درمان ریزش مو و کم خونی با تخم مرغ

میزان مصرف لبنیات در روز، آمار عجیب از افزایش سوءتغذیه در میان ایرانی‌ها، خواص ‌پاپ کورن، نیازهای تغذیه‌ای کودکان مبتلا به سرطان ‌و درمان ریزش مو و کم خونی ‌با تخم مرغ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، گفت: آمارها نشان دهنده این است که ۳۸ درصد سو تغذیه متوسط تا شدید در بیمارستان‌های کشور مشاهده می‌شود.

مهدی شادنوش، اظهار کرد: در کنار پیشرفت‌های چشم‌گیری که امروز در حوزه سلامت رخ داده، بحث تغذیه به درجه‌ای از بلوغ رسیده که درحال وارد شدن به سیر درمانی کشور است.

وی افزود: سوءتغذیه بیمارستانی موضوع ناشناخته و مختص کشورهایی مانند ما یا سایر کشورهای جهان سوم نیست و درهمه بیمارستان‌های جهان چنین موضوعی از جمله مسائل به روز و قابل توجه است و تمام کشورها در حال تلاش هستند که این مشکل تا حد امکان کاهش پیدا کند و سیر درمان با موفقیت بیشتری دنبال شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، تصریح کرد: آمارها نشان دهنده این است که ۳۸ درصد سو تغذیه متوسط تا شدید در بیمارستان‌های کشور مشاهده می‌شود. سو تغذیه در بخش مراقبت‌های ویژه شدت بیشتری می‌گیرد و آمارهای ما به چیزی حدود ۵۳ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه اشاره می‌کند.

پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای تنها برای یکسال با افزایش باکتری‌های خوب روده تأثیرات قابل توجهی بر سلامت افراد سالمند دارد. به نظر می‌رسد که اهمیت رعایت این رژیم غذایی در تنظیم باکتری‌های روده به روشی است که از کاهش قدرت جسمانی و اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که یک رژیم ضعیف غذایی که تنها حاوی انواع محدودی از خوراکی‌ها است با کاهش دامنه باکتری‌های روده، باعث تسریع ایجاد ضعف جسمانی در افراد سالمند می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد سالمندانی صادق است که در خانه‌های سالمندان اقامت دارند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی است اما مقدار کمی گوشت قرمز و چربی‌های اشباع نیز دارد.

محور این مطالعه بر فوایدی تمرکز داشت که رژیم غذایی مدیترانه ای در وضعیت میکروبیوم سالم‌تر روده ایجاد می‌کند. محققان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای جمعیت باکتری‌های روده را در جهتی تغییر می‌دهد که باعث حفظ و افزایش تعداد باکتری‌هایی در روده شوند که با پیری سالم همراه هستند.

این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بروز تغییرات مفید در میکروبیوم روده بعد از ۱۲ ماه ارتباط دارد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، این رژیم غذایی موجب کاهش از بین رفتن تنوع باکتری‌های روده و افزایش باکتری‌هایی شد که دارای خصیصه‌های بالینی ایجاد ضعف جسمانی کمتر در بزرگسالان هستند. این خصیصه‌ها شامل افزایش سرعت پیاده روی، افزایش قدرت در دست گرفتن و نیز عملکرد بهتر مغز از جمله حافظه است.

خواص پاپ کورن

ذرت بوداده یا پاپ کورن جز خوردنی‌های سالم بوده و منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد معدنی است که اثرات مثبتی روی بدن دارند. پاپ کورن از دانه‌های کامل و سرشار از مواد مغذی است، تمام خوبی‌هایی که در جوانه، سبوس و دانه‌های کامل یافت می‌شود در پاپ کورن هم وجود دارد. پاپ کورن حاوی ویتامین E، B، پروتئین، مواد معدنی، چربی‌های سالم، نشاسته و فیبر است. پاپ کورن از ذرت تشکیل شده است که یک ماده غذایی صد در صد طبیعی و حاوی میزان زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که نقش مهمی در ناحیه دستگاه گوارش برعهده دارد. فیبر برای تنظیم حرکات روده لازم و ضروری است و از بروز اختلالاتی مانند یبوست، پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبرهای موجود در ذرت، باعث کاهش التهاب شکمی می‌شوند.

پاپ کورن برای کنترل میزان کلسترول خون مفید است. فیبرهای غذایی طبیعی موجود در آن باعث تمیزی رگ‌ها و شریان‌ها شده و مازاد چربی موجود در آن‌ها را کاهش می‌دهد. به این ترتیب نیز جریان خود را بهبود می‌دهند. پاپ کورن تأثیر مثبتی روی دستگاه قلب و عروق داشته و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین و حملات مغزی و قلبی را کاهش می‌دهند. پاپ کورن مانند عوامل آنتی‌اکسیدانی عمل کرده و به این ترتیب تضعیف سلول‌ها و عوارض مربوط به آن را کاهش می‌دهد. اگر در تهیه پاپ کورن به آن قند اضافه نشود می‌تواند یک ماده غذایی سالم برای افرادی باشد که از دیابت رنج می‌برند.

چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

متخصص تغذیه درباره «میزان مصرف شیر و ماست در سبد روزانه غذایی»، اظهار کرد: می‌توانیم مصرف شیر و ماست را جایگزین یکدیگر کنیم؛ مثلاً مصرف یک لیوان شیر دقیقاً مانند یک لیوان ماست است.

سید مرتضی مصطفوی، افزود: توصیه می‌کنیم لبنیات به صورت منظم مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که ما شاهد پوکی استخوان در خانم‌های جوان نیز هستیم؛ در نتیجه باید ماست، شیر، دوغ، پنیر و کشک پاستوریزه استفاده شود.

این متخصص تغذیه افزود: یک لیوان ماست به جای یک لیوان شیر، دو لیوان دوغ به جای یک لیوان شیر و سه چهارم یک لیوان کشک پاستوریزه را می‌توان به جای مصرف یک لیوان شیر مورد استفاده قرار داد.

صفوی در خصوص اینکه مصرف شیر به صورت ناشتا در ابتدای صبح یا مصرف آن در انتهای شب از نظر اصول تغذیه برای بدن مشکلی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: خوردن شیر اگر با معده فرد سازگار باشد تفاوتی در زمان مصرف نمی‌کند و می‌توان شیر را در صبح به صورت ناشتا یا شب نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: البته به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌کنیم لبنیات و ماست را همراه غذا مصرف نکنند و حداقل نیم ساعت تا یک ساعت بعد از صرف غذا از لبنیات و ماست استفاده کنند؛ چرا که برای آنها مضر است. مصرف ماست همراه با گوشت مشکلی ندارد؛ چرا که مصرف لبنیات با مواد غذایی دارای آهن «هِم» ایجاد مشکل نمی‌کند.

درمان ریزش مو و کم خونی با تخم مرغ

یکی از خوراکی‌های پرخاصیت که از ریزش مو پیشگیری و به درمان کم خونی کمک می‌کند، تخم مرغ است. تخم مرغ یکی از خوراکی‌هایی است که به دلیل وجود مواد مغذی، کمیاب و نادر به عنوان یک سوپر غذا شناخته شده است.

تخم مرغ‌ها سرشار از ویتامین D هستند. این نوع ویتامین باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می‌شود و همچنین به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند. ویتامین E موجود در تخم مرغ‌ها یکی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است. به همین علت مصرف تخم مرغ‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن (عامل اصلی ابتلاء به انواع سرطان) می‌شود. خاصیت دیگر این نوع ویتامین نقش محافظتی است به طوری که بافت و سلول‌های بدن را از تخریب و آسیب ناشی از ایجاد سوخت و ساز مواد زائد بدن حفظ می‌کند.

یکی دیگر از ویتامین‌های مهم در تخم مرغ ویتامین A است که برخی از افراد به نام رتینول هم می‌شناسند. ویتامین A در تخم مرغ و مواد غذایی مانع از آسیب رسیدن به شبکیه چشم می‌شود.

ویتامین B۱۲ موجود در تخم مرغ برای گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در انتقال اکسیژن، مواد غذایی و همچنین کم خونی در فرد می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد می‌توانند تخم مرغ را جایگزین داروهای شیمیایی (قرص و آمپول) ب ۱۲ کنند.

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در تخم مرغ ویتامین ب ۲ است. این ویتامین باعث جذب بهتر املاح مواد غذایی و همچنین انرژی زیاد در افراد می‌شود. مطالعات بر روی تخم مرغ نشان می‌دهد مصرف این خوراکی باعث افزایش ۱۰ درصدی HDL (کلسترول خوب بدن) شده و همچنین موجب کاهش ابتلاء به بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شود.

نیازهای تغذیه‌ای کودکان مبتلا به سرطان

متخصص تغذیه مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: سوء‌تغذیه وابسته به درمان سرطان می‌تواند باعث افزایش عوارض، کاهش ایمنی، نتایج نامطلوب درمانی و کاهش کیفیت زندگی شود، به همین دلیل، تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات تغذیه‌ای برای کودکان مبتلا بسیار مهم است.

مهدی شادنوش با اشاره به اینکه تغذیه کافی برای همه کودکان بویژه برای کودکانی مبتلا به سرطان و تحت درمان با داروهای ضد سرطان ضروری است، اظهار کرد: سرطان و درمان‌های آن باعث ایجاد اثرات موضعی مثل التهاب روده، انسداد روده یا سندروم‌های سو جذب مثل نارسایی پانکراس شده که منجر به ضعف، کاهش وزن، رشد ناکافی و نهایتاً سوءتغذیه می‌شود.

وی با بیان اینکه سوء‌تغذیه شناخته شده در شش تا ۵۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان مشاهده شده است، افزود: نوع سرطان، محل آن، سطح گسترش آن و روش استفاده شده برای بررسی وضعیت تغذیه‌ای می‌تواند تفاوت گسترده‌ای در تخمین سوء‌تغذیه را توضیح دهد. علاوه بر این، سن کودک و وضعیت رشد در کودکان بر روی وضعیت تغذیه‌ای در زمان تشخیص تأثیر می‌گذارند.

این متخصص تغذیه بالینی، اظهار کرد: نیازهای تغذیه‌ای برای شیرخواران، کودکان و نوجوانان دارای سرطان بر اساس نیازهای فردی کودک تخمین زده می‌شود.

شادنوش با تاکید بر اینکه به‌علت استرس‌های ناشی از بیماری نیاز به پروتئین برای کودکان دارای سرطان بیشتر از کودکان سالم است، گفت: چربی نیز یک درشت مغذی ضروری برای کودکان به‌شمار می‌رود. زمانی که چربی در بدن به‌عنوان یک منبع انرژی در دسترس باشد، بدن از این ترکیب برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین چربی در جذب ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های D، A، E و K نقش دارد و اسیدهای چرب ضروری را که بدن قادر به سنتز آنها نمی‌باشد، فراهم می‌آورد.

کد خبر 411042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.