بهروزی: حضور و مشارکت گسترده مردم، رقیب اصلی اصولگرایان است

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس اعلام وزارت کشور در دوم اسفندماه ۹۸ برگزار می شود، از ابتدای روند تأیید صلاحیت‌ها با حواشی و جنجال‌های رسانه‌ای بسیاری روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکنون چند روز پیش از برگزاری انتخابات و مشخص شدن میزان مشارکت مردم در این آزمون مهم، بسیاری از رسانه‌های بیگانه و عوامل متخاصم قصد دارند، مردم ایران را نسبت به مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بی رغبت و مأیوس نشان دهند.

این در حالی است که با به تکیه بر قوانین و روش‌های مدیریتی کشور به آرا مردمی، مشارکت مردم در انتخابات و حاضر شدن پای صندوق‌های رأی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اغلب احزابی که در روند بررسی صلاحیت‌ها، با رد صلاحیت گسترده مواجه شدند، از مردم دعوت کرده‌اند تا در انتخابات آینده مشارکت حداکثری داشته باشند.

در همین راستا و بررسی عملکرد مجلس دهم، گفت و گویی با مهدی بهروزی، رئیس کمیته اطلاع رسانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مشارکت در انتخابات چه تأثیری بر آینده مردم و کشور درخواهد داشت؟

٤١ سال است که نظام ایران از نظامی استبدادی با دو قطبی ظالم و مظلوم به نظام دمکراسی تبدیل شده و مردم حاکمان خود را از طریق صندوق رأی انتخاب می‌کنند. قطعاً در چنین شرایط و سیستمی، حضور مردم و مشارکت آنها در امر انتخابات است که مشخص می‌کند چه کسی برای قانون و معیشت آنها برنامه‌ریزی کند. در نظام مبتنی بر دموکراسی باید در انتخابات شرکت و انسان‌های متخصص و کارآمد را انتخاب کرد تا شاهد عدالت در مسائل مختلف برنامه‌ریزی، معیشت، قانون گذاری و کارآمدی و… باشیم.

رقبای شما در جناح مقابل در میتینگ‌های تبلیغاتی خود از مجلس دهم به عنوان مجلسی ناکار آمد نام می‌برند و معتقد اند مجلس یازدهم، مجلسی خواهد بود که می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند. آیا واقعاً مجلس دهم، مجلس ناکارآمدی بود؟

باید دید خط کش آنها برای تشخیص ناکارآمدی چیست؟ واقعاً باید ببینیم تعریف اصولگرایان از ناکارآمدی چیست که چنین سمی را در بین مردم تزریق می‌کنند؟ از نظر من مجلس دهم با وجود اینکه اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند نسبت به ادوار گذشته مجلس، مجلس ناکارآمدی نیست. من نمره قبولی صددرصد به این مجلس نمی‌دهم اما مجلس مردودی هم نیست. مجلس دهم در راه رسیدن به اهدافی که برای خود ترسیم کرده بوده، از لحاظ قانون گذاری و نظارت، مجلس موفق و کارآمدی بوده است. این مجلس چنان نظارت قوی و محکمی داشته که توانسته چندین وزیر دولت را که از دیدش ناکارآمد بوده استیضاح کند و قوانین متعددی که سال‌ها پشت در مجلس مانده بود را به تصویب برساند؛ بنابراین مجلس دهم مجلسی است که اگر بخواهیم در تراز کارآمدی به آن نمره‌ای بدهیم، عملکرد بسیار خوبی داشته است. کسانی که دم از ناکارآمدی این مجلس می‌زنند می‌خواهند فضای انتخابات پیش رو را سرد جلوه داده و یاس و ناامیدی را در جامعه پخش کنند تا به نفع خودشان از آب گل آلود ماهی بگیرند. اصولگرایان سبد رأی مشخصی دارند و رقیب اصلی آنها حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات است؛ به همین دلیل بحث ناکارآمدی را مطرح می‌کنند تا مردم را نسبت به حضور در انتخابات دلسرد کنند زیرا می‌دانند اگر مشارکت در انتخابات گسترده باشد اندیشه آنها رأیی نخواهد داشت.

حزب کارگزاران با انتشار بیانیه‌ای و با عذرخواهی از شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات اقدام به انتشار لیست انتخاباتی خود کرد. در پاسخ به این عمل، محمود صادقی نماینده مردم تهران در توییتی به این موضوع اعتراض کرد، شما هم چنین عقیده‌ای دارید؟

من محمود صادقی نیستم که بتوانم از جایگاه ایشان صحبت کنم و نمی‌دانم کارگزاران بر اساس چه جمع بندی به این نتیجه رسیده‌اند که لیستی خارج از شورای عالی سیاست گذاری منتشر کنند. اما وجود افراد منفعت طلب در احزاب مختلف سیاسی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است که باید با آن کنار آمد. در تمامی جبهه‌ها این افراد منفعت طلب حضور دارند اما اینکه برخی تاکتیک‌های انتخاباتی را در چنین بزنگاهی تخریب کنیم کار درستی نیست. بسیاری از تحلیل‌هایی که در این فضا منتشر می‌شود مبتنی بر احساسات است. منفعت طلبی در کنار تمام جناح وجود دارد. در تمامی احزاب در طول تاریخ انسان‌هایی وجود دارند که نقاب حزبی می‌زنند و از منافع حزب برای منافع شخصی خود استفاده می‌کنند. این واقعیت تلخی است که باید با آن کنار آمد.

شورای سیاستگذاری اصلاحات در بسیاری از حوزه‌ها برای انتشار لیست به جمع بندی نرسید و اعلام کرد لیستی منتشر نمی‌کند. جناح رقیب در واکنش به این اتفاق بحث "تحریم خاموش" را مطرح می‌کند و اصلاح طلبان را به تحریم انتخابات متهم می‌کند. چنین چیزی صحت دارد؟

اصلاح طلبان همواره اعتقادشان بر این بوده که تنها راه تأثیرگذاری بر شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور حضور در انتخابات و تأثیر بر کرسی‌های انتخاباتی است. اصلاح طلبان همیشه معتقد بودند و هستند که اگر می‌خواهیم سرنوشت مردم را رقم بزنیم باید در انتخابات شرکت کنیم. اینکه به ما اجازه بدهند در این مسابقه انتخاباتی حضور داشته و کاندیدا داشته باشیم بحثی جدا از مشارکت در انتخابات است. اصلاح طلبان همیشه در انتخابت شرکت کرده و خواهند کرد. تا زمانی که دموکراسی تنها راه تغییر سرنوشت و اصلاح امور باشد از صندوق رأی استفاده می‌کنیم؛ از مردم نیز می‌خواهیم در شرایطی که کاندیدایی معرفی نکرده‌ایم، به تشخیص خودشان بهترین‌ها انتخابات کرده و در انتخابات شرکت کنند و معتقد هستیم تشخیص مردم همیشه تشخیص درستی بوده است.

اما دلیل عدم ارائه لیست از سوی اصلاح طلبان به این دلیل است که چهارچوب‌هایی برای تشخیص اصلاح طلبی وجود دارد گهگاه کمرنگ بوده و گاهی اوقات پررنگ. زمانی بر روی حداقل‌ها توافق می‌کنیم اما تشخیص می‌دهیم که ممکن است این حداقل‌ها در آینده ما را با مشکلاتی رو به رو کند؛ بنابراین تصمیم می‌گیریم بر روی استانداردهای اصلی مان لیست ببندیم. در این دوره با حداکثر استانداردهای اصلاح طلبی، تعداد کاندیداهای اصلاح طلب شاخص به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در چنین شرایطی چرا ما باید لیست ارائه کنیم؟ چه کسی گفته ارائه دادن لیست به معنای شرکت نکردن در انتخابات و ندادن لیست به معنای تحریم انتخابات است؟

جدا از اختلافاتی که در میان اعضا جناح مقابل شما وجود دارد، اما لیست‌های متعددی از طرف آنها منتشر شده که هیچکدام وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند. در چنین شرایطی میزان موفقیت اصلاح طلبان چقدر است؟

اینکه جناح مقابل به قدری با دست پر در انتخابات حاضر شده که می‌توان چندین لیست مختلف منتشر کند واقعاً تبریک دارد؛ اصولگرایان با وجود داشتن یک مرام و مسلک نمی‌توانند به وحدت برسند و شوق خدمت آنقدر برای این افراد پررنگ است که حاضر نمی‌شوند حول یک محور قرار بگیرند تا با ارائه یک لیست واحد پیروز مطلق انتخابات شوند؛ اما اینکه تعدد لیست‌های جناح مقابل چه بر سر انتخابات می‌آورد و در این میان اصلاح طلبان در حوزه‌های مختلف پیروز انتخابات می‌شوند یا نه به یک موضوع بستگی دارد و آن مشارکت مردم است. طبق آمار هرگاه مشارکت مردم بالا بوده اصلاح طلبان پیروز قطعی یا نسبی انتخابات بوده‌اند و هرگاه مشارکت مردم پایین بوده، به دلیل سبد رأیی که جناح مقابل دارد خودشان در انتخابات پیروز شده‌اند. در هیچ دوره‌ای از انتخابات رقیب اصلی اصلاح طلبان جناح مقابل نبوده است. رقیب همیشگی ما حضور و مشارکت مردم است. اگر مردم در انتخابات شرکت کنند و مشارکت قابل توجهی داشته باشند، اصلاح طلبان می‌توانند توفیقی در این انتخابات کسب کنند. تعدد لیست‌های جناح مقابل هیچ تأثیری در شکست یا پیروزی ما ندارد؛ ما تلاش خودمان را می‌کنیم و سعی داریم مردم را بسیج کنیم و امیدواریم مردم هم مانند دوره‌های گذشته علی رغم تمامی کمی‌ها کاستی‌های اصلاح طلبان، بار دیگر به ما اعتماد کنند تا از یک صدایی در کشور جلوگیری کنند.

کد خبر 411179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.