به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد با بیان خبر فوق اظهار کرد: مطالعات به روزرسانی طرح جامع ریلی تهران از سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی و یکپارچگی و کارآیی شبکهای سیستم ریلی، مدیریت تقاضا، تأمین دسترسی مناسب ریلی با استفاده از امکانات و ارتقا زیرساختهای موجود در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا علاوه بر بهینهسازی شبکه ریلی موجود، خطوط دیگری از جمله چهار خط مترو درون شهری (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) و همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومهای و ایجاد دو خط اکسپرس (A و B) پیشنهاد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بهینهسازی هفت خط موجود مترو تهران در این طرح گفت: مقرر شد شهرداری تهران به عنوان اولویت اول و در کوتاهمدت به منظور دستیابی به سرفاصله زمانی و ظرفیت مقرر در مصوبه خطوط مذکور، اقداماتی را به منظور افزایش دو برابری جابه جایی مسافر در وضع موجود را عملیاتی کند.
وی تکمیل تمامی اجزای خطوط هفتگانه متروی تهران از قبیل ایستگاهها، پارکینگ، پایانه، پست برق، مرکز فرمان، تونلهای ارتباطی، ایستگاههای تبادلی و سامانههای تجهیزاتی جهت دستیابی به اهداف طرح جامع ریلی تهران و تأمین ناوگان مورد نیاز و کارآمد به همراه تکمیل تسهیلات دسترسی به ایستگاهها را از جمله این اقدامات برشمرد.
رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به برنامه طراحی و احداث خطوط جدید متروی درون شهری با توجه به افق زمانی سال ۱۴۲۰ افزود: در مطالعات انجام شده برای شهر تهران چهار خط متروی درون شهری در نظر گرفته شده است که خط هشت مترو از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر است.
وی افزود: خط ۹ مترو از دولت آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر و خط ۱۰ مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه راه تقیآباد به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر خواهد بود.
جمالی نژاد با تاکید بر لزوم ارتقا و احداث خطوط حومهای با توجه به ضرورت یکپارچگی عملکرد شبکه ریلی تهران، مراکز و سکونتگاههای اطراف آن، افزود: تا افق ۱۴۲۰، چهار خط حومهای توسط راهآهن جمهوری اسلامی با هماهنگی شهرداری تهران احداث خواهد شد که مسیر اول در حریم راهآهن تهران – تبریز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا هشتگرد با انشعاب شهر قدس تا مارلیک خواهد بود.
وی از اجرای مسیر دوم در حریم راهآهن تهران – اهواز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پرند با انشعاب رباط کریم تا فرودگاه امام خمینی و مسیر سوم در حریم راهآهن تهران – مشهد از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پیشوا با انشعاب ایستگاه بهرام تا پاکدشت و مسیر چهارم از ترمینال شرق جدید تا رودهن خبر داد.
رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همچنین از احداث خطوط اکسپرس از طریق اتصال خطوط حومهای توسط شهرداری تهران بعد از ارتقای آن خطوط خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: خط اکسپرس A حد فاصل هشتگرد تا ورامین با اتصال ایستگاه صادقیه به ایستگاه میدان راهآهن جهت ارتباط خط حومهای تهران - کرج به خط حومهای تهران – پیشوا و خط اکسپرس B حد فاصل پرند تا پردیس با اتصال ایستگاه آزادگان به ایستگاه ترمینال شرق جدید جهت ارتباط خط حومهای تهران - پرند به خط حومهای تهران – رودهن نیز در این جلسه به تصویب اعضا شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید.
نظر شما