مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی‌های شهری، راه رسیدن به شهری انسان‌محور

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه با تاکید بر اهمیت لزوم حفظ سلامت شهروندان به عنوان محور توسعه شهرها، گفت: شهروند سالم محور توسعه در شهرها است و امروزه شهرنشینی و لزوم حفظ سلامت به یک امر مهم در عرصه مدیریت شهری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا امیری در نشست با جمعی از دانشجویان رشته شهرسازی، اظهار کرد: گسترش شهرنشینی و افزایش مسائل و مشکلات پیرامون آن که به خاطر توجه نکردن به ایجاد زیرساخت‌ها و فقدان برنامه‌ریزی در سالیان گذشته بوده است، توجه و تمرکز به برنامه‌ریزی و استراتژی‌های مناسب، برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی ساکنان شهرها را در کنار توسعه پایدار، ضروری کرده است.

وی با بیان این که امروزه اکثر شهرها با مباحثی همچون آلودگی محیط زیست و ضعف حمل و نقل درون شهری، مواجه هستند، افزود: آلودگی هوا و صوتی و افزایش تولید زباله از جمله هشدارهایی است که جامعه شهروندی با آن مواجه شده است ضمن این که وظیفه مقابله با این مباحث تنها بر عهده مدیریت شهری و شهرداری‌ها نیست و دیگر دستگاه‌های دولتی نیز باید با حساسیت بیشتری کمک رسان آن‌ها در این زمینه باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه تصریح کرد: برای دستیابی به شهری انسان‌محور که همه عناصرش بر مدار افزایش سلامت و آرامش و رفاه ساکنانش استوار باشند، باید جلب مشارکت تشکل‌های مردم نهاد و یکایک شهروندان بیشتر از هر زمان دیگری در برنامه‌ریزی‌های مجموعه مدیریت شهری مدنظر قرار گیرد.

امیری گفت: شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد مردمی باید برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب، وظیفه خود را برای خدمت رسانی بهتر در راستای جلب رضایت جامعه شهروندی با تکیه بر دانش و اطلاعات به روز انجام دهند.

وی بر لزوم نگاه متفاوت به مفهوم و حقوق شهروندی در جامعه تاکید کرد و افزود: باید تفاوت بین شهرنشین و شهروند را درک و برای ایجاد شهر بهتر، شهروندان مسئول و مطالبه گر تربیت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه همچنین با بیان این که شهروند جدا از شهر نیست، گفت: مفهوم شهروندی زمانی تحقق می‌یابد که افراد جامعه علاوه بر آشنایی با حقوق شهروندی و اجتماعی خود بتوانند از فرصت‌های پیش‌رو در شهر برای تفریح، کار، آموزش و پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی نهایت استفاده را ببرند و علاوه بر آن نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کنند احساس مسئولیت و مشارکت داشته باشند و خود را در برابر آن و حقوق شهروندی مسئول بدانند.

وی گفت: مدیریت شهری باید با بالا بردن توانمندی‌های خود در عرصه مسائل شهری برای بستر سازی مناسب تحقق عدالت اجتماعی و جامعه شهروندی برنامه ریزی کند.

امیری افزود: در بحث توسعه پایدار باید شهروندان در مرکز توجه قرار گیرند و زمینه مشارکت همگانی با توجه به شرایط و وضع موجود فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه اظهار کرد: شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی تمام تلاش خود را بکار برده است تا با ارائه مدلی کارآمد و قابل اجرا، بستری مناسب و علمی را با توجه به ظرفیت‌های شهری برای رسیدن به توسعه همه جانبه فراهم کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر با دعوت از صاحبنظران تمام تلاش خود را برای تحقق این امر مهم بکار گرفته است.

کد خبر 410943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.