۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
نوسازی با مانع

ترمز نوسازی تاکسی‌های فرسوده درکشور کشیده شد، این در حالی است که نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور با شتاب در حال انجام بود، اما از اواخر سال گذشته این روند به تدریج کند شد تا امسال که چند ماهی نوسازی این ناوگان پرتعداد و فرسوده متوقف شد.

به گزارش ایمنا، دو مشکل اساسی روند نوسازی تاکسی‌ها را در یک سال گذشته متوقف کرده بدقولی خودروسازان و افزایش ناگهانی قیمت خودرو. به نظر می‌رسد چالش نخست برطرف شده است، اما هنوز مشکل قیمت خودرو و پول اولیه که رانندگان باید برای خرید تاکسی بدهند پا برجا است. بر اساس آمارهای منتشر شده ۷۴ درصد تاکسی‌های فعلی تا سال ۱۴۰۰ فرسوده می‌شوند و باید برای پیشگیری از بحران آینده چاره اندیشی شود. در این راستا خبرگزاری ایمنا با مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص وضعیت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و بسته‌های پیش بینی شده برای فرار از بحران فرسودگی به گفت و گو پرداخته است. این گفت و گو را که پیش‌تر در هشتمین شماره مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چه تعداد تاکسی فرسوده در کشور تردد می‌کند؟ 

اکنون ۱۵۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور داریم که تا پایان سال این رقم به ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده می‌رسد، تا سال ۱۴۰۰ تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید که تقریباً ۷۴ درصد ناوگان موجود فرسوده خواهند شد. در حال حاضر ۴۵ درصد ناوگان تاکسی‌های کشور به سن فرسودگی رسیده‌اند، به همین دلیل در ابتدای دولت یازدهم فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شروع شد و عزمی جمعی در بخش‌های مختلف شکل گرفت و طرح نوسازی ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله اجرایی شد. در این طرح تاکنون معادل ۷۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شده و ۶۴ هزار تاکسی جدید نیز به ناوگان اضافه شده است. مابه التفاوت این رقم‌ها نیز تاکسی‌هایی هستند که فرآیند اسقاط را انجام داده‌اند، ولی تاکسی جدیدی دریافت نکرده‌اند.

چرا این روند پرشتاب به یک باره متوقف شد؟

با اجرای طرح نوسازی، رکورد نوسازی در همه دوره‌های فعالیت سامانه تاکسیرانی در کشور شکسته شد، اما به دلیل مشکلاتی که در روند تولید و نوسانات قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته ایجاد شد، این طرح متوقف و در ادامه به کندی دنبال شد. خودروسازان از یک طرف خودروهایی را که متعهد بودند تحویل نمی‌دادند و از طرف دیگر نوسانات قیمتی نیز بسیار بالا بود، به طوری که قیمت خودرو از ابتدای طرح که ۳۴ میلیون تومان بود با افزایش ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصدی رو به رو شد.

تسهیلات بانکی که به تاکسیرانان برای نوسازی خودروهایشان تعلق می‌گیرد هم با مشکلاتی همراه است، کمتر بانکی حاضر به ارائه تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد است. اگر هم باشد، با معادلات خاص خود این تسهیلات را به رانندگان ارائه می‌کند، بنابراین در برخی از شهرها، شهرداری‌ها به این موضوع ورود کرده و مابه التفاوت سود تسهیلات را خود پرداخت می‌کنند، به طور مثال در تهران وام ۴۰ میلیون تومانی و در مشهد و بوشهر وام ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۴ درصد در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد، اما باز هم استقبال به مانند گذشته نیست، زیرا رانندگان تاکسی توان پرداخت اقساط وام ۴۰ تا ۵۰ میلیونی را ندارند، اگر هم داشته باشند توان آورده ۳۰ تا ۳۵ میلیون را ندارند. در حال حاضر در ازای اسقاط خودروی قدیمی به رانندگان ۵ تا ۷ میلیون پرداخت می‌شود، بنابراین رانندگان تاکسی باید توان مالی بیشتری برای خرید خودروهای نو را داشته باشند، به همین دلیل مشارکت در این طرح کاهش پیدا کرده است.

با توجه به شرایط فعلی چه برنامه‌هایی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده دارید؟

یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت قانونی است که طی سال‌های گذشته برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مورد غفلت قرار گرفته بود، بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیری، تاکسی با پایه گازسوز و با شرط پیمایش ۳۰۰ کیلومتر در یک بار سوختگیری می‌تواند در ازای صرفه جویی بنزین، یارانه‌ای دریافت کند که این مبلغ در بازه ۵ ساله معادل ۴۰ میلیون تومان خواهد شد، این امکان قانونی طی چند سال گذشته مغفول مانده بود، زیرا تولیدات کنونی امکان استفاده از این فرصت قانونی را نمی‌داد، اما تغییراتی در مخزن تاکسی‌ها شکل گرفته و مخزن بزرگ‌تر شده است. در حال حاضر از ۵۰۰ دستگاه تاکسی تحویل داده شده، ۱۰۰ خودرو دارای تغییرات جدید هستند و این موضوع می‌تواند به تاکسیران‌ها در خصوص اختلاف قیمت‌ها کمک کند. به موازات نوسازی خودروها، پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که اجازه دهد از خودروهای داخلی دست دوم که دارای شرایطی از جمله اینکه سه سال از سن آنها نگذشته باشد، ۱۰۰ کیلومتر بیشتر پیمایش نکرده باشد و شرایط تاکسی شدن را هم دارا باشد، بتوانند به ازای اسقاط خودرویشان تبدیل به تاکسی نو شود. با این روش‌ها امیدواریم بتوانیم تعداد زیادی تاکسی فرسوده را نوسازی کنیم. ما در سال ۹۴ با بحران فرسودگی ناوگان تاکسیرانی روبرو شدیم که طرح ۹۰ هزار تاکسی کمک قابل توجهی به این ناوگان کرد.

کد خبر 411169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.