شست‌وشوی دست‌ها را جدی بگیرید

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی گفت: در پیشگیری از کرونا ویروس شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده بسیار حائز اهمیت است و باید جدی گرفته شود.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه باید از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان به شدت خودداری شود، اظهار کرد: حداقل ۲۰ ثانیه برای شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، وقت بگذاریم و طبق اصول و مرتب دست‌ها را بشوییم، استفاده از محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده نیز بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: افراد از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنند و برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا، بلافاصله بعد از اینکه از بیرون به منزل رسیدند، دست‌های خود را بشویند و ضدعفونی کنند.

احتمال کنترل کرونا با گرم شدن هوا

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس در هوای گرم تقریباً ضعیف‌تر می‌شود و احتمال دارد با نزدیک شدن به فصل بهار و گرم شدن هوا احتمال کنترل کردن ویروس قوی‌تر شود و ویروس مهار شود.

وی استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه را مهم و ضروری دانست و افزود: افراد باید هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرند و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازند و در صورت نبود دستمال باید سرفه و عطسه خود را از طریق آرنج و آستین لباس مهار کنند.

صلاحی اضافه کرد: اشیا و سطوحی مانند دستگیره درها (به ویژه در مدارس و ادارات و اماکن پر تردد) و گوشی همراه را با مواد ضدعفونی کننده تمیز و ضدعفونی شوند، این ویروس احتمالاً حدود چهار ساعت بر روی دست‌ها و حدود ۲۴ ساعت روی اشیا و سطوح زنده می‌ماند، همچنین رعایت فاصله حداقل یک متر با فرد بیماری که سرفه می‌کند، در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است و باید از دست دادن و روبوسی جدا خودداری شود.

موادغذایی لازم برای مقابله با کرونا

وی با اشاره به اینکه افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارند، گفت: مصرف ویتامینC، میوه و سبزی، مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و به طور کلی مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلاء افراد به کرونا ویروس را کمتر کند.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که در چین انجام شده است، محققان دریافته‌اند که میزان ابتلای مردان تا حدودی بیشتر از زنان بوده و میزان مرگ و میر در مردان ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد است، همچنین باید مراقب کودکان نیز باشیم، چرا که آن‌ها هم در معرض خطر ابتلاء به کرونا ویروس قرار دارند.

وی با توضیح اینکه علائم این ویروس شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، گفت: این بیماری علائم بسیار مشابهی به آنفلوآنزا و سرما خوردگی دارد و تب، سرفه، سر درد، بدن درد، تنگی نفس، لرزش بدن، عطسه و آبریزش بینی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است، این ویروس افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت هستند و یا داروهای کورتون‌دار مصرف می‌کنند، را بیشتر از سایرین درگیر می‌کند و در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

صلاحی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی بیماری ناشی از کرونای جدید تقریباً بین دو تا ۱۴ روز و به‌طور معمول یک هفته است، توضیح داد: در این بیماری تب و سرفه از سایر علائم مهم‌تر است و آبریزش بینی و عطسه کمتر مشاهده شده است و در موارد شدید بیماری کرونا ویروس، تنگی نفس، مشکلات تنفسی و برخی مشکلات قلبی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ویروس در برخی موارد علائم بالینی خفیف دارد و این موضوع سبب انتشار ویروس از طریق افراد با علائم خفیف خواهد شد، ادامه داد: حتماً افراد برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس نکات بهداشتی لازم را انجام دهند و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کرده، دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویند و استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و ژل‌های ضدعفونی کننده را فراموش نکنند.

عضو انجمن متخصصین داخلی عفونی، ریوی، ویروس‌شناسی گفت: در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای کرونا ویروس وجود ندارد، بنابراین داشتن ظن بالینی بالا بر این اساس که بیمار با علائم تب و سرفه حتماً از نظر ابتلاء به کرونا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد، بررسی وضعیت بیماران دارای علائم تنفسی و تب‌دار و پرسش در مورد شرح حال سفر افراد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

وی با بیان اینکه کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌ها محسوب می‌شوند که می‌تواند در سرماخوردگی تا سندرم تنفسی حاد (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس)، ایجاد عفونت کند، خاطرنشان کرد: کرونا ویروس‌ها هم به انسان‌ها و هم به حیوانات سرایت می‌کنند، کروناویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌های ریه می‌شود و هنوز واکسن ابن بیماری تولید نشده است.

کد خبر 411608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.