استفاده از حیوانات در آموزش‌های دانشگاهی ممنوع شد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی کشور خواسته است تا به جای استفاده از جانداران و حیوانات در برنامه‌های درسی، از روش‌های جایگزین استفاده کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، خاکی صدیق، در ابلاغیه‌ای از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خواست تا در رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، برخی گرایش‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، اقدام به استفاده از جایگزین‌های آموزشی کنند.

در ابلاغیه مذکور آمده است: "دانشگاه استفاده از حیوان برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کند که به هیچ وجه امکان استفاده از جایگزین‌های آن وجود نداشته باشد".

این تصمیم و اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نشان‌دهنده گام برداشتن به سوی هم‌راستا شدن با رویکردها و شیوه‌های نوین در نظام‌های آموزش عالی برتر جهان است، بر لزوم توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به بهره‌گیری خردمندانه از طبیعت و به ویژه بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات در امر خطیر آموزش تاکید کرده است.

محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این خصوص اظهار داشت: به منظور انتظام بخشیدن به سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظت از حقوق حیوانات در آموزش عالی، برای نخستین بار از سال جاری کارگروه تخصصی اخلاق زیستی در آموزش در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی فعال شده است.

در این کارگروه، دستورالعملی به عنوان راهنمای کار با حیوانات ذیل محور اخلاق‌زیستی در دست تهیه است که به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. علاوه بر این بعضی سازمان‌های مردم نهاد مدافع حقوق حیوانات نیز در این رابطه با دفتر برنامه ریزی آموزش عالی همکاری دارند.

به گفته وی، امروزه عدم استفاده و کشتار جانداران و حیوانات در آموزش و پژوهش، دغدغه‌ای جهانی در مجامع علمی دنیا است که با همکاری فعالان حقوق حیوانات در آینده‌ای نزدیک ضمن توسعه و وجود پیشرفت چشم‌گیر در علم و تکنولوژی، به سوی جایگزین‌سازی حرکت می‌کند.

کد خبر 411654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.