۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
هم پیوندی با مردم خونگرم "بنت"

طرح "هم‌پیوندی" با شهرهای بلوچستان متعاقب سیل بنیان برافکن در این منطقه که هم وطنانمان را متحمل خسارت کرد، از سوی شهردار اصفهان مطرح شد.

به گزارش ایمنا، هم پیوندی به معنی مشارکت در جامعه و اتحاد عناصر مختلف اجتماعی است. پس از سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان و به دنبال حضور تیم‌های از شهرداری اصفهان برای کمک‌رسانی به شهروندان این استان، شهردار اصفهان در نامه‌ای به مجمع کلانشهرهای ایران با توجه به مشاهدات عینی در سفر به مناطق سیل زده، آنها را به تشکیل کارگروهی ویژه برای انجام فعالیت‌های لازم در این منطقه در سه سطح کوتاه، میان مدت و بلند مدت دعوت کرد.

هم ساز و هم آهنگ برای آبادی سیستان

قدرت الله نوروزی در پیشنهاد خود به اعضای این مجمع "هم پیوندی" را به عنوان برنامه‌ای بلند مدت به منظور ارتقا سطح تاب‌آوری فرهنگی و اجتماعی زیستگاه‌های انسانی در مناطق محروم بلوچستان مطرح کرد.

طرحی که در آن هر یک از کلان شهرهای ایران می‌توانند یکی از نقاط محروم این استان را با همیاری و همکاری کنشگران مدنی به سطحی از استاندارد فرهنگی و اجتماعی در دو بخش "فراسازه ای" یعنی انجام اقداماتی همچون ایجاد فرهنگسراها، مراکز تفریحی و مراکز کارآفرینی و بخش "فرارفتاری" مانند برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به تناسب نیاز برسانند.

اجرای طرح "هم پیوندی" با شهرهای بلوچستان می‌تواند در ۱۸ نقطه تعریف شود تا ضمن کاهش آسیب‌های ناشی از محرومیت‌های متعدد در این استان، پایگاه‌های میان فرهنگی را شکل داده بانی محرک توسعه در دیگر نقاط محروم این شود که اثرات آن تنها به زمان سیل محدود نخواهد شد.

بنی آدم اعضای یکدیگرند

به گفته محمد عیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران انتخاب واژه "هم‌پیوندی" دلالت بر اعضای یک پیکر دارد، از این رو باید اصفهان و کلان‌شهرهایی که توان برداشتن گام‌هایی برای توسعه پایدار را دارند و از سوی دیگر به لحاظ اینکه توسعه پایدار مستلزم ایجاد زنجیره ارزشی از تمام کُنشگران است، تلاش شود که شهرها هم‌پا با یکدیگر رشد کنند.

طرح "هم‌پیوندی" در کلامی ساده بیانگر آن است که شهر اصفهان در مسیر توسعه پایدار دست دیگران را بگیرد و آنها را در این مسیر به لحاظ اجتماعی، فضاهای کالبدی و تاب‌آور شدن، همگام کند.

هم پیوندی اصفهان و بنت

در همین راستا اصفهان شهر "بنت" Bent را برای هم پیوندی انتخاب کرده است. این شهر مرکز بخش بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است؛ این شهر پیشینه تاریخی قابل توجهی دارد. بنت منطقه‌ای نیمه کوهستانی که غرب و شمال آن تپه‌های زرد و در قسمت شرق تا انتهای شهر مسیر رودخانه موسوم به بنت قرار دارد.

آب و هوای این شهر گرم و خشک و اولین درآمد مردم از کشاورزی خرما است؛ بنت پیشینه تاریخی قابل توجهی دارد و زمانی سیطره حکمرانی حکام محلی آن از ساحل دریا در بندر جاسک امروزی تا نیکشهر کنونی و از بزمان تا رودبار در استان کرمان را در بر می‌گرفته است.

حوزه شهری بنت در حدود ۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در قلب بلوچستان از شمال به فنوج و ایرانشهر از جنوب به زرآباد و کنارک، از غرب به نیکشهر و از شرق به استان‌های هرمزگان وکرمان منتهی می‌شود.*

تصویب طرح

طرح "هم پیوندی" کلانشهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان در سی و هشتمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلانشهرهای کشور به تصویب رسیده و قرار است پس از موافقت شهرداران به منظور محرومیت‌زدایی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، شهری و… اجرایی شود.

این امر محرک توسعه در دیگر نقاط محروم این منطقه خواهد بود و اثرات آن تنها به زمان سیل محدود نخواهد شد.

دعوت از شهردار اصفهان برای بازدید از شهر بنت

شماری از مدیران شهر بنت پس از اعلام هم پیوندی در نامه‌ای از شهردار اصفهان دعوت کرده‌اند تا از این شهر بازدید کند. اقدامی که در تاریخ دیپلماسی شهری ایران بی سابقه است.

در این دعوت نامه خطاب به قدرت الله نوروزی، آمده است: "ضمن تشکر و قدردانی از حضرتعالی و مردم با سخاوت و نوع دوست اصفهان، پیرو اطلاع برادر ارجمند سردار باطنی مدیرعامل مؤسسه خیریه سعادتی در خصوص انتخاب شهر بنت به عنوان شهر هم‌پیوند کلان‌شهر اصفهان، از حضرتعالی دعوت می‌شود افتخار داده ضمن بازدید از شهر و آشنایی با مردم خونگرم و مهمان‌نواز به شهر بنت تشریف فرما شوید."

*ویکی پدیا

کد خبر 411175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.