رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیاز بازار کشور باشد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق توسعه استفاده و دانشجویان را در رشته‌های منطبق با نیاز بازار کشور فارغ‌التحصیل دانشگاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در نشستی با مجمع خیّران آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: جای بسی خرسندی است که مجمع خیّران آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به موضوع چالش‌های توسعه‌ای ایران به صورت ریشه‌ای پرداخته است.

وی افزود: از سال‌های گذشته هدف کلی برای توسعه کشور وجود داشته، اما بیشتر اقدامات روبنایی بوده و اقدامات بلند مدت و زیربنایی کمتر انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با ابراز خرسندی از این که اعضای هیئت مدیره مجمع خیّران آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و مردمی است و تعامل خوبی با دستگاه‌های مرتبط برای استفاده از ظرفیت‌های آنها دارند، تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده و دانشجویان را در رشته‌های منطبق با نیاز بازار کشور فارغ‌التحصیل دانشگاه کرد.

وی با بیان این که توسعه باید فراگیر و به صورت پیوسته بین عناصر مختلف انجام شود، ادامه داد: به عنوان مدیریت شهری به مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌ها نیاز داریم، از این رو با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای به توافق رسیدیم تا از برخی مهارت‌های آن‌ها در رشته‌های مختلف استفاده کنیم.

آل‌شیخ با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی محلات، گفت: نگاه به بازآفرینی محلات کالبدی بوده، از این رو در قالب طرح تجمع پلاک‌های ریزدانه اقدام و ارتقا کیفیت سکونت انجام شده تا توسعه محلات رقم بخورد، اما تجربه ۲۵ ساله نشان داده به دلایل مختلف طرح تجمیع تجربه موفقی نیست زیرا بافت جمعیتی را به هم زده و بافت هویتی را از بین برده است.

وی گفت: سال ۷۱ ستاد حاشیه شهر مشهد موضوعات مختلف بافت‌های ناکارآمد را بررسی کرد تا با مشارکت مردم روش‌هایی مناسب اجرا و طرح بهینه برای کارآمدی بافت‌ها پیاده‌سازی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تصریح کرد: با توجه به آسیب‌ها و چالش‌های اقتصادی موجود، رویکرد بازآفرینی کالبدی اقدامی پسندیده است چراکه می‌توان توانمندی ایجاد کرد و با شناسایی پتانسیل‌های درون محله‌ها برای کمک به توسعه آنها در جهت ایجاد توانمندی اقتصادی گام برداشت.

وی با بیان این که همسان‌سازی ارائه خدمات در شهر و توانمندسازی در بخش‌های مختلف شهر همواره مورد تاکید و توجه شهرداری مشهد است، گفت: ضعف عمده ساکنان محله‌های بافت‌های ناکارآمد ضعف مهارت است، در واقع نداشتن مهارت مانع جذب آنها در بازار کار می‌شود، از این رو این که کدام مهارت آموزش داده شود، موضوع مهمی است.

آل‌شیخ تاکید کرد: باید اجازه داد کسب و کارها شکل بگیرد و منطبق با آن توسعه انجام شود، همچنین با ارائه آموزش‌های مفید می‌توان مهارت‌ها را اتقا داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان این که یک میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی و غیر مناسب مشهد زندگی می‌کنند، تصریح کرد: شهر مشهد حدود ۷۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در بافت‌های حاشیه‌ای شهر دارد که با توجه به مهاجر پذیری مشهد نرخ رشد جمعیتی در روستاهای حاشیه‌ای این کلانشهر به ۲۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: متوسط نرخ حریم شهر مشهد ۶.۶ درصد معادل سه برابر نرخ رشد شهر مشهد رشد کرده، در حالی که نرخ رشد جمعیت زیاد نبوده است.

آل‌شیخ با بیان این که از گذشه های دور در مشهد قومیت‌ها و مذاهب مختلف زندگی می‌کرده‌اند، گفت: در حال حاضر با دور جدید مهاجرت در مشهد مواجه هستیم که منافع و آسیب‌هایی به همراه دارد؛ در بسیاری از مواقع از آسیب مهاجرت‌ها متضرر و از منفعت آن نمی‌توانیم استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که اقتصاد مشهد پیچیدگی خاصی دارد، اظهارکرد: در برنامه سوم توسعه، مبنای توسعه مشهد بر اساس محور کشاورزی بوده، از این رو دانشگاه فردوسی فعالیت خود را با ایجاد رشته‌های مرتبط با کشاورزی تا مقطع دکتری آغاز کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد افزود: استان خراسان تا دهه ۷۰ در صنعت قطعه‌سازی پیشرفت خوبی داشته و تا سال ۸۵ رتبه نخست کشور را داشته، اما در نیمه دهه ۸۰ صنعت قطعه‌سازی مشهد به شدت افت کرد و سهم استان خراسان از تولید قطعات کاهش یافت؛ به طوری که در دهه ۹۰ علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت غذایی مشهد نیز به دلیل سوء مدیریت منابع آبی از رونق افتاد و بسیاری محصولات کشاورزی را از دست داد و برای نجات صنایع تبدیلی کشاورزی مشهد باید بازار تأمین دیگری غیر از خراسان برای آن در نظر گرفت.

آل‌شیخ با بیان این که شهر مشهد در عرصه صنعت نیز به لحاظ نداشتن صنایع بزرگ و صنایع کوچک پیرامونی آن از بخشی از درآمدهای پایدار برخوردار نیست، گفت: سهم درآمد پایدار شهرهایی مثل تبریز، یزد، اراک و اصفهان از فعالیت صنایع بزرگ بسیار بیشتر از مشهد است.

وی گفت: شهر مشهد مالیات صنعتی ندارد و بیشتر درآمد آن از صنعت گردشگری، کسب و کار خرد و بازار محور است، همچنین گردشگری پایتخت معنوی ایران نابالغ، تک محور و متمرکز بر جذب توریست مذهبی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهار کرد: در حال حاضر هتل‌های مشهد خوابگاهی برای مسافران است و پلان دیگری برای هتل‌ها وجود ندارد، از این رو دو چالش کم بودن مدت حضور زائر و بالا بودن میانگین سنی آنها مشهد را تهدید می‌کند.

کد خبر 411282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.