برون سپاری پروژه های صنعت برق سخت است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: برون سپاری پروژه های صنعت برق بدون توجه بخش خصوصی به مزایای اجتماعی و بلندمدت این پروژه ها سخت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول موسی رضایی، شامگاه چهارشنبه _۳۰ بهمن‌ماه_ در نشست پایان سال سندیکای صنعت برق ایران، شعبه اصفهان با بیان اینکه شرایط کشور قابل تحلیل نیست، اظهار کرد: سندیکای صنعت برق به عنوان بازوی اجرایی این صنعت، از ذی‌نفع و ذی متضرران بازار است.

وی افزود: باید قراردادها مبنایی برای کاهش ضرر و زیان‌ها باشد و برخی از بخش نامه‌ها در شرایط فعلی کارآمدی لازم را ندارند اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت و فعالیت را متوقف کرد. سندیکای صنعت برق باید در تهیه ضرایب و دستورالعمل‌های تبدیل تلاش ویژه داشته باشد و بخش دولتی، بخش سبک و چابکی نیست که بتواند همه مشکلات را بدون همکاری بخش خصوصی حل و فصل کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطر نشان کرد: باید دستورالعمل‌هایی برای مقابله با شرایط غیرمترقبه داشته باشیم و بخش خصوصی باید بتواند خود را با شرایط بازار وفق بدهد. باید مشکلات فعالیت را به مقامات منعکس و و پیگیری کنیم.

موسی رضایی اضافه کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان پروژه برق در استان تعریف شده و آماده اجرا است و طرح انتقال در طی سه سال گذشته، سالانه حدوداً ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دریافت کرده و بخشی از آن در حال اجرا است.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته، برق تهران متولی برگزاری یک فاینانس برای خریداری پست‌های برقی شد و اکنون شش پست برای تأمین مالی مشخص شده و همچنین شرکت برق منطقه‌ای اخیراً مأمور برگزاری فاینانس برای ۸۰ پست انتقال برق شده و مناقصه آنها تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است. در اصفهان تعدادی از پروژه‌ها و نیازهای شبکه توزیع برق را با تأمین پست‌های موقت و سیار اجرا کرده‌ایم و تاکنون مشکلی در تأمین برق مورد نیاز این پست‌ها نداشته‌ایم اما بی شک برق منطقه‌ای اصفهان در برخی از موارد با مشکلاتی مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: بی شک بازار داخلی صنعت برق بازار پر رونقی است و همه فعالان این عرصه می‌توانند از ظرفیت‌های بازار نهایت استفاده را داشته باشند. تفاوت نرخ ارز و شرایط تحریم مشکلاتی را در روند تولید به وجود آورده و اکنون با یک بازار بسیار تشنه برای تأمین ملزومات و دستگاه‌ها مواجه هستیم و البته نقدینگی چشمگیری هم در این بازار نیست و سندیکای برق اصفهان می‌تواند نقش مهمی در تأمین منابع مالی و فاینانس داشته باشد.

موسی رضایی افزود: مراکز مختلفی برای تأمین منابع مالی وجود دارد اما تحریم‌ها باعث مشکل تأمین مالی از طریق این مراکز شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا، در خصوص استفاده نکردن از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه برای حل مشکلات اعتباری پروژه‌های تأمین برق کشور، گفت: در خصوص استفاده از ظرفیت این بازار اقدام جدی از سوی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان صورت نگرفته و بر اساس قانون استفاده از ظرفیت تأمین مالی بازار سهام در حوزه وظایف این شرکت نیست.

موسی رضایی افزود: معمولاً پروژه‌های دولتی در بخش‌های مختلف، سود دهی چندانی ندارند و از این رو برون سپاری پروژه‌های صنعت برق بدون توجه بخش خصوصی به مزایای اجتماعی و بلندمدت این پروژه‌ها سخت است.

وی یادآور شد: در شهرستان کاشان یک نمونه سرمایه گذاری شرکت‌های داخلی صورت گرفته و سعی می‌کنیم از این الگو در دیگر پروژه‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطر نشان کرد: به رغم اینکه امید شاخصی به جذب سرمایه از خارج از کشور نیست، هنوز کورسوی امیدی در این حوزه وجود دارد و صندوق سبز اقلیم که اخیراً تشکیل شد ظرفیت تأمین مالی مناسبی دارد.

موسی رضایی اضافه کرد: با مقامات استانی توافقاتی در خصوص اصلاح الگوی مصرف صورت گرفته پیشنهاد کرده‌ایم که فعالیت‌ها به دو بخش خصوصی و دولتی تبدیل شود و هر اداره‌ای یک مدیر انرژی داشته باشد. اداره کل استاندارد و نظام مهندسی ساختمان هم مکلف شده‌اند تا با تهیه چک لیستی اداره‌های استان را موظف به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سال ۹۹ کنند.

وی ادامه داد: موتورخانه دستگاه‌های دولتی به‌خصوص پادگان‌های نظامی یکی از مراکزی هستند که پرت انرژی زیادی دارند و سندیکای صنعت برق می‌توان در خصوص ذخیره انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق نقش پر رنگی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم در تابستان سال ۹۹ پیک مصرف ما به کمتر از ۶ هزار مگاوات برسد و مصرف برق فولاد مبارکه تا ۶۵۰ مگاوات محدود شده است. وظایف استانی اصفهان در بستر ملی در پست هاتف، کهندژ، صفه و نیروگاه کاشان به صورت کامل اجرا شده است و امیدواریم سال ۹۹ را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم و با مدیریت مصرف در اصفهان و چهارمحال و بختیاری با مشکلی مواجه نشویم.

بهینه‌سازی مصرف انرژی منسجم شود

احمدرضا صافی، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز در این نشست با اشاره به بخش نامه اخیر وزارت نیرو در خصوص مشکلات فعالان صنعت برق، گفت: تناقضی در سیستم‌های حاکمیتی برای ارائه خدمات به فعالان این صنعت وجود دارد و شهرداری برای تأمین برق بخش‌های مختلف خود با مشکل بودجه مواجه است و مقرر شده دفتر بهینه سازی مصرف انرژی در اتاق بازرگانی تشکیل شود.

وی افزود: معتقدیم باید مباحث بهینه سازی مصرف انرژی قاعده مند و منسجم شود و متصل کننده این حلقه‌ها ارتباط میان اتاق بازرگانی و استانداری است.

چه چیزی از اعتبار و آبروی پیمانکار مهم‌تر است؟

مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق کشور نیز در این نشست با بیان اینکه سندیکای صنعت برق یک تشکل فعال اقتصادی با ۵۰۰ شرکت عضو است، گفت: در بخش نامه وزارت نیرو بر ثابت نبودن بازار و کمبود نقدینگی در پروژه‌ها تاکید کرده است و بخش خصوصی برای صدور این بخش نامه بیش از ۶ سال تلاش کرده است.

وی افزود: مشکلات ما به صورت خلاصه در چهار بخش پول، ریسک، متن قرادادا ها و بی ثباتی محیط کسب و کار است و جای خالی یک پیمانکار بزرگ در صنعت برق اصفهان احساس می‌شود.

مسائلی خاطر نشان کرد: کارفرمایان استان اصفهان باید از پیمانکاران برای اداره مالی و فنی پروژه‌ها حمایت کنند و پیمانکاران خرد زیادی داریم که با کوچک‌ترین مشکلات مالی آسیب می‌بینند و باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم که چه چیزی از اعتبار و آبروی پیمانکار مهم‌تر است؟

کد خبر 411260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.