قوانین جدید درباره مرحله دوم انتخابات مجلس چه می‌گویند؟

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اولین دوره‌ای خواهد بود که با قوانین اصلاح شده در رابطه با مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق قانون افراد منتخب در انتخابات مجلس شورای اسلامی کسانی هستند که حداقل یک پنجم از تمام آرا را به‌دست آورده باشند و اگر این امر محقق نشد، انتخابات در آن حوزه به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

زمان مرحله دوم انتخابات توسط وزارت کشور و با هماهنگی شورای نگهبان اعلام خواهد شد که طبق آنچه پیشتر سخنگوی شورای‌نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر گفته بود، این شورا با پیشنهاد وزارت کشور در تعیین روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس موافقت کرده است.

کسب اکثریت نسبی به هر میزان، همچون مرحله اول در مرحله دوم نیز ملاک انتخاب داوطلبان بوده و افرادی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابی شرکت کرده باشند، در مرحله دوم نیز باید در همان حوزه نامزد موردنظر خود را راهی مجلس کنند.

تعداد نامزدهای مرحله دوم بستگی دارد به تعداد افراد مورد نیاز برای تصاحب کرسی‌های مجلس در آن حوزه و تعداد افرادی که کمتر از ۲۰ درصد رأی آورده باشند؛ بدین صورت به اندازه دو برابر تعداد افرادی که باید به مجلس راه پیدا کنند، از میان نامزدهایی که حداقل یک پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، رقابت برای رسیدن به کرسی‌های مجلس برگزار خواهد شد.

اگر تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از دو برابر بود، همگی آن‌ها در مرحله دوم انتخابات شرکت کرده و اگر مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، آن فرد یا افراد با همان تعداد آرا که کسب کرده‌اند، نماینده مجلس خواهند شد.

قانون انتخابات با این ماهیت، ۳ خرداد ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و انتخابات یازدهمین دوره مجلس اولین انتخاباتی است که با موارد اشاره شده به مرحله دوم کشیده می‌شود. در دوره گذشته که سال ۹۴ برگزار شد، حد نصاب رأی آوردن برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود.

کد خبر 411548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.