنار دست خود دارد و هر کدام را ۱۰ هزار تومان می‌فروشد. مشتریان هم که از سایر داروخانه‌ها ناامید شده‌اند، حتی مازاد بر نیاز خود می‌خرند و همراه می‌برند.

چند داروخانه هم ماسک یک بار مصرف ساده دارند و هیچ چیز دیگری برایشان نمانده است. متصدی یکی دیگر از داروخانه‌ها نیز تعدادی محلول الکلی برایش باقی مانده و کسانی که به دنبال ژل ضدعفونی کننده هستند را به خرید آن ترغیب می‌کند و می‌گوید "تفاوتی با ژل ندارد، درِ آن را باز می‌کنید و می‌ریزید کف دستتان و ماساژ می‌دهید… فقط همین‌ها برایمان مانده… اگر ضدعفونی کننده می‌خواهید ببرید! "

وضعیت عرضه‌کنندگان تجهیزات پزشکی در خیابان شمس‌آبادی اصفهان از این شرایط نیز بدتر است. فروشندگان اعلام کمبود موجودی می‌کنند و همین را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌دانند. نوعی از ژل ضدعفونی کننده که تا همین چند روز پیش ۵۰ هزار تومان بود، در بازار کمیاب لوازم بهداشتی به راحتی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

نام نویسی کنید تا نوبتتان شود!

البته این راحت فروختن برای فروشندگان است و خریداران چندان هم راحت نمی‌توانند این لوازم را خریداری کنند، باید از قبل اسم بنویسند و شماره تلفن بگذارند تا نوبتشان که شد و فروشگاه موجودی داشت، به آن‌ها اطلاع دهد.

یکی از مراجعین می‌گوید: "این کارها بازار گرمی است… می‌خواهند هرچه دارند دو برابر بفروشند و می‌دانند مردم هم می‌خرند… اگر واقعاً ندارند چرا هرکجا می‌رویم می‌رود از انبار یکی یکی می‌آورد؟ چرا راحت هرچه دارد را دمِ دست نمی‌گذارد."

در این میان ولع بیش از حد مردم در خریدن ته مانده ادعایی داروخانه‌ها نیز به رشد قیمت‌ها کمک کرده و سراغ گرفتن در داروخانه‌های سطح شهر و مراد نیافتن نیز باعث شده بدون آنکه به قیمت لوازم بهداشتی دقت کنند، هرچه هست و نیست را بخرند که جای تأمل دارد.

با این حال سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از آمادگی این سازمان برای رسیدگی به گرانفروشی لوازمی مانند ماسک یکبار مصرف در پی شیوع ویروس کرونا خبر داده و از هموطنان خواسته شکایات خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۳۵ و یا تارنمای t135.ir به این سازمان اعلام کنند.

کد خبر 411699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.