۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
راهکار درمانی آرتروز زانو را بشناسیم

یک متخصص ارتوپدی علل بروز آرتروز ناحیه زانو، درجه بندی این آرتروزها و محدودیت حرکتی این بیماران و راهکارهای درمانی کاهش این نوع دردها را تشریح کرد.

فرهاد مهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علل بروز آرتروزهای ناحیه زانو، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم مراجعه بیماران به درمانگاه‌های ارتوپدی آرتروزهای زانو است. شیوع این بیماری معمولاً بالای سن ۵۰ سال بوده و در بین خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است.

وی گفت: این نوع دردهای آرتروزی به چهار درجه تقسیم می‌شود که با توجه به شرایط، وضعیت عکس‌ها و معاینه کلینیکی بیمار تشخیص داده می‌شود و در درجه چهارم که شدیدترین نوع دردهای ناحیه زانو است با تعویض مفصل و عمل جراحی قابل درمان است. اما درجات پایین‌تر را می‌توان با درمان‌های طبی و اصلاحی درمان کرد.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر علائم درد آرتروزهای ناحیه زانو، گفت: علائم درد این نوع آرتروزها در موقع فعالیت بوده و هنگام بالا رفتن از پله یا خم و راست کردن زانو، موقع نماز خواندن، نشستن و استفاده از سرویس‌های بهداشتی نیز این دردها تشدید می شود.

مهری با اشاره به اینکه با پیشرفت آرتروز این دردهایی که در این مواقع به وجود می‌آید معمولاً دائمی می‌شود، اظهار کرد: از مشخصات دیگر دردها خشکی و سفتی مفصل صبحگاهی است که بعد از ۳۰ دقیقه به تدریج این سفتی و خشکی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خم و راست کردن زانو در وضعیت بدنی افراد مهم است به طوری که وقتی پاها دراز است، فاصله‌ای بین پشت زانو و سطح تخت یا زمین احساس می‌شود و این فاصله باعث می‌شود که زانو به درستی صاف نشود.

این متخصص ارتوپدی معتقد است از مشخصات دیگر افراد مبتلا به آرتروزهای ناحیه زانو این است که این افراد موقع راه رفتن محدودیت حرکتی دارند. تشخیص این گروه از بیماران بیشتر با گرفتن یک عکس ارتوپدی ساده است. همچنین علل دیگری نیز می‌توانند باعث درد زانو شوند حتی دردهای ستون فقرات و مفصل لگن نیز می‌توانند انتشار به ناحیه زانو داشته باشد.

مهری با اشاره به راهکارهای درمانی کاهش دردهای آرتروز ناحیه زانو، اظهار کرد: اولین راهکار درمانی این است که افراد کاهش وزن داشته باشند. آمارها نشان داده یعنی اگر هر فردی که در معرض سائیدگی زانو است پنج کیلو کاهش وزن داشته باشد ۵۰ درصد کاهش ابتلا به آرتروز وجود دارد.

وی تاکید کرد: اصلاح یک سری از عادت‌های زندگی لازم است برای مثال خم کردن بیش از ۹۰ درجه زانو باعث می‌شود که ابتلا به آرتروز یا تشدید آن را امکان پذیر کند در نتیجه استفاده از صندلی برای ادای فریضه نماز، استفاده از میز ناهارخوری برای مصرف غذا، استفاده از تخت برای استراحت و مصرف توالت فرنگی به همه بیماران با گریدهای یک و دو و سه پیشنهاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی، اظهار کرد: حداقل استفاده از پله‌ها برای بالا رفتن و میزان کم پیاده روی در روز توصیه می‌شود و باید حداقل از ۱۰ دقیقه شروع شده و تا ۴۰ دقیقه ادامه پیدا کند. همچنین بهترین زمان برای پیاده روی بعد ظهرها از ساعت سه تا پنج بعد از ظهر با کفش مناسب و در سطح هموار است.

اهمیت استفاده از مکمل‌های غذایی برای کاهش درد

مهری با بیان اینکه استفاده از آب درمانی و استخر نیز برای کاهش دردهای آرتروز ناحیه زانو بسیار کمک‌کننده است، افزود: در کنار این موارد استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی ترکیبات آووکادو و سویا که در داروخانه‌ها موجود است را توصیه می‌کنیم. همچنین مصرف داروهایی که مکمل‌هایی مانند کلوکزامین و کندرویتین دارند که در بدن ساخته می‌شود کاهش دردهای زانو را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین‌ها ترکیبات کلسیم و املاح مثل منیزیم روی و ویتامین D3 نیز برای کاهش درد این آرتروزها توصیه می‌شود. در صورتی که دردها زیادتر شود مصرف ضد التهاب‌هایی مثل بروفن و دیکلوفناک موقع درد پیشنهاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر اینکه در صورتی که بیمار در گرید سه باشد استفاده از چوب دستی را توصیه می‌کنیم، گفت: دسته‌های چوب دستی در عضو مقابل می‌تواند با هر کیلو فشاری که به دست وارد می‌شود پنج تا هفت کیلو فشار را از عضو مبتلا کم کند و بیماران در معرض سائیدگی زانو برای کاهش درها می‌توانند از آن استفاده کنند.

مهری خاطرنشان کرد: در گرید چهار آرتروزهای ناحیه زانو، متأسفانه تنها راه علاج که باعث می‌شود بیمار از معلولیت نجات یابد تعویض مفصل است که با توجه به هزینه‌ بالایی که دارد توصیه‌ای که به بیماران می‌شود اینکه اصلاح در روش زندگی و ورزش منظم روزانه را داشته باشند تا بتوانند از تشدید این بیماری جلوگیری کنند.

کد خبر 411024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.