"اقتصاد چرخشی" هنوز به جایگاه واقعی خود در صنعت نرسیده است

به‌رغم تلاش‌های بسیار برای اعمال تغییرات جهانی در راستای استفاده از مدل‌های تجاری اقتصاد چرخشی یا دورانی هنوز هم بخش عمده‌ای از پتانسیل صنعتی موجود برای آن بدون استفاده مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گرایش جهانی به سمت اقتصاد چرخشی(Circular Economy)، نه تنها می‌تواند منجر به کاهش تأثیرات منفی وارده بر محیط زیست و آب و هوا شود بلکه از پتانسیل بسیار خوبی برای رقابت برخوردار است.

تحقق این رقابت بین شرکت‌های دانمارکی بخوبی مشاهده می‌شود و تقریباً نیمی از شرکت‌های این کشور با استفاده از ظرفیت‌های صنعت بازیافت و بهره‌وری منابع فعالیت می‌کنند، با این حال بررسی‌های جدید روی ۴۹۰ نماینده اتحادیه صنفی آن نشان می‌دهد که بسیاری شرکت‌های صنعتی این کشور به‌رغم تمرکز بر بازیافت و استفاده مجدد از محصولات، از فرصت‌های سودآور و پتانسیل بالقوه موجود برای بهبود وضعیت منابع، کامل بهره نمی‌برند.

در این بررسی‌ها بکار گرفتن یا نگرفتن رویکردهای مدور در اقتصاد چرخشی مورد بحث قرار گرفت. نکته حائز اهمیت آن است که تمرکز این بررسی تنها بر "بازیافت ساده" قرار نداشت و شامل اقدامات مهمی از جمله افزایش طول عمر محصولات از طریق طراحی و بازسازی نیز می‌شد.

نتایج نشان داد که فعالیت شرکت‌های حدود نیمی از نمایندگان اتحادیه به گونه‌ای طراحی شده است که باعث کاهش مصرف منابع و افزایش عمر محصول می‌شود و تنها یک‌پنجم از نمایندگان ادعا داشتند که شرکت آن‌ها ارائه‌دهنده راهکارهای خدماتی یا برنامه‌های بازپس‌گیری منابع است.

به‌رغم این که هنوز هم پتانسیل‌های بالقوه استفاده‌نشده‌ای برای کاهش مصرف منابع و توسعه مدل‌های تجاری اقتصاد چرخشی وجود دارد، بسیاری از شرکت‌ها بر مبنای آن عمل نمی‌کنند. حال آنکه همکاری با اقتصاد چرخشی به شیوه‌های گوناگون مزایای مثبت و فوق‌العاده‌ای در بر دارد. برای مثال یک‌چهارم از نمایندگان اتحادیه صنفی در دانمارک اعلام داشتند که "کمبود علاقه و تمایل" در شرکت‌هایشان مانعی مهم برای داشتن تولیدات پایدار است.

چنین کمبودی ناشی از نبود دانش و اطلاعات لازم است که منجر می‌شود شرکت‌ها به سادگی متوجه فرصت‌ها و ابزارهای موجود نشوند. بنابراین به اشتراک گذاشتن دانش موجود در این زمینه عنصری کلیدی برای فراهم‌سازی اقدامات لازم برای انتقال روند، حل مشکلات موجود و سرعت بخشیدن به فرآیند تغییر است.

ازآنجایی‌که افزایش قیمت منابع همچنان چالشی بزرگ برای شرکت‌ها به حساب می‌آید، بنابراین کاهش تولید زباله با استفاده مجدد از مواد تا حداکثر میزان ممکن، علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید محصولات می‌شود، با وابستگی کمتری به منابع همراه خواهد بود، بنابراین بکارگیری مدل‌های تجاری اقتصاد چرخشی نه تنها رفع مشکلات و نگرانی‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش می‌دهد، مزیت رقابتی نیز به وجود می‌آورد.

اقتصاد دورانی یا چرخشی اصطلاح جدیدی در علم اقتصاد است که با صنعتی شدن بیشتر جهان، شکل گرفت؛ این شاخه از علم گسترده اقتصاد که در جهان اغلب با واژه Circularity شناخته می‌شود، در برخی منابع اینگونه تعریف می‌شود؛ نظامی اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن ضایعات و بهینه کردن استفاده از منابع است. این رویکرد بازسازی کننده در مقابل رویکرد سنتی اقتصاد خطی قرار می‌گیرد که در آن مدل تولید به صورت «دریافت مواد اولیه، تولید و دور انداختن» است.

در یک نظام چرخشی یا دورانی، مصرف منابع ورودی، ضایعات خروجی و هدر رفت انرژی با بستن یا کوچک کردن حلقه‌های مصرف مواد و انرژی کمینه می‌شود. از طریق طراحی، نگهداری، تعمیر، استفاده مجدد، بازتولید و بازیافت می‌توان به صورت بلندمدت به این اهداف دست یافت.

اقتصاد دورانی برای دست یافتن به اقتصاد یا توسعه پایدار شکل گرفت اما هنوز آنطور که باید در صنعت دنیا به رعایت این مهم توجه نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.

کد خبر 411236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.