آخرین رخداد نجومی بهمن در شامگاه چهارشنبه

آخرین رخداد زیبای نجومی بهمن‌ماه همنشینی ماه و سیاره غول پیکر برجیس در صورت فلکی کمان است که در ساعت ۲۳ و ۶ دقیقه چهارشنبه، ۳۰ بهمن رخ خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت ۱۶ و ۴۸ دقیقه عصر سه شنبه، ۳۰ بهمن ماه، سیاره سرخ بهرام (Mars) فقط ۰.۸ درجه جنوب کوژ ماه کاهنده قرار گرفته و در بعضی مناطق از کره زمین پدیده اختفا صورت می‌گیرد.

این اجرام حدود ساعت چهار بامداد چهارشنبه از افق جنوب شرق همراه با صورت فلکی کمان، در زمینه کهکشان راه شیری طلوع خواهند کرد، در حالی که کوژ ماه کاهنده بالاتر از سیاره بهرام دیده خواهد شد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، کره ماه در ساعت سه و ۴۲ دقیقه بامداد چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۹۸، به گره نزولی (Descending Node) می‌رسد و طی دو هفته پس از این تاریخ، پایین تر از مدار زمین قرار خواهد گرفت.

آخرین رخداد زیبای نجومی این ماه نیز که در ساعت ۲۳ و ۶ دقیقه چهارشنبه، ۳۰ بهمن رخ خواهد داد، همنشینی ماه و سیاره غول پیکر برجیس و یا زاوش (Jupiter) در صورت فلکی کمان است که در این ساعت از افق کشورمان هنوز طلوع نکرده و همزمان با طلوع آن‌ها از افق جنوب شرق، پس از ساعت ۵ بامداد پنجشنبه، اول اسفند، این اجرام نزدیک هم بوده و سیاره برجیس فقط ۰.۹ درجه در شمال هلال صبحگاهی ماه و بسیار نزدیک به آن خواهد بود.

این رخداد سوژه بسیار جذابی برای عکاسان نجومی به منظور ثبت تصویری زیبا از این همنشینی در تلفیق با مناظر طبیعی و بناهای شاخص منطقه است که ساعاتی قبل از طلوع مهر تابان برای علاقمندان این فرصت مناسب فراهم می‌شود. سیاره حلقه برگردن کیوان نزدیک ماه و پایین تر از آن قرار داشته و سیاره سرخ بهرام شاهد این همنشینی آسمانی است.

کد خبر 410990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.