صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی باید در کتب درسی بیاید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوع صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و پیشگیری باید در کتب درسی دانش‌آموزان بیاید و افراد از سن کودکی با این موضوع آشنا شوند.

به گزارش ایمنا، علی‌اصغر مونسان صبح امروز ۲۹ بهمن ۹۸ در مراسم تجلیل از میراث‌بانان برگزیده با اشاره به ضرورت پیشگیری، فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه صیانت از آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: با توجه به آثار و گستردگی آثار و اماکن و محوطه‌های تاریخی به‌طور حتم اگر قرار باشد صیانت از تمام این آثار به‌نحو مطلوب انجام شود نیازمند این هستیم که امکانات و تجهیزات و نیروهای یگان حفاظت تا ۱۰ برابر افزایش یابد که کار دشواری به نظر می‌رسد؛ از این رو نیازمند فرهنگ‌سازی و استفاده از مشارکت‌های مردمی هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به‌اینکه چاره‌ای نداریم جز اینکه از مشارکت‌های مردمی در این خصوص استفاده کنیم؛ کما اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از اخبار و اطلاعات در خصوص کشف آثار و اموال تاریخی از سوی اقشار مختلف مردم به‌دست ما می‌رسد، ادامه داد: لذا ما نیازمند تقویت و افزایش مشارکت‌های مردمی هستیم. در خواست و انتظار من از معاونت میراث‌فرهنگی نیز این است که در این خصوص به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کمک کند.

دانش‌آموزان با صیانت از آثار تاریخی آشنا شوند

مونسان تصریح کرد: در حوزه پیشگیری نیز باید از ظرفیت‌های مردم و نیز ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش استفاده کرد، در این باره با وزیر آموزش و پرورش نیز صحبت‌هایی کرده‌ام و علاقه‌مند هستیم که موضوع صیانت از میراث‌فرهنگی در کتب درسی دانش‌آموزان بیاید و در این خصوص آماده امضای تفاهم‌نامه همکاری با این وزارتخانه هستیم.

او یادآور شد: موضوع پیشگیری و فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی نهادینه شود، این موضوع را باید همه درک کنند که تعرض به میراث‌فرهنگی در حقیقت تعرض به اموال یک ملت نیست بلکه تعرض به هویت یک ملت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که از مدت‌ها پیش به‌دنبال آن هستیم ایجاد شبکه میراث‌بانان افتخاری است. در همین خصوص با امور حقوقی وزارتخانه صحبت خواهم کرد که اگر منع قانونی نداشته باشد با امضای وزیر افرادی به‌عنوان میراث‌بانان افتخاری انتخاب شوند.

منبع: میراث آریا

کد خبر 411039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.