به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در دیدار وزیر آموزش و پرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: «معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلیترین سرمایههای کشور است که از سرمایه نفت، معادن و … مهمتر است و ١٠میلیون دانشآموز و نوآموز پیشدبستانی و دبستانی داریم که امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.»
وی با قدردانی از حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع همکاران معاونت آموزش ابتدایی افزود: «در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیشدبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری میکنند. در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده است و انتظار داریم این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهتگیریها و سیاستگذاریها مثل بودجهریزی این مهم در نظر گرفته شود.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، ادامه داد: «با کمک همکاران تلاش میکنیم تا موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.»
با جداسازیها و غربالگری کودکان مخالف هستیم
وی با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی داریم که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: «کودک به عنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاهمان به کودکان هستیم چراکه روشها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشهدار کند. در راستای این رویکرد تمامی کودکان برای ما مهم هستند و براین اساس با جداسازیها و غربالگریها مخالف هستیم چراکه پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.»
حکیمزاده، تصریح کرد: «پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی بهجای رقابت میتواند محیط مدارس ما را بانشاط کند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند چراکه بسیاری از مشکلات و نزاعها از تأکید بر من و فرد شروع میشود درحالیکه توفیق خواهی کاری جمعی است.»
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجرا شده است، اظهار کرد: «به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا از جمله روشهای تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوینشده که همه حلقهها را با همدیگر در نظر گرفته است.»
مصوبه ٩ ۵ ١شورای عالی آموزشوپرورش به حذف آزمونهای زائد منجر شد
حکیمزاده با بیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی، مصوبه ٩۵١ شورای عالی آموزش و پرورش است، افزود:: «برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش و پرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمونهای زائد را داشتیم. چراکه آزمونهای زائد تربیت را به آموزش تقلیل میداد و این دستاورد مهمی است و مراقبت میکنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.»
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: «رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزشها با ویژگیهای رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش میکنیم تا از بستر هنر، ورزش و فعالیتهای دستورز استفاده کنیم و فعالیتهایی همچون قصهخوانی، اتاقبازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامهها است.»
ویبا اشاره به اینکه در این رویکرد حذف پیکهای نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفتهشده است، اظهار کرد:: «در این برنامه ٧ میلیون رکورد کتابخوانی و قصهنویسی در کشور به ثبت رسید که با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه علمی کشور مواجه شد.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: «از دانشآموزان خواستیم به قصههای مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصهنویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارتهای نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.»
وی با تاکید بر جایگزینی برنامههای تکالیف مهارتمحور با مشق شب گفت: «در گذشته جایگزینی تکالیف مهارتمحور بهجای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارتمحور دانشآموزان یاد گرفتند در حسابهای زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: «در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویکرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشارکت معلمان بروز پیدا کرد.»
باید دانشآموزان بدانند علیرغم تفاوتهای یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند
حکیمزاده با بیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، افزود: «باید این فکر به دانشآموزان منتقل شود که علیرغم تفاوتهای موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت را طراحی کردهایم تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسانهای با ارزش و با احترامی هستید.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را میسازد، اظهار کرد: «در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کردهایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانشآموزان یکی از وظایف مهم آنان است
نظر شما