تأثیر مشارکت مردم بر آینده کشور

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود که به رغم وجود اختلافات گسترده در میان احزاب حاضر در این دوره از انتخابات، همه آنها بر حضور حداکثری ملت در پای صندوق‌های رأی تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقام معظم رهبری شانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۸، در دیدار خود با اقشار مختلف مردم پیرامون مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کردند: " گلایه‌های مردم به اصل انتخابات مربوط نمی‌شود، این گلایه از افراد دیگری است و ملت قدر مجلس قوی را که متعلق به همه کشور و عموم مردم است، می‌داند. ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید، بنابراین هرکس به ایران علاقه‌مند است و امنیت کشور، حل شدن مشکلات و گردش صحیح نخبگان را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند."

اولین انتخابات در ایران

سابقه برگزاری انتخابات در ایران به عنوان یکی از ابزارهای مهم و فراهم‌کننده مشارکت مردم در نظام مردم‌سالار به دوره انقلاب مشروطه بازمی‌گردد و به رغم اینکه در بازه زمانی مذکور اغلب بخش‌های حکومت بر اساس فرمان و رأی پادشاه فعالیت می‌کرد، مجلسی تشکیل شد تا به نوعی قدرت و اختیارات عامل مطلق صدور فرمان‌های اجرایی در کشور (پادشاه) را تا حدودی کنترل کند.

در نظام‌های استبدادی گذشته، دستگاه‌هایی که امروزه در نظام جمهوری‌اسلامی از آنها با عنوان قوای سه‌گانه یاد می‌کنیم به صورت کامل و بدون نظارت در اختیار شاه بود و از این رو مردم ایران پس از پیروزی انقلاب مشروطه در زمان مظفرالدین شاه قاجار، استقبال گسترده‌ای از اولین انتخابات مجلس مشروطه که در مردادماه سال ۱۲۸۵ هجری شمسی برگزار شد، به عمل آوردند؛ در حقیقت به رغم وجود مجلس به عنوان نماینده مردم در حکومت، اعضای جامعه در روزگار استبداد قاجار، رعیت‌های بی چون و چرا شخص نخست فرمانروایی در کشور (پادشاه) محسوب می‌شدند و هیچگاه نقش اساسی در اعمال سیاست‌های کلی کشور نداشتند.

آغاز یک راه ۱۱۳ ساله

البته انقلاب مشروطه تنها ایجادکننده یک مجلس تقریباً دستوری در کشور برای تعدیل قدرت‌های استبدادی شاه در آن زمان نبود و به رغم ناکارآمدی نسبی این نهاد در دوران حکومت قاجار، تشکیل مجلس شورای ملی در مهرماه سال ۱۲۸۵ توسط مشروطه خواهان، آغازی بر شکل‌گیری نهادهای مدنی و اجتماعی در بستر نظام حکومتی ایران شد و اکنون نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری‌اسلامی، نقش بزرگ‌ترین نهاد مدنی فعال در کشور یعنی مجلس شورای اسلامی با ۲۹۰ عضو را پررنگ‌تر از همیشه کرده تا این نهاد پس از گذشت ۱۱۳ سال، مشارکت عموم اعضای نظام اجتماعی از طبقات، قومیت‌ها و مذاهب مختلف در مسائل و تصمیم‌گیری‌های مهم کشور را قابل رؤیت و جلوه‌گر کند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی که برای اولین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ برگزار شد، هر چهار سال یک بار افرادی را بر اساس آرا مردمی به عضویت مهم‌ترین نهاد اجتماعی کشور در می‌آورد؛ بخش‌های مختلف این انتخابات نیز بر پایه تکیه نظام مردم‌سالاری دینی به آرا و مشارکت عمومی شکل‌گرفته و اکنون در آستانه انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتظار می‌رود جامعه با حضور و مشارکت خود در پای صندوق‌های رأی، نقش نمایندگان ملت را در تصمیم‌گیری‌های مهم حکومت و دفاع از حقوق شهروندی، تثبیت کند.

مشارکت مردم در انتخابات مجلس، بازخوردی از رفتارهای نمایندگان است

احمد شریف، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: نرخ مشارکت مردم در انتخابات یکی از معیارهای مهم و تأمین کننده امنیت ملی کشور و نشان‌دهنده حساسیت شهروندان در تعیین سرنوشت خودشان است.

وی افزود: برقراری مردم‌سالاری در کشور بدون حضور مردم و داشتن حق انتخاب عمومی, عملاً امکان پذیر نیست و این مهم تنها با احساس مردم نسبت به تأثیرگذاری رأی خود در سیاست‌گذاری‌های کشور، محقق خواهد شد.

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اضافه کرد: در صورتی که مردم احساس کنند رای‌شان در سیاست‌گذاری‌های کشور تأثیرگذار است، رغبت بیشتری برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت؛ البته نباید از نقش مهم نهادهای حرفه‌ای همچون احزاب و تشکل‌های سیاسی در جهت دهی به آرا مردمی غفلت کرد؛ زیرا اگر احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور، فعالیت حرفه‌ای داشته باشند، رأی مردم در انتخابات بر اساس آگاهی خواهد بود.

شریف با تاکید بر نقش مشارکت مردم در حفظ منافع و امنیت ملی کشور، ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بازخوردی از رفتارهای منتخبان مردم بوده و مردم نحوه نظارت نماینده خود بر اجرای قوانین و ظرفیت وی در تصویب قوانین و خروجی مجلس شورای اسلامی برای انتخابات را در نظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مردم معتقدند مجلس شورای اسلامی در برخی از مشکلات اقتصادی کنونی کشور مقصر بوده و این موضوع غیرقابل انکار است. در کنار بعضی از ناکارآمدی‌هایی که در حوزه اجرایی با آنها رو به رو هستیم در برخی از موارد نیز اجرا نشدن قوانین مصوب باعث شده تا مشکلاتی کنونی را به صورت تشدید شده تجربه کنیم.

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، اضافه کرد: موضوع تحریم‌ها مبحثی بسیار جدی برای کشور بوده و بی شک ایجاد شرایط این چنینی تحریم برای هر کشور منجر به وقوع مشکلات اقتصادی گسترده برای مردم آن منطقه خواهد شد. به رغم اطلاع از این تحریم‌ها، برخی از افراد، وعده‌ها و قول‌هایی را مطرح کردند که باعث شد مردم آنها را به عنوان نماینده خود برگزینند.

شریف خاطرنشان کرد: باید افرادی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که توانمند، فساد ستیز و به دور از هرگونه آلودگی یا فساد باشند.

همه امور در جمهوری‌اسلامی بر پایه آرا مردم است

جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات ایران چندی پیش در آئین افتتاحیه رادیو انتخابات با اشاره به برگزاری ۳۶ انتخابات در عمر ۴۱ ساله انقلاب اسلامی و اخذ بیش از ۸۶۶ میلیون رأی تاکنون، گفته بود: بر اساس اصل ششم قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران، همه امور در نظام جمهوری‌اسلامی بر پایه آرا و انتخاب مردم است و مقام معظم رهبری مستمراً بر موضوع انتخاب مردم تاکید دارد.

مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بیش از سال‌های قبل است

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز چندی پیش به خبرنگاران گفته بود: مشارکت بیشتر در انتخابات موجب افزایش عزت ملی می‌شود و احتمالاً مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بیش از سال‌های قبل خواهد بود.

مردم باید برای اصل نظام در انتخابات شرکت کنند

رسول حامدیان، دبیر جامعه اسلامی مهندسان اصفهان نیز در مورد تأثیر مشارکت مردم بر آینده کشور اظهار کرد: مردم با مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قادر خواهند بود در تعیین آینده جامعه و کشور تأثیرگذار و مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه اگر مردم در صحنه نباشند نظام قادر به حفظ مقبولیت و تأثیر خود نخواهد بود، افزود: نقش اصلی را در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم ایفا می‌کنند و در حقیقت این مردم هستند که می‌توانند نظام را ترمیم کرده و آن را با رشد و توسعه همراه کنند. رأی همه افراد جامعه در تقویت نظام و تعیین آینده کشور تأثیرگذار است.

دبیر جامعه اسلامی مهندسان اصفهان اضافه کرد: باید برای اصل انقلاب و نظام در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به صورت جدی به عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف خارجی و داخلی انتقاد داریم و به دلیل ایمان به اصل نظام، معتقدم همه مردمی که به اصل نظام اعتقاد دارند باید در انتخابات شرکت کرده و نقش خود را در مقطع کنونی ایفا کنند.

حضور مردم در انتخابات معنادار است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم چندی پیش در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن به رسانه‌ها گفته بود: حضور مردم در انتخابات معنادار است و حکومت بر اساس مصالح ملی و آرمان‌ها مستقرشده که این استقرار انتخاب مردم است. ارکان توسط مردم در انتخابات‌های مختلف تعیین می‌شود و مردم با حضور در انتخابات نحوه ادامه کار را تعیین کرده و پرچم انقلاب را برافراشته نگه می‌دارند لذا انتخابات جز لاینفکی از حضور مردم در صحنه است که انتخاب درست و اصولی کمک می‌کند کشور راه خود را قوی‌تر و سربلندتر ادامه دهد.

انتخابات مظهر یکپارچگی کشور است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز چندی پیش در حاشیه سفر استانی خود به بوشهر گفته بود: مظهر یکپارچگی کشور انتخابات است که می‌تواند موجب اتحاد و انسجام ملی شود. انتخابات باشکوه و مشارکت حداکثری مردم رمز پیروزی ملت ایران است.

گزارش از سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 410939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • یاسر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    نظرم اینه که هیچ کس نباید با صندوق قهر کنه همونطور که اقا گفت