۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
افسردگی‌های مردانه

اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجه نمی‌کنند و فکر می‌کنند که اگر نقش اجتماعی آنان زنده و پویا است، از سلامت کامل برخوردارند. مردان کمتر از زنان پیش پزشک می‌ روند و اغلب به علت بیماری‌های جدی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا متخصصان سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنان را برای تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می‌کنند، ولی رعایت این موضوع بعد از سن ۵۹ سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری‌های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است. فعال باقی ماندن مردان از نظر جسمانی در سی ساله دوم زندگی کیفیت زندگی آنان را بسیار بالا خواهد برد.

ضروری است مردان حتی با وجود احساس سلامت، برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند. در این بین حفظ سلامت روان از اهمیت ویژه‌ای در زندگی فردی و اجتماعی مردان برخوردار است. برای بررسی چرایی اهمیت حفظ سلامت روان مردان با احسان شاه‌پیری، دکتر روانشناس گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اهمیت حفظ سلامت روان مردان چیست و به چه مواردی بستگی دارد؟

سلامت روان مردان اهمیت ویژه‌ای دارد و موضوع پیچیده‌ای است و بیشتر به مقوله کار بستگی دارد و بزرگ‌ترین نیازی است که آن‌ها دارند، داشتن حس با کفایت و کارآمد بودن برای خانواده و جامعه نیز برای سلامت روان مردان مهم است، مقوله کار و موفقیت شغلی برای داشتن حس اقتدار  نیز از دیگر موارد مرتبط با سلامت روان مردان است و اگر در زمینه کار و مسائل مالی مشکل پیدا کنند، احساس بی‌کفایتی و ناکارآمدی به سراغ آن‌ها خواهد آمد و به دنبال آن هیجاناتی مانند ناامیدی، نگرانی، ترس و خشم نیز نمایان می‌شود.

رفتارهایی که ممکن است مردان به علت نداشتن سلامت روان بروز دهند، چیست؟

حس ناکارآمدی و بی‌کفایتی در مردان رفتارهای منفی را از جانب آن‌ها به دنبال دارد، افزایش احساسات منفی سبب داشتن برخوردها و رفتارهای پرخاشگرانه و تنش‌زا خواهد شد و باعث عدم ارتباط درست با خانواده و حتی فرزندان می‌شود.

احساسات منفی مانند ترس و ناامیدی ممکن است مردان را به سمت رفتارها و اقدامات منفی سوق دهد، رفتن به سمت مصرف سیگار و الکل، داشتن روابط متعدد و اعتیاد از جمله مواردی است که مردان برای جبران حس بی‌کفایتی و ناکارآمدی ممکن است به سمت آن بروند، در اکثر موارد پشت پرده رفتارهای اعتیادآمیز داستان مردانی است که از درون حس بی‌کفایتی می‎‌کنند و عزت نفس پایینی دارند.

چه اقداماتی بدر کاهش رفتارهای تنش‌زا در مردان کمک می‌کند؟

مدیریت مشکلات و در پی آن مدیریت هیجانات و نحوه برخورد و شناخت آن‌ها حائز اهمیت است و سبب انتخاب و انجام رفتارهای مؤثر خواهد شد و رعایت این موارد به کاهش رفتارهای تنش‌زا در مردان کمک می‌کند.

نقش زنان در ارتقای سلامت روان مردان چیست؟

اگر همسران علت ایجاد حس بی‌کفایتی در مردان باشند، شدت ایجاد مشکلات روان در آن‌ها افزایش می‌یابد، همسران باید به شدت مراقب اقتدار مردان باشند و زمینه‎‌ساز ایجاد حس کارآمد و مؤثر در آن‌ها باشند، حفظ عزت نفس مردان در خانواده و داشتن برخوردهای مناسب به ویژه با مردانی که دچار مشکلات مالی و شغلی هستند، کمک بزرگی به بهبود رفتار و برخورد آن‌ها با مسائل می‌کند.

آیا فرهنگ خانواده در حفظ سلامت روان مردان مؤثر است؟

فرهنگ خانواده‌ها و اینکه در چه شرایطی مشکلات پیش آمده است در شدت افسردگی و داشتن رفتارهای پرخاشگرانه مؤثر است و گاهی مردان افسرده به علت بازخورد مناسبی که از خانواده خود نمی‌گیرند و احساس شکست خوردگی و دوست نداشته شدن از طرف اطرافیان و اعضای خانواده شرایط و اوضاع را بدتر می‌کند و در مقابل ایجاد حس امنیت و با کفایتی در روابط خانواده به بهبود شرایط کمک شایانی می‌کند.

چرا مردان افسرده می‌شوند و نشانه‌های این بیماری چیست؟

اگر مردان احساس کنند، دنیای مطلوب آن‌ها و واقعیت فاصله زیادی با هم دارند، دچار احساساتی مثل ناامیدی و بی‌کفایتی می‌شوند و این حس ناامیدی به احساس افسردگی تبدیل خواهد شد، میل به زندگی در مردان افسرده به شدت کاهش می‌یابد و از جمله نشانه‌های افسردگی مردان عدم حس سرزندگی، نداشتن شوق و نشاط در موارد مختلف، بی‌تفاوتی در رسیدگی به ظاهر، عدم توجه به سلامت جسمی، داشتن افکار پوچ مانند فکر کردن به مرگ و خودکشی است که زندگی و تعاملات اجتماعی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مردان افسرده در رابطه جنسی و تغذیه‌ای خود نیز دچار مشکلات متعددی می‌شوند و گاهی دچار کم‌اشتهایی و یا پراشتهایی خواهند شد یا  با داشتن احساس گناه به علت ناموفقیت و داشتن مشکلات و احساس شرمندگی در برابر اعضای خانواده و دوستان ممکن است، رفتارهای پرخاشگرانه و واکنشی مانند شکستن و پرت کردن وسایل، کتک‌کاری، تنبیه فرزندان، خودآزاری و آسیب رساندن به خودشان را بروز دهند.

آیا افسردگی مردان در روابط اجتماعی آن‌ها مؤثر است؟

بله، مردان افسرده بیشتر طالب تنهایی هستند و ارتباطات اجتماعی کمی با افراد برقرار می‌کنند و در برخی موارد آن‌ها را گوشه‌گیر خواهد کرد و در زمینه فعالیت‌های شغلی نیز کمرنگ می‌شوند، قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها کم می‌شود و ممکن است با گرفتن تصمیم‌های نادرست شکست‌های دیگری را تجربه کنند که در این صورت اوضاع بدتر می‌شود.

چرا مردان کمتر به مراکز مشاوره و روان درمانی مراجعه می‌کنند؟

وجود حس اقتدار و ویژگی‌های مردانه علت مراجعه نکردن اکثر مردان به مشاور است و برای آن‌ها دردناک است که قبول کنند، نیاز به مشاوره، روان‌درمانی و کمک دارند، به همین علت از مراجعه به روانشناس، مشاور و روانپزشک خودداری می‌کنند و برخی اعتقادی به مشاوره ندارند و گرفتن مشاوره و رفتن پیش روانشناس و روانپزشک را نقطه ضعف می‌دانند.

راه درمان افسردگی مردان چیست؟

برای درمان افسردگی مردان باید خود آگاهی آن‌ها بیشتر شود و دیدگاهشان نسبت به مسائل تغییر کند تا با شناسایی افکار ناکارآمد و باورهای شناختی غلط در مورد خودشان به سمت بهتر شدن اوضاع روحی پیش بروند، چرا که نتیجه افکار غلط، ناکارآمد و تحریف‌های شناختی تخریب ارتباط با خودشان و دنیا است و هیجانات منفی رفتارهای نادرست را همراه خواهد داشت.

ارتقای عزت نفس و کمک به داشتن مهارت مدیریت حل مسئله، تغییر دیدگاه‌های شناختی، شناسایی و حذف افکار ناکارآمد، ارتباط با معنویت، مراقبت کردن از خود با ورزش و افزایش فعالیت‌های روزانه (که سبب افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌بخش می‌شود)، مدیریت سبک زندگی و خواب کافی نیز در درمان این افراد مؤثر و گاهی درمان دارویی نیز برای بهبود افسردگی و سلامت روان مردان لازم است.

آیا ابتلا به افسردگی زمینه ژنتیکی دارد؟

بله، داشتن زمینه ژنتیکی در ابتلا به افسردگی مؤثر است و به طور مثال اگر در خانواده‌ای پدر، مادر یا عمو افسردگی دارند، باید مردان این خانواده‌ها بیشتر مواظب باشند تا عوامل استرس‌زا، رخدادهای ناگوار، از دست دادن شغل و موارد زمینه‌ساز افسردگی سبب فعال شدن استعداد افسردگی می‌شود و باید اقدامات پیشگیرانه‌ای داشته باشند.

کد خبر 411269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.