پیش‌بینی سیل با سریع‌ترین رایانه هواشناسی جهان

سازمان هواشناسی بریتانیا قصد دارد با یک سرمایه‌گذاری عظیم در ایجاد سخت‌افزارهای قدرتمند هواشناسی، قابلیت‌های خود را برای پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی به‌طرز قابل‌توجهی افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرورش ملخ سایبورگ بمب یاب، راه‌اندازی سامانه سماس، سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری بریتانیا برای سریع‌ترین ابر رایانه هواشناسی جهان و تولید باتری با ولتاژ بالا برای کامیون معدن توسط ویلیامز را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

دانشمندان ملخ سایبورگ بمب یاب پرورش دادند

پژوهشگران با کاشت الکترود در مغز ملخ‌ها توانستند کنترل مغز این حشرات را دردست بگیرند و از حس بویایی قدرتمند آن‌ها برای شناسایی مواد منفجره استفاده کنند. گروهی از دانشمندان آمریکایی که تحت پشتیبانی مالی نیروی دریایی ایالات متحده قرار دارند، اعلام کردند با تقویت موفقیت‌آمیز ملخ‌ها، توانایی آن‌ها را در تشخیص طیف گسترده‌ای از بوهای شیمیایی تحت کنترل درآورده‌اند.

آن‌ها به‌منظور شناسایی گازهای منتشرشده توسط مواد نظیر آمونیوم نیترات، از حشرات استفاده کردند. چالش واقعی پژوهشگران این بود که بدون قراردادن ملخ‌ها درمعرض عمل جراحی گسترده، راهی برای خواندن ذهن آن‌ها پیدا کنند و این روش شامل ایجاد برشی جزئی در سر ملخ‌ها بود که به آن‌ها امکان داد پس از عمل به حرکت آزادانه شاخک و بخش‌های دهانشان ادامه دهند.

برای آنکه این ملخ‌های سایبورگ کاربردی باشند، گردانندگان باید بتواند حرکات آن‌ها را به‌طور فیزیکی کنترل کنند، بدین منظور دانشمندان دانشگاه واشنگتن ملخ‌ها را در روبات‌های چرخدار کوچکی محفوظ کردند که می‌تواند در موقعیت دلخواه قرار گیرد.

ملخ‌های سایبورگ درمعرض پنج ماده منفجره مختلف و چند ماده شیمیایی دیگر قرار گرفتند. درمدت ۵۰۰ میلی‌ثانیه از قرارگیری ملخ‌ها در این وضعیت، الگویی مشخص و متمایز از فعالیت در مغز حشرات ظاهر شد. این سرعت بسیار بالا به لطف بیولوژی ملخ قابل دستیابی است، زیرا شاخک بسیار کوچک آن‌ها حاوی حدود ۵۰ هزار نورون بویایی است و همین خصوصیت موجب می‌شود این جانداران بهتر از هر حسگر مصنوعی قابل ساخت به دست انسان‌ها، بتوانند طیف گسترده‌ای از مواد را تشخیص دهند.

سامانه سماس از اول اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود

سامانه سماس برای ثبت برخط اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، وسائل نقلیه، رانندگان و داده‌های سفر از اول اسفند به‌صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد. چندی پیش در تاریخ ۶ مهرماه سال جاری متن دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های آنلاین منتشر شد؛ طبق این دستورالعمل وزارت کشور موظف شد تا حداکثر ظرف مدت شش ماه سامانه‌ای را به‌نام "سماس" برای ثبت برخط اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، وسائل نقلیه، رانندگان و داده‌های سفر راه‌اندازی کند و دسترسی‌های لازم را در اختیار مراجع و ذی‌نفعان قانونی قرار دهد.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور اعلام کرد سامانه سماس حدود ۱۰ روز است که کار خود را به‌صورت آزمایشی آغاز کرده و از اول اسفندماه به‌صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد. به گفته وی این سامانه در گام نخست، صحت‌سنجی اطلاعات در بخش خودرو و اصالت خودرو را انجام می‌دهد. همچنین با اتصال به سامانه ثبت احوال علاوه بر اینکه افراد را احراز هویت می‌کند از صلاحیت فردی آن‌ها مطمئن می‌شود. اطلاعات در سماس از فیلترهای مختلف می‌گذرد و در نهایت به ثبت می‌رسد و اطلاعات نادرست و فاقد اصالت برای بازبینی به شرکت‌ها برگشت داده می‌شود. اطلاعات درست در بخش سهمیه سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن سهیمه سوخت متناسب با کارکرد آن‌ها در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

ضامنی گفت: در مراحل توسعه سماس در گام‌های بعدی تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش اطلاعات به شهرداری‌ها به فراخور هر شرکت در دستورکار است و این فرایند تا اواسط اردیبهشت‌ماه، برای تمام شاخص‌های مطرح شده در دستورالعمل به‌صورت کامل فعال می‌شود. به‌گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، پس از سهمیه‌بندی سوخت قرار شد سهمیه سوخت به بعضی مدل‌های حمل‌ونقل شهری مانند تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌های مدارس نیز اختصاص داده شود.

همین مسئله باعث شد اولویت راه‌اندازی سماس بیشتر از گذشته حس شود، زیرا باید ارتباطی بین این شرکت‌ها و مجموعه وزارت کشور و در نهایت شرکت پخش و پالایش سوخت برقرار شود. پیش‌تر مدیران وزارت کشور اعلام کرده بودند در این سامانه اطلاعات سفر و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت روزانه و هفتگی قرار داده می‌شود و درواقع "سماس محلی" برای تجمیع این داده‌ها است.

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برای سریع‌ترین ابر رایانه هواشناسی جهان

سازمان هواشناسی بریتانیا قصد دارد با یک سرمایه‌گذاری عظیم در سخت‌افزارهای قدرتمند هواشناسی، قابلیت‌های خود را برای پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی به‌طرز قابل توجهی افزایش دهد. دولت بریتانیا اعلام کرده است که سازمان هواشناسی این کشور ۲.۱ میلیارد پوند برای در اختیار گرفتن قدرتمندترین ابررایانه هواشناسی جهان هزینه خواهد کرد؛ ابررایانه فعلی این سازمان Cray XC40 نام دارد و قیمت آن تنها یک‌دهم هزینه سیستم جدید است.

ابررایانه جدید و گران‌قیمت این سازمان، پیش‌بینی‌های بسیار دقیق‌تر و به هنگام تر ارائه خواهد داد و این مسئله می‌تواند در پیش‌بینی دقیق‌تر وقوع سیل در شهرها و شناسایی بهتر مواقع لزوم لغو پروازها کمک کند. سازمان هواشناسی بریتانیا اعلام کرده است که این ابررایانه یک "همتای دیجیتالی" از اتمسفر کره زمین ایجاد خواهد کرد که اطلاعات سودمند بسیاری از قبیل سرعت باد، فشار و دمای هوا ارائه خواهد داد. دقت پیش‌بینی آب‌وهوا با استفاده از این ابررایانه، یک هزار متر اعلام شده است که در مقایسه با دقت ۱۰ کیلومتری ابررایانه فعلی، بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

در حوالی مناطق حساس از قبیل فرودگاه‌های بزرگ، دقت پیش‌بینی تنها ۳۰۰ متر خواهد بود و فعال شدن این ابررایانه نه‌تنها پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی مثل پیشگویی زمان بارش‌ها را بهبود خواهد داد، بلکه در شرایط بحران به نیروهای امدادی در انجام اقداماتی از قبیل استقرار سیل‌بندهای سیار، متعادل‌سازی و … کمک می‌کند.

نخستین مرحله استقرار این ابررایانه در سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد و در این مرحله ابررایانه مذکور ۶ برابر ابررایانه فعلی قدرت پردازشی خواهد داشت. پنج سال بعد این ابررایانه به‌روزرسانی جدیدی دریافت می‌کند که عملکرد آن را تا سه برابر دیگر بهبود خواهد بخشید. با این حساب، این ابررایانه در مقایسه با نمونه فعلی نهایتاً در حدود ۲۰ برابر قدرت خواهد داشت. هواشناسی بریتانیا هنوز مدل دقیق ابررایانه جدید را رسانه‌ای نکرده است. این سرمایه‌گذاری، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ سازمان هواشناسی بریتانیا است و مسئولان این سازمان معتقد هستند ابررایانه جدید پیشرفت بزرگی در عملکرد این سازمان ایجاد خواهد کرد.

تولید باتری با ولتاژ بالا برای کامیون معدن

شرکت ویلیامز در حال توسعه باتری یک هزار کیلووات ساعت برای بزرگ‌ترین کامیون معدن جهان مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژنی است. ویلیامز برای توسعه بزرگ‌ترین کامیون معدن هیدروژنی دنیا با شرکت معدن‌کاوی Anglo American همکاری خود را آغاز کرده است، احتمالاً این پروژه یکی از غیرمعمول‌ترین و چالش‌برانگیزترین مشاغل گروه ویلیامز در زمینه فناوری و خدمات مهندسی است. WAE اولین سیستم باتری با ولتاژ بالا را در جهان برای خودروی الکتریکی پیل سوختی غول‌پیکر شرکت Anglo American توسعه خواهد داد.

برای اطلاع از مقیاس این پروژه باید بدانید که ویلیامز نیاز به ساخت سیستم باتری لیتیوم یون ماژولار مقیاس‌پذیر با قدرت بالا و با ظرفیت ذخیره انرژی بیش از یک هزار کیلووات ساعت دارد. Anglo American می‌خواهد فناوری پیل سوختی را در کامیون‌های دیزلی موجود به کار بگیرد؛ سیستم محرکه جدید از روش بازیابی انرژی ترمز استفاده می‌کند و باتری را قادر می‌کند تا هنگام حرکت کامیون در سراشیبی، انرژی را بازیابی کند. برای این پروژه ویلیامز از تجربه درسری مسابقات جهانی فرمول E استفاده خواهد کرد.

پروژه ویلیامز و Anglo American بخشی از برنامه این شرکت آمریکایی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناوگان خود به میزان ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است. Anglo American امیدوار است با قرار دادن خودروهای الکتریکی در معادن، اهداف بلندپروازانه کربن‌زدایی را برآورده کند.

کد خبر 410967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.