پاییز امسال ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در کشور فوت کردند

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹، پاسخگویی ادارات ثبت احوال کشور یکم و دوم اسفند، افزایش ۱۸۸ درصدی کشفیات مواد مخدر در هفته جاری و مرگ ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور در پاییز امسال را در بسته خبری اجتماعی امروز - چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه - بخوانید.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی وزیر بهداشت از فوت حدود ۵۶ نفر در پاییز امسال به دلیل ابتلاء به آنفلوانزا خبر داد و افزود: با شیوع زمستانه آنفلوانزا مواجه‌ایم که در سرمای اخیر بیشتر بروز کرده است. البته با توجه به مهار پیک پاییزه آنفلوانزا انتظار داشتیم پیک زمستانی خود را نشان دهد. در قم پیک آنفلوانزای نوع " B" را داشته‌ایم که یک جانباز شیمیایی بالای ۶۰ سال و یک فرد مسن دیگری فوت کردند که از آن‌ها نمونه برداری کرده‌ایم تا این لحظه موردی غیر از آنفلوانزا در کشور گزارش نداریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا آمار فوت ۵۶ نفر به دلیل آنفلوانزا صحت دارد، تصریح کرد: در پیک پاییزه همین حدود مرگ و میر را داشته‌ایم که افرادی بودند که نقص ایمنی یا بیماری زمینه‌ای داشتند، اما در همین ایام و به مدت سه هفته در آمریکا ۸۵۰۰ نفر بر اثر آنفلوانزا فوت شده بود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال جدید، اظهار کرد: در سال ۸۹ دولت اعلام کرد که برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع لازم است که از این مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و بقیه آن پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، افزود: در لایحه بودجه امسال این میزان بدهی نیامده بود، اما بعد از برگزاری چند جلسه، قرار شد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی دریافت شود تا بتوانیم همسان سازی را اجرا کنیم، همچنین کمیسیون تلفیق بودجه نیز موافقت کرد که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی ادامه داد: ۳۰ درصد طلبی که سازمان تأمین اجتماعی از دولت دارد را برای همسان سازی تخصیص می‌دهیم، اما هنوز مشخص نیست این رقم چقدر است. اگر ۵۰ هزار میلیارد تومان طلبمان را از دولت بگیریم، ۳۰ درصد این مبلغ را تخصیص می‌دهیم و اگر فقط ۲۵ هزار میلیارد تومان دریافت کنیم، ۳۰ درصد از این مبلغ برای همسان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲ میلیون دیابتی در کشور از بیماری خود بی‌خبرند

حدود پنج میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند که حدود ۲ میلیون نفر از آنها از بیماری خود خبر ندارند.

شهرزاد غیاثوندیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به ازای هر ۵۰۰ نفر یک نفر در کشور به عنوان آموزش دهنده جهت پیشگیری و مقابله با دیابت نیاز است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است.

از این آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در گذشته آمار ابتلاء به دیابت در روستاها و شهرهای بزرگ بسیار متفاوت بود، اما اکنون در روستاها نیز هشت درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند که این عدد حاکی از رشد ۱۲ درصدی ابتلاء به دیابت در روستاها در سالیان اخیر است. در این میان سهم پایتخت نشینان از آمار ابتلاء به دیابت، ۱۲.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است.

سالانه بیش از هزار نفر بر اثر سوختگی الکتریکی معلول می‌شوند

سوختگی الکتریکی در کشور، سالانه بیش از هزار معلول و بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه بر جای می‌گذارد.

محمد جواد فاطمی رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) افزود: آمار سوختگی در ایران هشت برابر میانگین جهانی بوده و اجرای برنامه‌های جامع پیشگیری از حوادث سوختگی در کشور ضرورت دارد.

فاطمی با اشاره به هزینه‌های سنگین سوختگی، ادامه داد: سوختگی برای جامعه فقرا است که از امکانات و تجهیزات غیر استاندارد در منزل و زندگی خود استفاده می‌کنند و مهم‌ترین علت سوختگی کودکان، کم‌توجهی والدین به رعایت نکات ایمنی است. بنابراین، باید آموزش و استانداردسازی را با هم در نظر گرفت.

سوختگی الکتریکی، یکی از انواع سوختگی است که علاوه بر هزینه‌های سنگین اقتصادی، با عارضه‌های شدید جسمانی برای فرد آسیب دیده همراه است.

فراخوان مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها در اسفند ۹۸

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، همه مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اسفند سال ۱۳۹۸ هستند را به خدمت فراخواند.

بنابر اعلام سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، تاریخ اعزام به خدمت مشمولان فارغ التحصیل دوره‌های کارشناسی و بالاتر که برگ آماده به خدمت به تاریخ اسفند ماه سال جاری دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +۱۰، برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند.

مشمولان ساکن تهران بزرگ باید ساعت ۶ روز یکشنبه چهارم اسفند ماه ۱۳۹۸ و مشمولان ساکن سایر استان‌ها نیز ساعت هفت تاریخ ذکر شده، در محل و مراکزی که در برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

۱۸۰ هزار نفر در یک هفته آموزش مقابله با کرونا دیدند

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بیش از ۱۸۰ هزار نفر ظرف یک هفته در دوره آموزشی مقابله با ویروس کرونا شرکت کردند؛ آموزش‌های لازم به آنها ارائه و مورد آزمون قرار گرفتند.

"محمودرضا پیروی" در حساب توییتری خود بر اهمیت توسعه آموزش‌های همگانی به صورت الکترونیک تأکید کرد و نوشت: مطلع شدم در پی برگزاری دوره آموزشی مقابله با ویروس کرونا با همکاری سازمان نظام پزشکی به صورت آنلاین، ظرف یک هفته بیش از ۱۸۰ هزار نفر در آن شرکت کرده، آموزش‌های لازم به آنها ارائه شده و مورد آزمون نیز قرار گرفته‌اند. یکی از ضروریات دنیای امروز توسعه آموزش‌های همگانی به صورت الکترونیک است.

افزایش ۱۸۸ درصدی کشفیات مواد مخدر در هفته جاری

ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف بیش از ۱۱ تن مواد مخدر در کشور در بازه زمانی ۱۹ لغایت ۲۵ بهمن ماه خبر داد و گفت: این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته که ۳ هزار و ۹۶۵ کیلوگرم بود، ۱۸۸ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه مجموع کشفیات این هفته ۱۱ هزار و ۴۳۶ کیلوگرم است، افزود: ۹ هزار و ۸۳۴ کیلوگرم از مجموع کشفیات مربوط به ماده مخدر تریاک بود که ۸۶ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است.

معاون دبیرکل ستاد یادآور شد: همچنین از این میزان هزار و ۶۸ کیلوگرم حشیش، ۸۸ کیلوگرم هروئین، ۳۵ کیلوگرم گراس، ۳۶۷ کیلوگرم شیشه و ۴۴ کیلوگرم سایر مواد کشف شده است.

به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اصلانی درباره متهمان دستگیرشده در ارتباط با مواد مخدر اظهارکرد: در هفته اخیر مجموعاً ۶ هزار و ۲۷ متهم در ارتباط با جرایم مواد مخدر و خصوصاً طی طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۰۶ نفر به اتهام قاچاق و توزیع مواد مخدر و ۲ هزار و ۷۲۲ نفر معتاد متجاهر دستگیر شده‌اند. در میان دستگیرشدگان این هفته ۹۹ نفر از اتباع بیگانه هستند.

ادارات ثبت احوال کشور یکم و دوم اسفند باز هستند

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ادارات ثبت احوال کشور در روزهای پنجشنبه و جمعه (یکم و دوم اسفند ماه) بمنظور پاسخگویی و تحویل شناسنامه‌های تعویضی و مفقودی متقاضیانی که از قبل درخواست داده بودند، باز هستند.

وی افزود: همچنین در روز انتخابات، سازمان ثبت احوال پاسخگوی مراجع و مسئولان شعب اخذ رأی به منظور رفع ابهام برای مدارک هویتی رأی دهندگان خواهد بود و به صورت تلفنی استعلام‌های مورد نظر را پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: افرادی که تقاضای صدور کارت هوشمند ملی کرده‌اند و رسید دریافت کارت آنها مفقود شده، برای آنها گواهی رایگان صادر می‌شود تا با آگاهی از شماره ملی خود بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

۱۲۵ میلیون هکتار عرصه در معرض فرسایش است

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی است و افزون بر آن خطرهای جدی دیگری سلامت طبیعی ایران را تهدید می‌کند.

وی افزود: هفت هزار میلیار ریال معادل ۲۲ میلیون دلار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری تخصیص شده است.

وی با بیان اینکه این منابع مالی در راستای افزایش تغذیه سفره‌های زیر زمینی و مقابله با خشکسالی‌ها، کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع کشور اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری در کشور ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا ۵۲۰ مترمکعب در هر هکتار و افزایش علوفه تا ۱۲۰ کیلوگرم در سال را به همراه دارد.

جزی خاطر نشان کرد: توسعه ۲۵ هزار هکتار عملیات جنگل کاری، ۵۰ هزار هکتار عملیات مدیریت مراتع، مبارزه با آفات و حریق و تهیه سند کاداستر برای هشت میلیون هکتار از برنامه‌هایی است که امسال در دستور کار است.

وی ادامه داد: ۸۶ میلیون هکتار مرتع و ۳۶ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی باید برنامه مؤثری در حوزه آبخیزداری و ابخوان داری داشت.

کد خبر 411237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.