کدخدایی:  رد صلاحیت به دلیل اصلاح طلب بودن فقط یک اتهام است

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان نسبت به جناح های سیاسی با چشمان بسته نگاه می‌کند و ملاک آن، مواد قانونی و مستنداتی است که در پرونده‌ها وجود دارد.

به گزارش ایمنا، عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی، ضمن تشریح وظایف شورای نگهبان، در خصوص بررسی صلاحیت‌ها و معیارها برای تعیین صلاحیت ثبت‌نام کنندگان گفت: شورای نگهبان، از مجموع ۱۴ هزار و ۴۵۰ نفری که بعد از اعلام هیأت اجرایی در اختیار ما قرار گرفت، نزدیک به ۷۲۰۰ نفر را واجد شرایط شناخت که از این میزان کمتر از ۵ هزار نفر صلاحیتشان تأیید نشد. بنابراین، تعداد افرادی که واجد شرایط شناخته شدند، خوشبختانه رقم بالایی است و برای هر کرسی، تقریباً ۲۴ نفر می‌توانند رقابت کنند.

وی افزود: اما از جهت معیارها، معیار ما قانون است. در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، معمولاً ما به مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ رجوع می‌کنیم. ما باید انطباق مفاد بندهایی که در هر کدام از این موارد وجود دارد همانند عدم التزام به قانون اساسی، سو شهرت، محکومیت‌های قضائی و مواردی از این قبیل را با اسناد و مدارکی که در پرونده افراد وجود دارد، بررسی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بعد از تشکیل پرونده داوطلبین، موارد به ما ارجاع می‌شوند و شورای نگهبان مستندات پرونده‌ها را ملاحظه می‌کند. معمولاً مراجع چهارگانه نیز گزارش‌هایی را برای ما ارسال می‌کنند و به استناد این گزارش‌ها، ما مستندها را با بندهای قانونی در مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ مورد مطابقت قرار می‌دهیم. اگر داوطلبین شرایط لازم را طبق این مواد داشته باشند، طبیعتاً صلاحیتشان تأیید می‌شود.

کدخدایی در رابطه با صحبت‌هایی که اخیراً در خصوص رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب برای شرکت در انتخابات مجلس مطرح می‌شود، گفت: البته این موارد مطرح شده یک اتهام است و شورای نگهبان به افراد نگاه سیاسی ندارد. ما یک مرجع قانونی ناظر هستیم که طبق قانونی اساسی و قوانین عادی، موظفیم انطباق شرایط مقرر در قانون را با مستنداتی که در پرونده‌ها وجود دارد، بسنجیم.

وی ادامه داد: عملکرد شورای نگهبان در ادوار گذشته به گونه‌ای بوده که نشان می‌دهد این نهاد، نگاه سیاسی ندارد. طبیعتاً هیچکدام از اعضای ما، نه عضو هیچ جناح و حزبی هستند و نه نگاه سیاسی و حزبی در بررسی صلاحیت‌ها دارند.

سخنگوی شورای نگهبان یکی از مسئولیت‌های شورای نگهبان را حفاظت از آرای مردم و برگزاری انتخابات سالم دانست و افزود: در بحث انتخابات، بعد از مرحله بررسی صلاحیت‌ها، مرحله دوم مربوط به روز انتخابات و طبیعتاً آرایی است که مردم به صندوق‌های رأی می‌اندازند. در این مرحله، شورای نگهبان باید از این آرا حفاظت، صیانت و پاسداری کند و ما این کار را با یک مکانیزم مردمی انجام می‌دهیم. ما بیش از ۲۰۰ هزار نفر ناظر مردمی داریم که از بین خود مردم انتخاب شده‌اند و آموزش دیده‌اند، قوانین و مقررات را می‌دانند و روز انتخابات بر سر صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و بر روند اجرایی انتخابات نظارت می‌کنند. این افراد از آغاز تا پایان شمارش آرا بر سر صندوق‌ها حاضر هستند.

کدخدایی افزود: در روز برگزاری اگر تخلفاتی صورت بگیرد، مستقیماً برخورد می‌کنیم و اگر بعد از آن هم گزارش‌هایی به دست ما برسد که رأی گیری را مخدوش کرده باشد و برای شورای نگهبان این اطمینان حاصل شود که که اشکالی در روند رأی گیری بوده، قطعاً طبق قانون برخورد خواهد شد و شورای نگهبان می‌تواند طبق اختیارات خود، بخشی از این آرا را باطل کند.

وی در توضیح رد صلاحیت برخی از ثبت‌نام کنندگان به دلیل عدم التزام به نظام و اسلام توضیح داد: بند یک ماده ۲۸ به «التزام عملی به اسلام» اشاره دارد. طبیعتاً عدم التزام به بخشی از احکام اسلام مربوط می‌شود؛ برای مثال، ممکن است یک نفر مسلمان باشد اما برخی از احکام اسلامی را رعایت نکرده باشد. نمونه بارز آن، کسانی هستند که رشوه‌ای گرفته یا سوءاستفاده و زد و بندهای مالی کرده باشند که این موارد، آنها را از التزام به یکی از احکام اسلام خارج می‌کند. بنابراین، اگر برای شورای نگهبان محرز شود که چنین چیزی اتفاق افتاده، طبیعتاً فرد می‌تواند صلاحیتش را از دست بدهد کمااینکه در این دوره، شورای نگهبان با بررسی‌هایی که انجام داد تشخیص داد که برخی از افراد و حتی نمایندگان فعلی که کاندید شده‌اند، صلاحیت ادامه کار در مجلس را ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نظر شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی شدن فرآیند رأی گیری گفت: شورای نگهبان، موافق الکترونیکی شدن انتخابات بوده و هست و در این زمینه هم پیشتاز بوده است. زمانی هم که حتی وزارت کشور از روش‌های تجمیع آرای الکترونیک بهره‌مند نبود، شورای نگهبان این کار را انجام می‌داد. بنابراین، ما پیشگام و مصر هستیم به الکترونیکی شدن انتخابات، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نگران آرای مردم هستیم. بر این اساس باید در روش‌های الکترونیک هم اطمینان حاصل کنیم که این آرا مخدوش نمی‌شود و از بین نمی‌رود. همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند این آرا حق الناسی هست که ما باید از آن پاسداری و صیانت کنیم.

کدخدایی ادامه داد: تنها نگرانی که برای ما وجود دارد، صیانت درست از آرای مردم است و اگر وزارت کشور بتواند مراحل دیگر را با رعایت امنیت و حافظت آرای مردم عملیاتی کند، بقیه مراحل هم الکترونیکی خواهد شد.

وی در با اظهار امیدواری نسبت به حضور پرشور مردم در انتخابات در رابطه با انتخابات دوم اسفند ماه گفت: عوامل مختلفی در بحث مشارکت مردم نقش دارند که عوامل اقتصادی، معیشتی و غیره در صدر مباحث هستند. مردم اگر احساس کنند که قوانین به درستی اجرا و رعایت می‌شود، برای حضور در انتخابات و مشارکت بیشتر، مشتاق‌تر خواهند بود. سهم شورای نگهبان در این زمینه یک سهم حداقلی است، با این حال، ما تلاشمان را خواهیم کرد تا اقداماتی را که می‌تواند سطح مشارکت را افزایش بدهد، انجام دهیم. پیش‌بینی ما نیز این است که انشاالله مشارکت خوبی را خواهیم داشت و دوم اسفند ماه مردم پای صندوق رأی خواهند آمد.

منبع: صداوسیما

کد خبر 410875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.