بازگشت حاجی لک لک ها/ آتش هورالعظیم خاموش شد

خشم فعالان محیط زیست از انتقال برف با هلی کوپتر به پیست اسکی، بازگشت حاجی لک لک ها به مریوان، مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم و تایید احکام حبس چهار تا ۱۰ سال هشت فعال محیط زیست در دادگاه تجدید نظر را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا می خوانید.

به گزارش ایمنا، لک لک‌های مهاجر به منظور زمستان گذرانی و جوجه آوری به کلنی های حاشیه تالاب بین المللی زریبار مریوان بازگشتند. لک لک‌ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که با شروع فصل سرما درعرض های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرمسیر مهاجرت می‌کنند.

ابراهیم همت بلند افزود: این پرندگان مهاجر، در مسیر مهاجرت شأن به مناطق گرمسیری، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه آوری و زمستان گذرانی در کلنی های دشت بیلو و دره تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می‌برند.

مهار آتش سوزی در ۲۰ هکتار از تالاب هورالعظیم

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آتش سوزی که در حدود ۲۰ هکتار از تالاب هورالعظیم رخ داده بود چهارشنبه شب خاموش شد.

سیدعادل مولا، افزود: آتش زدن نیزارهای تالاب توسط محلی‌ها طبیعی بوده و در سال‌های گذشته نیز اتفاق می‌افتاد اما به دلیل خشک بودن تالاب، آتش سوزی گسترش می‌یافت و به ریشه نی‌ها سرایت می‌کرد، امسال به دلیل آبدار بودن هور تأثیر منفی ندارد و زود خاموش می‌شود.

به گفته یکی از اهالی هویزه، آتش سوزی در هفته گذشته چندین بار در نیزارهای هورالعظیم رخ داده است.

تخریب ۵۰ حلقه چاه زغال در نجف آباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نجف‌آباد گفت: حدود ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز زغال در ۴۵ روز گذشته در این شهرستان، شناسایی و تخریب شد.

محمد محمدی در این باره اظهار کرد: این تعداد چاه زغال که بصورت غیرمجاز و غیرقانونی فعالیت می‌کردند و باعث آلوده‌کردن محیط زیست می‌شدند با دستور مقام قضائی تخریب شد.

ظرفیت چوبگیری این چاه‌های زغال بین ۵ تا ۲۰ تُن است که هر ۱۵ روز در هر چاه بطور تقریبی ۳ تا ۶ تُن زغال تولید می‌شود.

تأیید احکام فعالان زیست محیطی در دادگاه تجدید نظر

غلامحسین اسماعیلی دستگاه قوه قضائیه اعلام کرد که حکم محکومیت فعالان زیست محیطی در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس احکام صادر شده مراد طاهباز و نیلوفر بیانی از جمله متهمان این پرونده به اتهام همکاری با «دولت متخاصم آمریکا» هر یک به ۱۰ سال مجازات زندان محکوم شده‌اند؛ بر اساس این گزارش هومن جوکار و طاهر قدیریان نیز به اتهام‌های مشابه هر یک به تحمل هشت سال حبس محکوم شده‌اند.

همچنین امیر حسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی به اتهام جاسوسی به شش سال و عبدالرضا کوهپایه دیگر متهم پرونده نیز به جرم اجتماع و تبانی به قصد ضربه زدن به کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده است.

۱۴۸۰ لاشه پرنده آبزی مهاجر در سواحل بندرترکمن جمع آوری شد

محمود شکیبا رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان اظهارکرد: تا عصر روز گذشته (چهارشنبه) تعداد هزار و ۴۸۰ لاشه پرنده مهاجر آبزی در سواحل بندرترکمن (در حدفاصل اسکله بندرترکمن تا محل شنا) جمع آوری شد.

وی افزود: این لاشه‌ها بیشتر شامل چنگر بوده و کشیم، باکلان، مرغابی و حواصیل هم در بین آنها دیده می‌شود.

شکیبا گفت: لاشه‌ها توسط کارشناسان و محیط بانان و با همکاری اداره کل دامپزشکی گلستان جمع آوری، نمونه برداری می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که معلوم شود که علت مرگ و میر پرندگان چیست مردم و گردشگران از رفتن به داخل آب خودداری کرده و به لاشه‌ها دست نزنند.

خشم فعالان محیط زیست از انتقال برف با هلی‌کوپتر به یک پیست اسکی

انتقال برف با هلی‌کوپتر به یک پیست اسکی در کوه‌های پیرنه در غرب فرانسه، خشم سازمان‌ها و فعالان مدافع حفاظت از محیط زیست را برانگیخته است.

بخش محلی شبکه تلویزیونی دولتی شبکه سوم فرانسه روز جمعه خبر داد با تصمیم شورای محلی اوت-گارون (Haute-Garonne) هلی‌کوپترها در روزهای جمعه و شنبه ۵۰ تن برف به پیست اسکی لوشون-سوپربَینر منتقل می‌کنند. بسیاری از پیست‌های ارتفاعات غرب فرانسه امسال به دلیل کاهش بارش خشک بودند.

اجرای این تصمیم با واکنش تند اعضای زیست‌بوم‌گرا (اکولوژیست) شورای محلی مواجه شده است؛ باستین او (Bastien Ho)، نماینده حزب اروپای اکولوژی سبزها در شورا می‌گوید: «این یک رویکرد غلط کوتاه بیناینه است که همزمان با مبارزه با گرمایش زمین، باعث آن هم می‌شود.» یکی دیگر از نمایندگان زیست‌بوم‌گرا در همین منطقه با انتشار پستی در صفحه فیسبوک، گفت که از دیدن این تصاویر به جنون رسیده است.

شورای محلی اوت-گارون با دفاع از این تصمیم، انتقال مصنوعی برف به منطقه را تنها برای تضمین فعال بودن مدرسه اسکی برای کودکان و نوآموزان در دو هفته آینده توصیف کرد.

دستگیری متخلف عرضه گوشت گنجشک در استان البرز

متخلف عرضه گوشت گنجشک توسط یگان حفاظت محیط زیست استان البرز دستگیر و جهت پیگیری قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

در پی انتشار خبر و انجام تبلیغات غیرقانونی از سوی شخصی با هویت نامعلوم، در فصای مجازی مبنی بر عرضه گوشت گنجشک در کرج و از سوی دیگر ابراز نگرانی دوستداران حیات وحش در خصوص تخلف یاد شده، موضوع بلافاصله به مراجع محترم قضائی اعلام و پس از اخذ دستورقضایی، مأمورین یگان حفاطت محیط زیست استان، محل فعالیت وی را شناسایی و در طی عملیات چند ساعته، متخلف یاد شده را دستگیر و خودروی وی که حامل گوشت گنجشک بود، توقیف کردند.

کد خبر 411413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.