لباس ایرانی تلفیقی از هویت تاریخی و تنوع اقلیمی و فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مدل ایرانی تلفیقی از هویت تاریخی و تنوعی متناسب با اقلیم، فرهنگ و روح ایرانی است و در حوزه طراحی‌ها ایده‌سازی‌های قابل توجهی داریم که ریشه در تاریخ ما دارد و می‌تواند استمرار پیدا کند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در حاشیه بازدید از نهمین جشنواره مد و لباس فجر در جمع خبرنگاران در مورد تعریف مدل ایرانی گفت: مدل ایرانی ترکیبی از هویت تاریخی و تنوعی متناسب با اقلیم، فرهنگ و روح ایرانی است.

وی در مورد تنوع مدل‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هویت اسلامی بخش‌های مختلفی دارد که یکی از این بخش‌ها حوزه سبک و شیوه زندگی است و یکی از بخش‌های مهم سبک زندگی لباس است، لباس یکی از مواردی است که می‌تواند هویت یک ملت را نشان دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: طبعاً هویت مسلمانان جهان با ملت‌های مختلفی که دارند یک وحدت و اشتراکاتی با یکدیگر دارند، به همین منظور می‌توانیم بحث لباس را به عنوان یک حلقه ارتباطی با جهان اسلام قرار دهیم و هم اشتراکات و هم تنوع‌هایی که زیبایی جهان اسلام را نشان می‌دهد عرضه کنیم.

صالحی در رابطه با وجود نمادهای ایرانی اسلامی در طراحی لباس‌ها یادآور شد: مسیر ما در این زمینه هنوز نیازمند تقویت بیشتری است اما حرکت‌هایی که اتفاق افتاده قابل توجه است، در برخی تولیدات از نخ تا طراحی و تولید تمام محصولات ایرانی است، وقتی ما حرف از حمایت کالای ایرانی می‌زنیم قطعاً یکی از موارد لباس است که نماد ایرانی بودن ما نیز به شمار می‌رود.

وی در پایان افزود: در برخی محصولات تماماً ایرانی بودن را می‌بینیم و این نشان‌دهنده این است که می‌توانیم به داشته‌های خود بیشتر اتکا کنیم، همچنین در حوزه طراحی‌ها نیز ایده‌سازی‌های قابل توجهی داریم، طراحی‌هایی که از یک سو ریشه در تاریخ ما دارد و می‌تواند استمرار پیدا کند و هم حوزه‌های جدیدی که ریشه‌های خود را در کهن بوم ایرانی دارند و به نحوی ترقی و تکامل پیدا کرده و با شرایط جدید همسازی بیشتری پیدا کرده است. در هر دو حوزه تقویت خوبی در مسیر تولید لباس ایرانی را شاهد هستیم.

کد خبر 410973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.