کدام غذاها باعث تحلیل انرژی بدن می‌شود؟

بعضی مواد غذایی مانند کربوهیدرات‌های ساده، نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای سرخ شده، قهوه و شکلات ممکن است باعث تحلیل انرژی بدن شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همانطور که می‌دانیم نوع و میزان مواد غذایی مصرفی نقش قابل توجهی در حفظ سطح انرژی روزانه بدن دارد. بعضی از مواد غذایی انرژی فرد را چندین برابر می‌کند، در حالی که مصرف بعضی غذاها ممکن است باعث کاهش انرژی و حتی خستگی شود. در ادامه به بررسی غذاهایی که باعث تحلیل انرژی بدن می‌شود، می‌پردازیم:

کربوهیدرات‌های ساده

پاستا، نان سفید، کلوچه، شیرینی و بیسکوئیت جزو کربوهیدات‌های ساده هستند. غذاهایی که سرشار از قند یا آرد سفید تصفیه شده است، فیبر ندارد، بنابراین قند موجود در آن‌ها به سرعت وارد جریان خون شده و انرژی شما را چند برابر می‌کند، اما این افزایش انرژی پایدار نیست و زمانی که سطح قند خون به حالت اولیه خود بازگشت، احساس ضعف و گرسنگی می‌کنید.

نوشیدنی‌های شیرین

نوشیدنی‌های شیرین شامل نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های معمولی و بعضی آب میوه‌ها می‌شود. انرژی شما ممکن است بلافاصله پس از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها افزایش پیدا کند، اما این افزایش انرژی، دوام چندانی نخواهد داشت. بعضی از این نوشیدنی‌ها حاوی کافئین است؛ بنابراین اگر فردی بیش از حد از آن‌ها استفاده کند، خواب با کیفیت شبانه را تجربه نخواهد کرد و روز بعد نیز احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند.

غذاهای سرخ شده

اگر شما از یک رژیم غذایی پرچرب پیروی کنید، در طول روز احساس خواب آلودگی خواهید کرد. این رژیم غذایی شامل غذاهایی است که در روغن فراوان پخته می‌شود. غذاهای سرخ شده نه تنها باعث تحلیل انرژی می‌شود، بلکه مصرف بیش از حد آن برای قلب مضر است. متخصصان توصیه می‌کنند که تا حد امکان از مصرف این نوع مواد غذایی پرهیز کنید.

قهوه

اگر روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنید، احساس شادابی خواهید داشت، زیرا کافئین موجود در قهوه دارای ماده شیمیایی است که تمرکز و هوشیاری را افزایش می‌دهد. اما مصرف روزانه چند فنجان قهوه و یا نوشیدن آن قبل از خواب، ممکن است باعث بروز اختلالات مربوط به خواب شود؛ در نتیجه روز بعد احساس خستگی خواهید داشت. بهتر است ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین اجتناب کنید.

شکلات

همه شکلات‌ها حاوی کافئین است؛ سروتونین شکلات باعث افزایش انرژی شما می‌شود، اما قند موجود در آن باعث می‌شود سطح انسولین خون افزایش پیدا کند؛ در نتیجه قند خون به سرعت پایین می‌آید و باعث ایجاد گرسنگی می‌شود. مصرف شکلات تلخ بهتر از شکلات شیری است، زیرا شکلات تلخ حاوی مقدار بیشتری کاکائو بوده که برای قلب مفید است.

کد خبر 411163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.