۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
توسعه حمل و نقل پاک در شهرها

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: اجرای پویش حمل و نقل پاک و اطلاع رسانی‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در این بخش موجب تغییر نگاه شهرداری‌ها در این عرصه و توجه آن‌ها به ابعاد مختلف انسان محوری به جای خودرو محوری شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: اجرای پویش ملی حمل و نقل پاک و حرکت‌هایی نظیر سه شنبه‌های بدون خودرو باعث تغییر گفتمان، رویکرد، راهبرد و نگاه شهرداری‌ها و شوراها و مدیران شهری در عرصه حمل و نقل شهری حرکت آن‌ها به سمت حمل و نقل سبز و پاک و مقوله‌های توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد پیاده راه‌ها و استفاده از دوچرخه شده است.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه شهرداری‌ها در این عرصه حاکی از عزم راسخ آن‌ها به مقوله‌های حمل و نقل پاک است، گفت: در این راستا فصل جدیدی را در راستای ارتقای انسان محوری در شهرها و به تبع آن نگاه افزایش کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شاهد هستیم و تلاش کرده‌ایم که در سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور به عنوان نهاد نظارت، حمایت و کمک کننده شهرداری‌ها از این حرکت‌ها و استمرار اقدامات صورت گرفته حمایت کنیم و این در اولویت‌های سال آینده نیز قرار دارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه اهداف بزرگ در این عرصه هنوز تحقق پیدا نکرده، تصریح کرد: حرکت‌های مردمی در عرصه حمل و نقل شهری که بر توانمندسازی سمن‌ها در حوزه حمل و نقل پاک و ترویج دوچرخه سواری بین اقشار مختلف مردم و ایجاد پیاده راه‌ها و ترغیب شهرداری‌ها و شهروندان به مشارکت در این پویش‌ها تاکید دارد، باعث شده که این پرسش مطرح شود که آیا توسعه حمل و نقل شهری فقط ایجاد تقاطع غیر همسطح و بزرگراه‌ها و کمربندی در شهرهاست یا توجه به مقوله‌های مختلف انسان محوری در حمل و نقل شهری؟

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات عرصه حمل و نقل پاک نیازمند یک پایش و آسیب شناسی جدی با همکاری شهرداری‌ها، پلیس راهور نیروی انتظامی، سازمان‌های مردم نهاد، مراکز علمی، تحقیقاتی و تمامی دستگاه‌های ذیربط با هدف مشخص شدن نقاط قوت و ضعف است و این را در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه قانون هوای پاک، تکالیف و مأموریت‌های تمامی دستگاه‌های ذیربط را مشخص نموده و بر پایه آن باید امور مربوط را با همکاری و همفکری دسته جمعی پیش ببریم و مطالباتمان از سایر دستگاه‌ها را مطرح کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به ضرورت کاهش تصادفات در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش تصادفات نیازمند عزم همگانی همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها است و این حوزه نیازمند پیگیری و توجه مضاعف است.

جمالی‌نژاد افزود: آماده‌ایم پیشنهادهای کاربردی جلسات این پویش‌ها در قالب تدوین و اصلاح قوانین در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، اخذ مصوبات در قالب آئین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها را از مجلس و دولت پیگیری کنیم.

کد خبر 411294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.