شهرهای خاکستری جهان سبز می‌شود

شهرسازی اصلی ضروری در زندگی مدرن است با این حال ساکنان یک شهر همیشه با طبیعت پیوندی عمیق برقرار می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات سازمان ملل متحد حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو سوم جمعیت جهان در مناطق شهری سکونت خواهند گزید. افزایش جمعیت شهرها و از بین رفتن پوشش سبز، برنامه‌ریزان شهری را به جستجو برای یافتن راهکارهایی برای بهبود تنوع زیستی شهری سوق داده است. اگرچه حرکت به سمت شهرنشینی قابل تغییر نیست، بااین‌حال مدیران در بسیاری از شهرهای جهان روش‌های متعددی برای بهبود کیفیت زندگی شهری را به کار گرفته‌اند. در ادامه به بعضی از این راهکارها پرداخته می‌شود.

توسعه خانه‌سازی دوستدار حیوانات در انگلستان

دولت انگلیس با صرف هزینه‌ای برابر با ۱۰۷ میلیون دلار در جنوب غربی کشور فضایی را به سکونت حیوانات متعدد اختصاص داده است. این توسعه مسکن جدید حیوانات، تعداد دو هزار و ۴۵۰ خانه جدید را در برگرفته است و میزبان حیوانات بومی کشور است. در این منطقه، فضایی به لانه سازی پرندگان اختصاص داده شده است که در آن هر پرنده بدون ایجاد مزاحمت و آسیب به سایر پرنده‌ها به استراحت می‌پردازد. معماران در توسعه مسکن حیوانات انگلستان خانه‌هایی نیز برای خفاش‌ها، گنجشک‌ها و سارهای بومی ساخته‌اند در حالی که راهروهایی سرپوشیده و مملو از کشتزار برای جذب زنبورهای عسل، جوجه تیغی و حشرات در گوشه و کنار منطقه جدید تعبیه شده است.

شهر جنگلی جمهوری خلق چین

دولت چین در حال احداث شهری جدید است که در آن تمام خانه‌ها نظیر مدارس، دفاتر اداری، خانه‌های مسکونی و بیمارستان‌ها با بیش از ۴۰ هزار درخت و یک میلیون گیاه پوشیده شده است. شهر جنگلی چین در منطقه کوهستانی محدوده خودمختار گوانگشی در جنوب چین قرار گرفته شده است و قرار است ساخت و ساز آن تا پایان سال جاری به اتمام برسد. کشور چین با کیفیت بد هوا دست و پنجه نرم می‌کند که احداث شهر جنگلی می‌تواند باعث به حداقل رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن در اتمسفر می‌شود و در نتیجه آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

کتابخانه درختان در ایتالیا

معماران در قلب شهر میلان کتابخانه‌ای جدید احداث کرده‌اند که به جای کتاب، درختان و گیاهان زیادی را در خود جای داده است. این کتابخانه در مجموع حدود ۴۵۰ درخت از ۱۹ گونه متفاوت و بیش از ۹۰ هزار گیاه نظیر گیاهان دیواری، بوته‌ها و پیچک‌ها را در برگرفته است. این کتابخانه فضایی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است و در قلب شهر میلان خودنمایی می‌کند.

سایبان درختی در ایالات متحده آمریکا

مقامات رسمی بالتیمور بزرگترین شهر و مرکز فرهنگی ایالت مریلند در کشور آمریکا تلاش کرده‌اند با کاشت درختان زیادی در سراسر شهر به هدف خود برای ایجاد سایبان‌های درختی دست یابند. کاشت درختان در مناطقی با کم‌ترین تعداد درخت صورت گرفت و در همان ابتدای کار بیش از چهار هزار درخت در سراسر شهر کاشته شد. طراحان از درختان بلوط برای احداث سایبان‌های درختی بهره برده‌اند چرا که این درختان برای تمام موجودات زنده فواید خاصی دارد.

باغ عمودی به ارتفاع ۱۰۰ متر در استرالیا

سیدنی، بزرگ‌ترین شهر کشور استرالیا و قاره اقیانوسیه، میزبان یک ساختمان چند منظوره ۳۴ طبقه است که به منظور بهبود کیفیت هوا از طریق فضای سبز و نور طبیعی هدایت شده خورشید به داخل سازه طراحی شده است. این ساختمان شگفت‌انگیز پوشیده در گیاهان سبز است و در طبقات پایینی آن آیینه‌هایی تعبیه شده است که نور خورشید را به تمام نقاط داخلی سازه هدایت می‌کند و در نتیجه نیاز به برق را به حداقل می‌رساند.

تبدیل کارخانه به مدرسه در کشور فرانسه

مدیران شهر بولوین- سور-مر در کشور فرانسه یکی از کارخانه‌های قدیمی شهر را به مدرسه‌ای جدید تبدیل کردند تا از این طریق به پرورش و جذب گیاهان و حیوانات بومی کمک کنند. این ساختمان دارای یک پشت بام سبز است که از بالا به سمت پایین امتداد یافته است و به تمام طبقات مدرسه رسیده است. فضای سبز تعبیه شده در مدرسه نه تنها محیطی سالم را برای دانش‌آموزان به ارمغان آورده است، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهد طبیعت و اکوسیستم را از فاصله نزدیک تجربه کنند.

بام‌های سبز کانادا

تورنتو، مرکز استان انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا، اولین شهر در آمریکای شمالی است که در آن احداث فضاهای سبز بر بام مراکز تجاری، مسکونی و نهادی یک اجبار به شمار می‌رود. هر باغ بام سبز باید از یک سیستم به دام اندازی ریشه، یک سیستم زهکشی مناسب و گیاهانی سبز برخوردار باشد تا در مقابل خوادثی نظیر سیل از خود مقاومت کافی نشان دهد و فضایی برای جذب پرندگان به وجود آورد.

کد خبر 411199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.