موسوی: بیش از ۹ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تا ظهر امروز بیش از ۹ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند،‌گفت: رای دهندگان در زمان حضور در شعب اخذ رای تحت هیچ شرایطی آثار تبلیغاتی نامزدهای گروه‌های سیاسی را همراه نداشته باشند.

به گزارش ایمنا، سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت و گوی زنده با شبکه خبر اظهار کرد: دستگاه‌های احراز هویت الکترونیک به منظور احراز هویت و تسهیل در امور است. خوشبختانه در تمام شعب اخذ رأی کشور این دستگاه‌ها وجود دارد و بخش زیادی از کارها به سهولت در حال انجام است و طبق گزارش‌هایی که از شعب اخذ رأی دریافت کردیم, این دستگاه‌ها بسیار کارامد بوده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی کد ملی افراد در سامانه ثبت می‌شود ضرورتی به گرفتن اثر انگشت افراد وجود ندارد، افزود: به این منظور گرفتن اثرانگشت را به عنوان یک امر اختیاری در اختیار اعضای شعبه و نمایندگان فرماندار قرار دادیم که افراد در صورت تمایل می‌توانند اثرانگشت خود را ثبت کنند. کدملی و ثبت کدملی افراد برای احراز هویت افراد در این مرحله کفایت می‌کند.

دبیر ستاد انتخابات تاکید کرد: با ثبت کدملی رأی دهندگان در سامانه احراز هویت، امکان استفاده از شناسنامه افراد دیگر، فوت شدگان و یا افرادی که هنوز به سن قانونی رأی دادن نرسیده‌اند و همچنین دوبار رأی دادن وجود ندارد.

موسوی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: تا این لحظه, بیش از ۹ میلیون نفر در انتخابات امروز شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص لزوم ثبت کد داوطلبان در برگه رأی گفت: ۵ هزار و ۲۷۷ نامزد، مشغول رقابت در انتخابات هستند که برای هر کدام کدی اختصاص داده شده است. به دلیل وجود شباهت‌های اسمی میان نامزدهای انتخاباتی، در صورت عدم ذکر کد نامزدهای انتخابات، در شمارش آرا اشکالاتی ایجاد می‌شود. به همین منظور رأی دهندگان, باید کد نامزدهای مدنظر خود را در برگه‌های رأی قید کنند تا شمارش آرا راحت تر باشد و مشکلی ایجاد نشود.

دبیر ستاد انتخابات یادآور شد: رای‌دهندگان علاوه بر نوشتن نام و نام خانوادگی نامزدها، سعی کنند کد آن نامزد را هم قید کنند که در شمارش آرا به راحتی صورت بگیرد تا دقت مجریان انتخابات در تجمیع آرا بیشتر شود.

موسوی در خصوص در دست داشتن تبلیغات نامزدها و شعارهای ائتلافی احزاب یا فهرست انتخاباتی نامزدها و برخی گروه‌های سیاسی توسط رأی دهندگان در شعب اخذ رأی، اظهار داشت: از ساعت ۸ صبح روز گذشته پنجشنبه تبلیغات نامزدها تمام شد و از آن لحظه هیچ اثر تبلیغاتی قابل انتشار نیست و قطعاً تخلف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم به‌خصوص در کلانشهر هایی مانند تهران که تعداد بیشتری نماینده را در برگ رأی نامزدها باید بنویسند، اسامی نامزدها را از قبل یادداشت کنند و با خود به همراه بیاورند و توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی آثار تبلیغاتی نامزدهای گروه‌های سیاسی را همراه نداشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 411496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.