ورود اصول‌گرایان به دعوای پس از انتخابات

دامنه اختلاف اصول‌گرایان و اظهارات مقام معظم رهبری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۹بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدون صندوق رأی وضع تاریک‌تر از امروز می‌شود» به گفت و گو با محمد علی وکیلی پرداخت و نوشت: واقعیت این است که در شرایط کنونی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دولت و مجلس و سیاسی و غیرسیاسی، در این موضوع که وضع کشور بد است، با هم مشترک هستند ولی در این موضوع که چرا این وضع بد است و چقدر بد است، اختلاف داریم. با این وجود کشور در شرایط حساس و خطیری قرار دارد. روزهای پیش رو، روزهای آخر رقابت است. رقابتی که از ابتدا برابر نبود.

اصولگرایان بر سرِ تعدد لیست جدال دارند و اصلاح‌طلبان با دردسر ارائه یک لیست مواجه هستند. از طرف دیگر، یخ فضای عمومی نشکسته است و مردم با تردید به صندوق رأی نگاه می‌کنند. بنده معتقدم حق هم دارند؛ وضع کنونی غیرقابل تحمل است. در چند سال گذشته مردم با رویاها و آرزوهای زیادی پای صندوق رأی آمدند ولی اکنون می‌بینند سفره شأن بیش از گذشته آب رفته است. آرزوهای برباد رفته زیادی بر دل شأن غمباد کرده است. لذا طبیعتاً عزم و رمقی برای حضور جدی ندارند. سخت است با مردمی که زیر «فشار حداکثری» معیشت‌شان آب رفته است، سخن از انتخابات بگوییم. سخت است با این تنگ نظری‌ها و سختگیری‌ها کسی را به صندوق رأی ترغیب کرد. همه از وضع معیشتی کنونی آگاهیم. حتی اگر کسی سری به غرفه‌های مواد غذایی نزده باشد، آمار تورم را ببیند می‌تواند حدس بزند که معیشت مردم تا کجا سخت شده است. رشد منفی اقتصادی نشان می‌دهد که نباید منتظر خوب شدن وضعیت اقتصادی، دست کم در کوتاه مدت باشیم. بیکاری افسارش رها شده و بوی بهبود از اوضاع نمی‌آید. به گمانم دقیقاً سخت‌ترین جای مساله همین جا است. ملت افقِ روشنی را پیش رو به وضوح و روشن نمی‌بینند. نمی‌دانند کی و چگونه باید این فضا بشکند و این سقوطِ کیفیت زندگی متوقف شود. به راحتی می‌توان تصور کرد که چقدر سخت است در این فضا، صندوق رأی را به ملت نشان داد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ا قلیت اما پرقدرت» به بررسی کاندیداهای اصلاح طلب پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان با حداقل مقدورات پا به عرصه انتخابات گذاشته و با همان تعداد اندک چهره‌های تأیید صلاحیت‌شده‌شان در رقابت دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت. تمام احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که تاکید داشته لیستی ارائه نمی‌کند، مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند. مصطفی کواکبیان، نماینده عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس دهم که از جمله تأیید صلاحیت‌شدگان در این دوره نیز هست، در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید دارد که در صورت حضور و مشارکت مردم در انتخابات، اصلاح‌طلبان می‌توانند فراکسیون اقلیت قدرتمندی تشکیل دهند که البته همچون فراکسیون امید بلاتکلیف نباشد. او همچنین گفته اگر او نیز رد صلاحیت شده‌بود، باز هم مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت می‌کرد و انتظار داشت احزاب که کنشگران سیاسی هستند، لیست انتخاباتی ارائه کنند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ورود اصول‌گرایان به دعوای پس از انتخابات‌» به بررسی دامنه اختلاف اصول‌گرایان پرداخت و نوشت: اصول‌گراها هنوز به مجلس یازدهم نرسیده‌اند دعوایشان برای نشستن بر صندلی‌های قدرت بالا گرفته است. آنها در لحظات پایانی انتخابات هنوز در تلاش هستند تا بتوانند یک لیست واحد ارائه دهند. در فاصله یک روز باقیمانده تا پایان زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم، اختلاف پیشین اصول‌گرایان در ارائه لیست مشترک انتخاباتی، نمود بیشتری پیدا کرده است. امری که البته بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها، درصد پیروزی لیست اصلاح‌طلبان را به واسطه گوناگونی لیست‌های اصول‌گرایان، تا حدودی بالاتر برده است. مساله مهم‌تر اما پیش‌بینی ادامه دامنه اختلافات اصول‌گرایان و سرایت آن به صحن مجلس یازدهم است.

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخاباتی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اختلافات پیش آمده بین اصول‌گرایان می‌گوید: اختلاف اصول‌گراها بر سر عملکردهاست، کسانی که عملکرد اجرایی داشته‌اند زیر ذره‌بین هستند، اگر اشکالی در این عملکرد باشد، محل اختلاف می‌شود؛ این اشکال لزوماً به اختلاف در اصول برنمی‌گردد، بلکه به تشخیص‌هایی که به روش‌ها و مقداری هم به سلایق باز می‌گردد، مرتبط است.

میرسلیم اشاره می‌کند که اصول‌گرایان بر سر اصول و نیز در اصول‌گرایی که همان اصول دین و مذهب هست، هیچ مشکلی با هم ندارند؛ اختلاف‌ها بیشتر در روش‌هایی است که به کار گرفته می‌شود، سلایق‌ها ممکن است متفاوت باشد و بعد هم اینکه ممکن است که در اعمال روش‌ها اشتباه و مشکل پیش بیاید و خوشایند کسی نباشد.

وی ادامه می‌دهد: عده‌ای فکر می‌کنند این اشکالات مهم نیست و برخی فکر می‌کنند این اشکالات مهم و حتی خلاف محسوب می‌شود، در نتیجه اختلاف پیش می‌آید؛ بنابراین اختلاف‌ها نسبت به عملکردها و روش‌های سیاسی، اجتماعی است و به مبانی باز نمی‌گردد.

در این میان اما اختلاف در مورد قرار گرفتن نام محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیست جریان اصول‌گرایی یکی دیگر از موارد اختلاف در بین اصول‌گرایان است که دامنه آن گذشته از انتخابات مجلس می‌تواند در آینده و در هنگام انتخاب رئیس مجلس یازدهم نیز، ظهوری دوباره پیدا کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلنگر کرونا به دلارهای نفتی‌» نوشت: شیوع ویروس کرونا به خطر بزرگی برای رشد اقتصادی کشورهای نفتی در سال ۲۰۲۰ بدل شده و بار دیگر شکنندگی اقتصاد این کشورها را به نمایش درآورده است. نگرانی از افت تقاضای نفت چین به دنبال این اپیدمی، به کاهش ۱۴ درصدی قیمت طلای سیاه منجر شده است. با این حال مؤسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی گلوبال بر این باور است بیش از اثرگذاری کرونا بر قیمت نفت، کاهش مقدار صادرات است که اقتصاد کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس را تهدید می‌کند. پکن بزرگ‌ترین خریدار نفت این کشورها محسوب می‌شود و کاهش رشد اقتصادی چین به معنای خرید کمتر نفت است. علاوه بر این، اس‌اندپی گلوبال در خصوص چشم‌انداز بلندمدت اقتصاد این کشورها نیز نگرانی‌هایی را مطرح کرده است. به این معنا که با وجود شتاب جهانی برای فاصله گرفتن از مصرف سوخت‌های هیدروکربنی، کشورهای خاورمیانه تا دهه آینده به درآمدهای ناشی از نفت و گاز به شدت متکی خواهند ماند. اما کاهش تدریجی قیمت نفت روی جریان مالی این کشورها مؤثر است و موجب تقلیل خالص دارایی‌های آنها می‌شود. از این رو برخی از این کشورها از یک طلبکار خالص به یک بدهکار خالص تبدیل خواهند شد. صندوق بین‌المللی پول نیز حدود ۱۰ روز پیش خطاب به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دقیقاً همین هشدار را داده بود.

کد خبر 411124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.