‌چرا رای می‌دهم

ورود کرونا ویروس جدید با داشتن دو فوتی در قم و تأثیر مشارکت گسترده مردم در انتخابات بر آینده کشور، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه یکم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کووید ۱۹ به ایران رسید» به بررسی ورود کرونا ویروس جدید با داشتن دو فوتی در قم پرداخت و نوشت: هنوز یک روز از گلایه‌های مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره شایعات پیرامون شیوع کووید ۱۹ در ایران نگذشته بود که همین وزارتخانه از ابتلای دو فرد به این ویروس و فوت هر دو با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد. ویروسی که بالاخره پس از ۴۵ روزِ داغ از شایعات و تکذیبه های مسئولان به ایران وارد شد. آغازش از شهر قم بود. شهری که زائران بسیاری از سراسر ایران و البته جهان دارد. گرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا اینجای آزمایشات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال بالای ۹۰ درصد این افراد ناقل کووید ۱۹ هستند اما نحوه ابتلای این افراد به این بیماری هنوز مشخص نشده است. با این حال ثبت و شناسایی این موارد مبتلا شده و اعلام رسمی آن، ترسی که پیش‌تر به جان جامعه پر از بحران ایران افتاده بود را عیان‌تر کرده است. حالا مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که باید منتظر افراد مبتلا شده بیشتری به این بیماری بود. افرادی که با این ۲ مورد مثبت مبتلا به کووید ۱۹ در ارتباط بوده‌اند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌چرا رای می‌دهم» به گفت و گو با فعالان سیاسی پرداخت و نوشت: فردا انتخابات است. انتخاباتی به منظور گزینش ۲۹۰ نماینده جدید که قرار است اوایل سال ۹۹، مجلس یازدهم را تشکیل دهند. مجلسی که البته تکلیف برخی کرسی‌هایش از هم‌اکنون، دست‌کم به لحاظ گرایش سیاسی صاحب آن کرسی‌ها از هم‌اکنون مشخص است و انتخاباتی که اگرچه انتقادهایی در ارتباط با نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهایش مطرح است اما بخواهیم یا نخواهیم، بحث از مجلس است و انتخابات. ساختار و مفاهیمی که مربوطند به بعد «جمهوریت» نظام حاکم و فرصتی برای نقش‌آفرینی ملت در تعیین سرنوشت کشور و البته تعیین حاکمیت. «مجلس در رأس امور است.» فردا که انتخابات در سراسر کشور آغاز شود، باز هم با صندوق‌هایی مواجه خواهیم بود که روی‌شان این جمله تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی درج شده و برگه‌های رأیی که آرام‌آرام کنار هم انباشته شده و تعیین می‌کنند، چه کسانی نمایندگان مجلس یازدهم خواهند بود. نمایندگانی که قرار است از میان بیش از هفت هزار کاندیدای تأیید صلاحیت‌شده انتخاب شوند. آن هم در حالی که حدود هفت هزار نفر از دیگر کاندیداهایی که می‌توانستند در معرض انتخاب شهروندان قرار گیرند، از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده و به اصطلاح رد صلاحیت شدند. در میان این دو گروه اما چنانکه روزهای گذشته به دفعات اشاره شد، ظاهراً اصلاح‌طلبان اغلب در جمع هفت هزار کاندیدای رد صلاحیت شده قرار گرفته و اصولگرایان عمدتاً در جمع آن بیش از هفت هزار کاندیدایی که تأیید صلاحیت شدند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فردا نوبت مردم است انتخابات مجلس قوی برای ایران قدرتمند» به بررسی تأثیر مشارکت گسترده بر آینده کشور پرداخت و نوشت: فردا جمعه دوم اسفندماه ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و جهان مشاهده می‌کند که ملت آگاه و «کاربلد» ایران که دل در گرو رهبری و نظام خویش نهاده، با حضور خود در پای صندوق‌های رأی صحنه دیگری از افتخار و عزت و ابهت جمهوری اسلامی می‌آفرینند.

بی‌شک در نظام بین‌الملل کنونی که مفهوم «قدرت» دچار تحولات اساسی و بنیادینی شده و در آن، «انسجام ملی و همبستگی اجتماعی» در مقایسه با مؤلفه‌هایی چون جمعیت، وسعت و نیروی نظامی، ضریب چند برابری یافته است، نقش مردم و حضور آنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ۲۲ بهمن امسال، برگ‌های زرینی از همان «انسجام و یکپارچگی اجتماعی» و آئینه تمام‌نمای «ایران قدرتمند» در جمهوری اسلامی است که برآمده از انگاره‌ها و اعتقادات ملی و مذهبی و ولایتمداری ملت ایران است و همین گزاره اعتقادی، تفاوت ما با سایر کشورهای جهان در این مؤلفه قدرت است.

حضور میلیونی مردم در بدرقه سردار دل‌ها که دنیا نظاره‌گر آن بود و در دل دشمن هراس افکند و آن را در برابر سیلی سخت، دست بسته و منفعل کرد، همان قدرت اعتقادی است که طی ۴۱ سال از حیات نظام اسلامی، کشور ایران و مردم را در برابر دشمنان بیمه کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کالاهای محبوس در راه بازار» نوشت: بعد از ۲۰ ماه دولت تکلیف اقلام رسوبی در گمرکات کشور را مشخص کرد. این کالاها که در قالب گروه چهارم کالایی با ممنوعیت واردات از تیرماه سال ۹۷ روبه‌رو شدند، با شروطی خاصی مجوز ترخیص پیدا کردند. بر اساس مصوبه جدید دولت، ثبت سفارش این کالاها باید تا قبل از ۳۱ اردیبهشت ماه امسال باشد و در عین حال بارنامه و قبض انبار اماکن گمرکی یا مناطق آزاد نیز برای آنها صادر شده باشد. از سوی دیگر، ورود این کالاها به‌صورت بدون انتقال ارز و از محل آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ارز متقاضی با تأیید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی بلامانع اعلام شده است. متولیان دولتی همچنین بر این موضوع تاکید کرده‌اند که ترخیص این دست از کالاها تنها در صورت پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی امکان‌پذیر است. مطابق آخرین آمارها ارزش کالاهای محبوس در گمرک که در فهرست ممنوعه واردات قرار گرفته بودند، ۶۹ میلیون دلار برآورد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کالاهای متنوعی در این فهرست جانمایی شده که امکان ترخیص و حضور در بازار را پیدا کرده‌اند. این کالاها در گروه‌های مختلفی شامل مواد غذایی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، آلات موسیقی، لوازم‌التحریر، لوازم پلاستیکی، اسباب‌بازی و کالای خواب قابل طبقه‌بندی است.

کد خبر 411287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.