اسفنانی: نماینده اصلح، زبان گویای مردم است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: یک نماینده اصلح به دلیل انتخاب از ناحیه مردم باید بتواند زبان گویای آنها در مجموعه حاکمیت باشد پس باید تمام ضروریات حوزه انتخابیه خود را علاوه بر مباحث ملی دنبال کند و با اشراف و آگاهی این مسائل را به گوش مسئولان نظام برساند.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم مشارکت مردم در انتخابات، اظهار کرد: از لحاظ حقوقی شرکت در انتخابات هم حق مردم است و هم تکلیف مردم، این از مصادیقی است که حق و تکلیف با هم تجمیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در مصادیق دیگر مباحث حقوقی حق حضانت وجود دارد، افزود: حق حضانت، حق و تکلیف والدین است؛ به این معنا که هر کدام از والدین تکلیف قانونی دارد که کودک را حضانت کند و اگر این کار را نکرد از نظر قانونی می‌توان او را ملزم کرد. به همان منوال هم حق دارد که اگر کسی از حضانت کودک مانع شد این حق را مطالبه کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در بحث انتخابات هم همین مسئله مطرح می‌شود؛ بدین معنا که هم حق و هم تکلیف مردم است. حق از این بابت که در قانون اساسی و بخش حقوق ملت قید شده که مردم حق دارند نمایندگان خود را خودشان انتخاب کنند و در سرنوشت خود دخیل باشند و در بحث تکلیفی بودن آن ما از لحاظ شرعی و از لحاظ حقوقی و ملی تکلیف شرکت داریم.

وی در تشریح تکلیف شرعی بودن این حق گفت: از لحاظ اینکه مشروعیت مسئولین منوط به رأی مردم است، پس تکلیف داریم برای این مشروعیت بخشیدن به افرادی که امور جامعه را برعهده می‌گیرند دست به انتخاب بزنیم.

اسفنانی در تشریح تکلیف ملی بودن انتخاب، اظهار کرد: انتخابات مظهر و منشأ اقتدار مردم و نظام است و طبیعی است که هرچه شرکت پرشورتر باشد موجب تقویت نظام خواهد شد و به همین دلایل تاکید بر این است که با اقتدار و آگاهی به پای صندوق‌های رأی برویم.

وی با اشاره به ویژگی‌های نماینده اصلح گفت: نماینده وظایفی بر عهده دارد که این تکالیف حقی است بر گردن مردم و مردم می‌توانند این حق را مطالبه کنند؛ به این دلیل که نماینده منتخب آنها قرار است مقدرات چهار سال بعد از آن را رقم بزند و به دلیل وظیفه ریل گذاری قوانین و اقدامات در دولت باید کسی باشد که این توانمندی را دارا باشد تا بتواند این مسیر را با توجه به مصلحت جامعه مشخص کند و بر حسن اجرای قوانین تدوین شده نظارت کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: یک نماینده اصلح به دلیل انتخاب از ناحیه مردم باید بتواند زبان گویای مردم در مجموعه حاکمیت باشد؛ پس باید تمام ضروریات حوزه انتخابیه خود را علاوه بر مباحث ملی دنبال کند و با اشراف و آگاهی این مسائل را به گوش مسئولان نظام برساند تا در رفع مشکلات موجود کوشا باشند.

کد خبر 411419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.