بازار لوازم خانگی ایران بدون برندهای کره‌ای؟!

خروج دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ از بازار لوازم‌خانگی ایران از خبرهایی است که نگرانی‌های زیادی برای خریداران و بازار به دنبال داشت و حتی باعث واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سامسونگ و ال‌جی دو غول کره‌ای بازار لوازم‌خانگی که سال‌های زیادی با داشتن سهم زیادی از بازارهای یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی و … در کشور حضور داشتند.

این شرکت‌ها در سال‌های گذشته که کشور با تحریم‌های متعددی مواجه بود بازار ایران را به دلیل سودآوری زیاد، ترک نکردند و به فعالیت خود ادامه دادند، در سال‌های اخیر نیز آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در کشور انجام دادند تا هم بازار داخلی را در اختیار داشته باشند و هم از این طریق بتوانند صادرات زیادی به بازار منطقه انجام دهند.

اما اکنون پس از سال‌ها فعالیت، گزارش‌های اخیر حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولیدکننده لوازم‌خانگی است. واضح است که این مهم در پی تحریم‌های آمریکا اتفاق افتاد و البته نخستین بار هم نیست که شرکت‌های خارجی از ترس قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه فعالیت در بازارهای ایران خودداری کرده‌اند.

اکنون دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که در تولید و واردات لوازم‌خانگی در ایران نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کردند مصمم به جدایی شده‌اند.

بنا به گفته فعالان این بخش، پایین آوردن تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها، دیرزمانی است که آغاز شده بود، هرچند شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ در سال‌های اخیر، کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، اما به این امید بودند که بازار جذاب ایران را از دست ندهند و روزی تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند.

کاهش تولیدات کره‌ای از مدت‌ها قبل...

اوایل امسال بود که اخباری مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم‌خانگی کره‌ای از ایران منتشر و البته در همان زمان هم تکذیب شد. حتی از سوی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام شد که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند.

اما اکنون بررسی‌های میدانی، شنیده‌ها و خبرهای رسمی حاکی از جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح بازارهای داخلی است.

سوال آن است چه شد که ال‌جی و سامسونگ پس از دو دهه فعالیت در ایران، تصمیم به خداحافظی با بازار لوازم‌خانگی ایران گرفته‌اند؟

دراین‌باره حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شرکت‌های کره‌ای قبل از شروع تحریم‌ها از ایران رفته بودند و عملاً پاسخگوی محصولاتی که فروختند، نیستند.

وی توضیح می‌دهد: کره‌ای‌ها پس از شدت گرفتن تحریم‌ها، برای تولیداتشان در ایران با مشکل مواجه شدند زیرا انتقال پول و قطعات برای آن‌ها بسیار دشوار شد، تولید این دو برند کاهش قابل‌توجهی یافت به‌طوری‌که برند ال‌جی از مهرماه سال گذشته محصولاتش در ایران به اتمام رسید و برند سامسونگ نیز پس از آن عرضه‌اش بسیار محدود شد و تنها به بخشی از نمایندگی‌های خاص خود عرضه کالا داشت.

غزنوی ادامه می‌دهد: درواقع شرکت‌های کره‌ای در دو سال گذشته به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند به‌نحوی‌که ال‌جی و سامسونگ در سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نکردند و در این مدت این شرکت‌ها مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس (License) برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم‌خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند. تنها دلیل ماندگاری آن‌ها در بازار ایران تاکنون، برای تبلیغات و به امید این بود که بازار جذاب ایران را از دست ندهند و روزی دوباره به ایران بازگردند.

خودمان واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرده بودیم

با توجه به محبوبیت برندهای کره‌ای در ایران و خداحافظی آن‌ها از بازار، افراد، رسانه‌ها، فعالان و مسئولان مربوطه در برابر جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم‌خانگی واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند و نظراتی درباره پیامدهای احتمالی این جریان می‌دهند.

حال با وجود این شرایط باید بررسی شود که تأثیر پایین آمدن تابلو این دو شرکت بزرگ از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی بر بازار تا چه میزان است؟ و آیا تولیدکنندگان داخلی توانایی ارائه محصولاتی جایگزین دارند یا خیر؟

در این راستا مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی اعلام کرده است: "بحث رفتن ال‌جی و سامسونگ مربوط به دیروز و امروز نیست. محصولات ساخته‌شده این دو شرکت حدود ۲۰ ماه است که اجازه ورود به داخل مرزهای ایران را ندارند زیرا خودمان واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرده بودیم.

وی با اشاره به برندهای جایگزین ایرانی، افزود: دو برند ایرانی جایگزین این دو شرکت شده و در روزهای آتی تولیداتی با نام سام که جایگزین سامسونگ و جی‌پلاس که جایگزین ال‌جی است به بازار عرضه خواهد شد.

میری با اشاره به توان صادرات برندهای داخلی اظهار کرد: کارخانه‌های جایگزینی که اشاره کردم و محصولاتشان نیز در بازار وجود دارد، دارای یک نکته مثبت است. در گذشته اگر سامسونگ و ال‌جی تولید می‌کردیم نمی‌توانستیم این محصولات را حتی در تعداد محدود به دیگر کشورهای دیگر صادر کنیم زیرا اجازه این کار را نمی‌دادند. اما اکنون دو برند ملی که وجود دارد می‌تواند به‌راحتی نیازها را برطرف کند و بعد از اشباع بازار و قولی که داده‌شده است می‌توانیم صادرات را نیز شروع کنیم و برندی را به ثبت برسانیم."

همچنین یاوری که از فعالان بازار لوازم‌خانگی اصفهان است دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تولیدات لوازم خانگی در کشور ما قدمتی بیش از نیم قرن دارد. روزگاری که هنوز محصولی همچون ال‌جی و سامسونگ وجود نداشت ایران لوازم‌خانگی محبوبی همچون ارج را عرضه کرد درحالی‌که در آن زمان فناوری و تجهیزات کنونی نیز موجود نبود، بنابراین کالاهای ما توانایی رقابت با برندهای دیگر را دارند و فقط حمایت و اراده لازم است.

وی می‌افزاید: اگر برندهای کره‌ای یا هر برند خارجی دیگر در بازار ایران جای افتادند فقط به دلیل تبلیغاتی بود که برای مصرف‌کننده شد به طوری که استفاده از چنین محصولاتی به یک فرهنگ تبدیل شود و اکنون‌که آن‌ها رفته‌اند زمان مناسبی برای تولیدکننده ایرانی فراهم‌شده تا با ارائه محصولی باکیفیت‌تر، خودی نشان دهند و کاری انجام دهد که خروج این برندها هیچ لطمه‌ای بر بازار وارد نیاورد.

یاوری تصریح می‌کند: به غیر از موضوع تولید کالای با کیفیت، تبلیغات نقش بسیار بالایی در فروش کالای ایرانی دارد چه‌بسا همان‌گونه که اشاره شد برندهای کره‌ای در وهله نخست از تبلیغات برای عرضه محصولات خود استفاده کردند.

ادامه خدمات پس از فروش توسط کره‌ای‌ها

با توجه به محبوبیت برندهای کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در ایران و خریداری محصولات آن‌ها توسط مشتریان ایرانی، نگرانی که برای دارندگان این کالاهای کره‌ای وجود دارد مرتبط با خدمات پس از فروش آن‌هاست که در این رابطه نیز فعالان و مسئولان مربوطه توضیحاتی ارائه می‌کنند،

به عنوان مثال اکبر پازوکی، نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با دیگر رسانه‌ها گفته است که هنوز محصولات ال‌جی در بازار با ضمانت گلدیران وجود دارد و حتی اگر از فروشگاه‌هایی که تابلوی جی پلاس و ال‌جی نداشته باشند نیز خریداری شود برای اتحادیه و شرکت متبوع قابل‌قبول است، در غیر این صورت، به دلیل اینکه کالای جدیدی از سوی ال‌جی وارد نشده است، به‌عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود.

شرکت سامسونگ نیز در پیامی اعلام کرد: "به تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش، پشتیبانی و تأمین قطعات محصولات خود در بازار ایران ادامه خواهد داد.

باوجود همه مشکلات، سامسونگ رسماً اعلام می‌کند که تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را به‌صورت کامل ادامه خواهد داد؛ در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه پشتیبانی و تأمین قطعات در آینده نخواهند داشت."

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 411070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.