فناوری لیزر به کمک بیماران آلزایمر می‌آید

حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دستگاه استفاده از لیزر برای درمان بیماری آلزایمر در کشور ساخته شده و در صورتی که بتواند تأییدیه‌های لازم را اخذ کند، وارد بازار می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، در ادامه افزود: لیزرهای Nd:YAG از انواع لیزرهایی است که در کشور کاملاً تجاری‌سازی شده است و به صورت معمول تولید می‌شود.

به گفته حمید لطفی انواع مختلف لیزرهای نئودیمیوم یاگ پالسی و پیوسته، نیز نوع دیگری از این فناوری بوده که سال‌های متمادی است که در کشور تولید می‌شود. لیزرهای فیبر نوری نیز در صنایع مختلف کاربرد حیاتی دارد و خوشبختانه با تلاش شرکت‌های فناور ایرانی در داخل کشور تولید می‌شود. بعضی از این دستگاه‌ها برای تولید، نیازمند واردات قطعات خاص از خارج از کشور است و بعضی نیز به صورت کامل در کشور تولید می‌شود، اما به صورت کلی دانش تولید آن‌ها در کشور وجود دارد.

مهار آلزایمر با کمک لیزر

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاش محققان ایرانی برای دستیابی به فناوری کاهش آثار بیماری آلزایمر به کمک علوم مرتبط با لیزر خبر داد و گفت: توسعه استفاده از لیزر در بیماری‌ها به ویژه در بیماری مانند آلزایمر می‌تواند کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن‌ها را به مراتب بهبود بخشد و علاوه بر این با کمک فناوری لیزر، می‌توان به نتایج درمانی به مراتب بهینه‌تری نیز دست یافت.

وی افزود: پایه‌های این علوم با همت و تلاش پژوهشگران ایرانی به شکل مستحکمی ساخته شده است و در صورتی که این دستگاه‌ها و روش درمانی بتواند مجوزها و تأییدیه‌های لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کند، پتانسیل بالای برای به کارگیری در عرصه درمان کشور داشته و از امکان تجاری‌سازی نیز برخوردار است

جایگاه علمی ایران

حمید لطیفی در ادامه اظهار داشت: به دلیل پیچیدگی‌ها و رشد سریع علوم فوتونیک و لیزر در ایران و جهان، شاید به سادگی نتوان یک برآورد دقیق از جایگاه ایران در این عرصه ارائه داد، با این همه در حوزه چاپ مقالات علمی، ایران جایگاه دهم جهان را دارد که رتبه خوبی بوده و در میان کشورهای خاورمیانه نیز، سطح علمی کشورمان خوب است.

فناوری لیزر در چشم پزشکی

لطیفی با اشاره به افزایش اثر گذاری دانش لیزر در صنایع و رشته‌های مختلف، بیان کرد: دانش لیزر به ویژه در سه حوزه توسعه علوم پایه، صنعت و علوم پزشکی، کاربردهای گسترده‌ای یافته است. یکی از عمومی‌ترین کاربردهای پزشکی لیزر، در حوزه چشم پزشکی است و به عنوان نمونه، اصلاح شبکیه تنها با استفاده از لیزر مقدور است که در کشور ما نیز انجام می‌شود.

کد خبر 411002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.