ایده کاپ هشتم؛ شهر را زیبا کنیم

ایده‌کاپ، رویدادی برای بیان ایده‌های نوآورانه شهروندان خلاق جهت رفع مشکلات شهر، همراهی با مدیران شهری در تصمیم‌گیری‌ها و گام برداشتن در راستای تحقق شهر هوشمند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری ایده‌کاپ‌ها و استفاده از ایده‌های افراد نخبه می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای مشارکت و همراهی با مدیریت شهری افزایش داده و شهر را به لحاظ اقتصادی متحول کند چرا که شهر خلاق بر پایه ایده‌ها و مشارکت شهروندان شکل می‌گیرد و نگاه خلاق و نوآورانه شهروندان رکن اصلی در این مسیر است.

شهرداری اصفهان از سال گذشته سعی کرده با برگزاری ایده‌کاپ در موضوعات مختلف با جلب مشارکت شهروندان برای رفع مشکلات شهری چاره‌اندیشی کند؛ در حال حاضر نیز با توجه به اینکه سازمان زیباسازی دنبال دریافت ایده‌های جدید برای تغییر در الگوهای آذین‌بندی شهر است، پیشنهاد برگزاری ایده‌کاپ هشتم با موضوع آذین‌بندی مطرح شده تا شهر، با مشارکت و اجرای ایده‌های افراد آذین‌بندی و فضاسازی شود. برای اطلاع بیشتر از اهداف ایده‌کاپ هشتم با «علیرضا رفیعی»، رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایده کاپ‌ها با چه هدفی برگزار می‌شود؟

ایده کاپ رویدادی ایده‌پردازی است که به منظور جلب مشارکت شهروندان در رفع مسائل و مشکلات شهری برگزار می‌شود؛ چه بهتر که شهر با فکر و ایده‌های شهروندان اداره شود.

در ایده کاپ‌ها به دنبال کوتاه‌کردن زنجیره ایده تا اجرا، پرورش خلاقیت و پیش رفتن در راستای تحقق اهداف شهر خلاق و استفاده از نقطه‌نظرات طبقه خلاق جامعه هستیم که در نهایت افزایش مشارکت شهروندان در رفع مسائل و دغدغه‌های شهری را همراه خواهد داشت. شهروندان با مشارکت در ایده کاپ‌ها می‌توانند نکاتی که از نظر مدیران شهری دور مانده را با آنها در میان بگذارند و پس از پذیرفته‌شدن، اجرای آن را پیگیری و از حقوق مادی و معنوی ایده و طرح خود بهره‌برداری کنند. مسلم است که ایده‌های شهروندان دریچه‌های جدیدی را برای تصمیم‌گیری مدیریت شهری باز می‌کند.

دلایل و ضرورت ورود شهرداری اصفهان به برگزاری ایده کاپ‌ها چیست؟

به بهانه ایده‌پردازی دنبال افزایش مشارکت مدنی شهروندان هستیم و دوست داریم در رشد شهروندانی مطالبه‌گر مؤثر باشیم. با توجه به اینکه شهر با حضور، مشارکت، حمایت و همفکری تک‌تک شهروندان اداره می‌شود، شهرداری به عنوان ارگان اداره کننده شهر در مدیریت مسائل شهری نیاز به مشارکت مردم دارد؛ ضمن اینکه این نهاد مجموعه‌ای است که در اجرایی‌شدن طرح‌ها و ایده‌ها بهتر می‌تواند ایده‌پردازان را حمایت کند.

هدف برگزاری ایده کاپ «فضاسازی و آذین بندی» چه بوده است؟

آذین‌بندی شهرها همیشه زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای را برای شهروندان ایجاد می‌کند و آنها را به حضور بیشتر در شهر ترغیب کرده و شور و نشاط زائد الوصفی برای مردم و زیبایی چشم‌نوازی را برای شهر به ارمغان می‌آورد. به همین منظور با توجه به اینکه سازمان زیباسازی دنبال دریافت ایده‌های جدید برای تغییر در الگوهای آذین‌بندی شهر است، پیشنهاد برگزاری ایده‌کاپ هشتم با موضوع آذین‌بندی را مطرح کرد.

به نظر شما برگزاری این ایده کاپ تا چه اندازه می‌تواند در زیباسازی شهر تأثیرگذار باشد؟

تلاش می‌کنیم که از پتانسیل ایده‌پردازی خلاقانه شهر در راستای آذین‌بندی و زیباتر کردن شهر استفاده شود. اگر بتوانیم از طرف طبقه خلاق جامعه ایده‌های جدیدی در خصوص آذین‌بندی شهر دریافت کنیم، اجرایی کردن آن‌ها می‌تواند شهر را دلپذیرتر، چشم‌نوازتر و زیباتر کند و در نهایت تمام این موارد می‌تواند سطح زیست‌پذیری در کلان‌شهر اصفهان را افزایش دهد.

این ایده‌کاپ چقدر می‌تواند فضای شهر را نسبت به سال گذشته در همین ایام متفاوت کند؟

مسلماً با توجه به نزدیک بودن ایده کاپ هشتم به نوروز و آماده شدن مردم برای ورود به سال جدید، اذهان مردم به سوی ایده‌پردازی برای تزئینات از شهر تا خانه خود می‌رود و ما نیز از این فرصت استفاده کردیم.

در این ایده‌کاپ با توجه به همکاری شرکت‌ها، افراد شتاب‌دهنده و تسهیل‌گر و برگزاری پیش رویداد برای نخستین‌بار با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات و استفاده از راه‌های تبلیغاتی متفاوت با دوره‌های گذشته این انتظار می‌رود که حضور شهروندان پررنگ‌تر بوده و کیفیت ایده‌ها و طرح‌ها ارتقا پیدا کند.

علاقه‌مندان از چه طریقی می‌توانند برای حضور در این رویداد اقدام کنند؟

افراد علاقه‌مند برای حضور در ایده‌کاپ هشتم می‌توانند در روزهای هشتم و نهم اسفندماه ۱۳۹۸ به سایت www.eventbox.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام، ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود اقدام کنند.

کد خبر 411300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.