سلول‌های سرطانی، برنده جایزه عکاسی شدند!

تصاویر زیبایی که از سلول‌های سرطانی به ثبت رسیده‌اند، به عنوان تصاویر برنده شناخته شدند.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران حوزه سرطان دو مؤسسه برتر انگلستان، برای دو سال تلاش کرده‌اند تا جنبه غیرمنتظره و زیبایی از کار خود را به نمایش بگذارند.

پژوهشگران "مؤسسه پژوهش سرطان" (ICR) و بنیاد "رویال مارزدن" (Royal Marsden) که هر دو در لندن قرار دارند، تصاویری را از زیبایی و پیچیدگی کار خود در "رقابت تصویربرداری علم و پزشکی مؤسسه پژوهش سرطان" به نمایش گذاشته‌اند.

شاید تصویر برنده که انفجار رنگ را به نمایش می‌گذارد، زیبا به نظر برسد اما این در حقیقت، تصویری از سلول‌های بنیادی عصبی موش‌هایی است که برای پژوهش در مورد بدترین نوع سرطان مغز موسوم به "گلیوبلاستوما" (glioblastoma) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. "سومانا شرستا" (Sumana Shrestha)، پژوهشگر حوزه سرطان برای ثبت این تصویر، از نوعی "میکروسکوپ کانفوکال" (confocal microscopy) استفاده کرده که به حذف نور ناخواسته یا خیره‌کننده کمک می‌کند.

هدف شرستا از این پژوهش، بررسی این موضوع است که آیا تنظیم سطح "ریزآران‌ای‌ها" (microRNAs) می‌تواند به کاهش میزان تهاجم بیماری یا درمان ساده‌تر آن کمک کند یا خیر.

دومین تصویر ثبت شده توسط شرستا، میکروذراتی شبیه به توپ گلف هستند که با فوزیدیک اسید پررنگ‌تر شده‌اند تا خود را روی سطح کم‌رنگ نشان دهند.

شرستا این ریزذرات را در لایه نازکی از طلا پوشاند تا به آنها قابلیت رسانایی بدهد و سپس، تصویر آنها را با استفاده از یک "میکروسکوپ الکترونی روبشی" (SEM) ثبت کرد. این ریزذرات می‌توانند برای رساندن دارو به بدن به کار بروند.

تصویر سوم، تصویر یک سلول مربوط به ملانومای تهاجمی است که "ویکی بوسگونی" (Vicky Bousgouni)، "کریس باکال" (Chris Bakal) و "دیوید رابینسون" (David Robinson)، آن را ثبت کرده‌اند.

این تصویر، یکی از نخستین تصاویر سه‌بعدی سلول‌های سرطانی است که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی ثبت شده است. این تصویر، نحوه حمله سرطان را به بافت‌ها طی مرحله متاستاز نشان می‌دهد.

چهارمین تصویر که توسط "نیک موزر" (Nick Moser) و "کریس باکال" (Chris Bakal) ثبت شده، ساختاری مثلث شکل را نشان می‌دهد که اعماق سلول را به وضوح به نمایش می‌گذارد.

پژوهشگران در این بررسی موفق شده‌اند تا درون سلول‌های سرطانی را با جزئیات بی‌سابقه‌ای ببینند و بدانند که درون سلول چه می‌گذرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 411414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.