عطارزاده: نباید به کمپین‌هایی که رأی ندادن را ترویج می‌کنند توجه کرد

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه هنر اصفهان گفت: نباید به کمپین‌هایی که رأی ندادن را ترویج می‌کنند توجه کرد؛ اما سوال این است که چرا باید از ابتدا بگذاریم چنین کمپین‌هایی شکل بگیرد و مجال عرض اندام داشته باشند؟

مجتبی عطارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: بحث انتخاب و نمایندگی یکی از مباحث جدی در مطالعات سیاسی بوده و از زمانی که جوامع بشری به تعیین ساختار سیاسی پرداختند بحث نمایندگی هم جایگاهی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در یونان باستان هم مردم در فضایی جمع می‌شدند و در مورد مسائل جامعه خود مستقیماً اظهارنظر می‌کردند. با پیشرفت جوامع، دموکراسی مستقیم نمی‌توانست مطرح شود و خود به خود می‌طلبید که نوعی نظام نمایندگی برقرار شود و به همین دلیل بحث دموکراسی غیرمستقیم و نظام نمایندگی پا گرفت.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه هنر اصفهان افزود: همان طور که از عنوان وکالت برمی‌آید، تا زمانی که وکیل در راستای منافع و مقاصد موکل قدم بردارد حق وکالت خواهد داشت و چنانچه از منفعت و مصلحت موکل عدول کند طبیعتاً در انجام کار وکالت خود دچار خدشه می‌شود و نمی‌تواند آنگونه که باید حق نمایندگی، نیابت و وکالت را بجا آورد.

عطارزاده با اشاره به این که در گذشته از نماینده به عنوان وکیل یاد می‌کردند، گفت: یک نماینده باید بتواند منافع ملی را به حدی در نظر بگیرد که اگر خود مردم هم در آن جایگاه بودند چنین روندی را دنبال می‌کردند. نمایندگان اگر در مورد صیانت از منافع ملی در حوزه فعالیت خود خوش درخشیده باشند قطعاً در حد ملی هم می‌توانند این درخشش را داشته باشند.

وی در خصوص لزوم مشارکت مردم، اظهار کرد: نباید به کمپین‌هایی که رأی ندادن را ترویج می‌کنند توجه کرد؛ اما سوال این است که چرا باید از ابتدا بگذاریم چنین کمپین‌هایی شکل بگیرد و مجال عرض اندام داشته باشند؟ باید برگردیم و عملکرد متولیان امر را در حوادث و اتفاقات دوره گذشته مرور کنیم. باید بفهمیم آنها که بر کرسی نمایندگی نشستند آیا به واقع نمی‌توانستند در مقاطعی که منافع ملی در معرض آسیب قرار داشت صدای خود را بالا ببرند و آنچه لازم بود را با پافشاری مطرح کنند و بر حفظ حقوق ملی اصرار داشته باشند؟

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: نماینده‌ای که در مقطع انتخاب و در زمان انتخابات وعده‌های پرطمطراقی به مردم می‌دهد اما وقتی پشت او به صندلی‌های گرم مجلس می‌رسد، روابط قدرت او را مرعوب خود می‌کند و فراموش می‌کند عده‌ای چشم امید به او دوخته‌اند، از این روش کمال سوءاستفاده را می‌برد و با تبلیغ اینکه حضور در پای صندوق‌های رأی اتفاق خاصی در بر ندارد، این رویه را رقم می‌زند.

عطارزاده تصریح کرد: یکی از مباحث حیطه افزایش اقتدار ملی بحث انتخابات مجلس است؛ منتهی آنها که در این عرصه داعیه مسئولیت پذیری سر می‌دهند و خود را لایق عهده‌داری وکالت مردم می‌دانند اگر خلاف آنچه وعده داده‌اند انجام دهند نه به صورت رسمی اما به شکل غیررسمی به کمپین‌های تحریم انتخابات بله گفته‌اند و کمپین عدم حضور در پای صندوق‌های رأی را به گونه‌ای امضا کرده‌اند. مسئولیت داوطلبی مجلس شورای اسلامی در این دوره به مراتب سنگین‌تر از دوره‌های قبل بوده و نمایندگان مردم باید این حرکت‌های سو را خنثی کنند.

وی افزود: به رغم همه فشارهای وارد شده، مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ثابت کردند از آنچنان شرافتی برخوردارند که نظیر آنها در دنیا وجود ندارد؛ اما اعتماد ملی به واسطه عملکردهایی که در سال‌های اخیر رخ داده دستخوش آسیب شده است. تعبیری وجود دارد که اعتماد را به صفحه کاغذ سفیدی تشبیه می‌کند و می‌گوید اگر این کاغذ دچار تاخوردگی شد به هیچ وجه اثر آن از بین نمی‌رود.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه هنر اصفهان گفت: اکنون اعتماد مردم است که دستخوش تا خوردگی‌هایی شده و هر اندازه هم برای اصلاح این تاخوردگی‌ها تلاش شود آثارش باقی می‌ماند. کسانی که در  صحنه انتخابات به عنوان کاندیدا حضور پیدا کردند باید توجه کنند این کاغذ بیش از این دچار تاخوردگی نشود؛ در غیر این صورت مسئولیت مستقیم افزایش این تاخوردگی‌ها متوجه کسانی است که امروز وارد میدان شده و شعارهای داغی مطرح می‌کنند که شاید برخی یا حتی هیچکدام از آنها در دوره نمایندگی رنگ واقعیت به خود نگیرد. افراد انتخاب شده قطعاً مسئولیت بسیار سنگینی دارند.

کد خبر 410910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.