پوست مصنوعی که درد را حس می‌کند

گروهی از محققان ژاپنی یک پوست مصنوعی برای روبات‌ها ایجاد کرده‌اند که درد را حس می‌کند.

به گزارش ایمنا، گروهی از محققان ژاپنی روی یک پوست مصنوعی کار می‌کنند که می‌تواند به روبات‌ها کمک کند تا با انسان‌ها همدردی کنند؛ این امر می‌تواند باعث شود روبات‌ها از ماشین‌های بی‌روح به موجودات زنده واقعی تبدیل شوند.

اگرچه ما با روبات‌های انسان‌نمایی که از لحاظ عاطفی شبیه به انسان باشد، خیلی فاصله داریم، این پژوهش یک گام مهم برای تحقق بخشیدن به آن‌ها است. فناوری جدید با تعبیه حسگرهایی در پوست نرم و مصنوعی روبات محقق می‌شود که می‌تواند لمس ملایم و درد ناشی از وارد آمدن ضربه را تشخیص دهد.

روبات‌های مجهز به این پوست مصنوعی می‌تواند به طور بالقوه عواطف را بروز دهد. این پیشرفت کوچک با نام "سیستم عصبی درد" توسعه یافته، منجر به توسعه روبات‌هایی می‌شود که مانند انسان‌ها درد را تجربه می‌کنند.

این گروه ژاپنی قبلاً سر روباتیک یک کودک موسوم به "آفتو"(Affetto) را ساخته است که به شکل بی‌نظیری واقع گرایانه است و می‌تواند در واکنش به لمس و درد، چهره خود را تغییر دهد. طبق گفته‌های "کینگسون مان" متخصص علوم اعصاب از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، لس آنجلس، این پیشرفت می‌تواند تعاملی غنی‌تر بین ماشین‌ها و جهان در آینده ایجاد کند.

سرپرست گروه تحقیقاتی امیدوار است این پیشرفت بتواند پنجره‌ای برای توسعه روبات‌هایی را باز کند تا مثل انسان، درد را تشخیص دهند. این موضوع که آیا تیم ژاپنی قادر است روباتی را بسازد که مانند یک انسان باشد یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما دستاورد جدید یک گام رو به جلو در ادغام و یکپارچه کردن روبات‌ها با جامعه بشری است.

نتایج این مطالعه در مجله American Association for the Advancement of Science منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 411004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.