همکاری‌ مشترک مراکز علمی ایران و ترکیه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از همکاری‌های مشترک مراکز علمی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در دیدار با دریا اورس، سفیر جمهوری ترکیه در تهران با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی میان کشورهای منطقه اظهار کرد: همکاری‌های دانشمندان و متفکران دو کشور ایران و ترکیه به طور حتم می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط مناسب و سازنده با یکدیگر و همچنین با سایر کشورهای منطقه باشد.

وزیر علوم با اشاره به روابط و جایگاه علمی و سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه در منطقه گفت: نزدیکی روابط ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف به خصوص در زمینه علمی و فناوری همیشه اثرگذار بوده و باید تلاش کنیم با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی و سایر امکاناتی که در اختیار داریم، در جهت رشد و توسعه منطقه بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار رشد و توسعه علمی ایران، خواستار پیشرفت کشورهای همسایه نیز در زمینه‌های علمی هستیم، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده، همه تلاش‌شان معطوف به آن بوده که جایگاه علمی کشور را ارتقا دهند و در این راستا شرایطی را فراهم کرده‌اند که تبادلات علمی و فرهنگی به بهترین نحو میان دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها صورت گیرد.

غلامی با اشاره به همکاری‌های مشترک دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی معتبر کشورهای اروپایی اظهار داشت: از همکاری‌های مشترک مراکز علمی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم و باید تلاش کنیم این همکاری‌ها را با دانشگاه‌های ترکیه هم بیش از پیش توسعه دهیم.

وزیر علوم با تاکید بر معرفی یک دانشگاه بزرگ ترکیه به عنوان متولی برقراری ارتباط با دانشگاه‌های ایران و انجام هماهنگی‌های بیشتر در این خصوص، درباره امکان ایجاد رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشگاه تهران و همچنین ارزشیابی و تأیید بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، دستور بررسی‌های لازم را صادر کرد.

همچنین در این دیدار دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه دولت ترکیه برای گسترش روابط علمی و فناوری با ایران اهمیت زیادی قائل است، گفت: خواستار آن هستیم که همچون سایر روابط مثبت بین دو کشور، روابط علمی و پژوهشی مشترک‌مان را نیز ارتقا دهیم.

وی با اشاره به ریشه‌دار بودن حوزه ایران‌شناسی در ترکیه افزود: بحث زبان و ادبیات فارسی چه پیش از جمهوریت و چه پس از آن در ترکیه جایگاه ویژه‌ای داشته و هم اکنون در پنج دانشگاه معتبر استانبول و آنکارا، رشته زبان و ادبیات فارسی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سفیر ترکیه در تهران در ادامه ایجاد رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشگاه تهران و همچنین تأیید و ارزشیابی تعداد بیشتری از دانشگاه‌های ترکیه را خواستار شد.

وی همچنین با اذعان به پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های مراکز علمی ایران در سال‌های اخیر گفت: ما همیشه پی‌گیر پیشرفت‌های علمی ایران در همه زمینه‌ها و رشته‌ها هستیم و اعتقاد داریم همکاری‌های مشترک علمی و فناوری دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور برتر منطقه، موجبات ارتقای علمی منطقه را نیز فراهم کرده و تبادل استاد و دانشجو را نیز بین دو کشور تسهیل می‌کند.

کد خبر 411142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.