تهرانی‌ها از مترو زیاد استفاده نمی‌کنند

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بهره‌وری از مترو در کشور ما بالا نیست، از طرفی زیرساخت‌ها کم است و باید سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم ولی باید توجه داشت ضریب اشغال اتوبوس و مترو در ساعات غیر پیک زیاد نیست.

به گزارش ایمنا، یوسف حجت در نشست خبری درباره موضوعات ترافیکی و حمل و نقل در تهران، اظهار کرد: هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و ترافیک ششم تا هفتم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌ها در تهران برگزار می‌شود و در حاشیه آن نمایشگاهی تا ۹ اسفند خواهیم داشت.

وی افزود: موضوعات ترافیکی و حمل و نقل در کشور از جمله محورهای این همایش است و موضوعاتی مانند مهندسی ترافیک، طرح هندسی معابر، اقتصاد و حمل و نقل، آموزش و مقررات، سیستم‌های نوین حمل و نقل از جمله مباحثی است که در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

بیشترین انتقاد به فعالیت‌های شهری، نبود مطالعه و تحقیق است

حجت در پاسخ به این پرسش که در دوره‌های قبلی برگزاری این کنفرانس هزینه‌ها بیش از مزایای آن بود و چرا با وجود این مسئله و یکسال برگزار نشدن کنفرانس، دوباره این موضوع را مدنظر قرار داده‌اید، گفت: انتقاد به عمده فعالیت‌های شهر به دلیل نبود مطالعه و تحقیق است؛ اینکه پشتوانه علمی وجود داشته باشد برای آینده شهر می‌توان تصمیم‌سازی‌های خوبی را انجام داد. سال‌های گذشته این کنفرانس به سمت تشریفاتی و لوکس شدن پیش رفته بود ولی امسال این چنین نیست.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تلاش کرده‌ایم کنفرانس را از بحث‌های تشریفاتی تغییر و صرفه‌جویی های علمی را انجام دهیم تا بُعد علمی آن آسیب نبیند.

هزینه برگزاری یک کنفرانس معادل یک پنجم خرید اتوبوس

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه چرا هزینه برگزاری کنفرانس را صرف خرید اتوبوس و واگن مترو نمی‌کنید، گفت: کارهای علمی هیچ وقت به پایان نمی‌رسد و انتها ندارد؛ امسال از شهرداری رقم اعتباری که برای هجدهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک گرفته‌ایم معادل یک پنجم خرید یک اتوبوس است.

وی گفت: من هم معتقدم که بودجه‌های زیادی باید برای توسعه اتوبوس و حمل و نقل عمومی اختصاص داد ولی برگزاری چنین کنفرانس‌هایی هم ضرورت دارد؛ مهمترین کار ما تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل است ولی برگزاری کنفرانس جهت‌های آینده را برنامه‌ریزی می‌کند.

خرید اتوبوس مشکل اجرایی دارد

حجت با بیان اینکه خرید اتوبوس مشکل اجرایی دارد که ما آن را پیگیری می‌کنیم، گفت: کشور با مشکلات مالی مواجه است و تهیه اتوبوس و واگن مترو سخت شده ولی همه این مسائل مانع فعالیت ما نیست.

اختصاص اسکوتر و دوچرخه برقی برای پایتخت

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره موضوع دوچرخه در پایتخت، خاطرنشان کرد: تهران چهار جهت شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شمال دارد که تنها در بخش جنوب به شمال آن دوچرخه‌سواری مشکل است و به عبارتی از ۱۰۰ درصد مسیرها در ۲۵ درصد مشکل داریم که البته می‌توان از مسیر سربالایی جنوب به شمال از اتوبوس و مترو و در جهت برعکس که سرپایینی است نیز از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کرد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم اسکوتر و دوچرخه برقی را نیز در پایتخت مورد استفاده قرار گیرد که البته اگر بخش خصوصی ورود یابد اقدامات مؤثری انجام می‌شود.

برنامه مشخصی برای تاکسی هوایی نداریم

حجت در مورد تاکسی هوایی گفت: تحقیق و برنامه مشخصی در این زمینه نداریم؛ خیابان‌ها پر از آهن شده و نگرانیم که آسمان را هم علاوه بر زمین از دست بدهیم و این موضوع چندان مورد نظر نیست.

وی درباره فعالیت حمل و نقل عمومی و راهکارهای آن در تهران تصریح کرد: می‌توان از الگوی شهرهای دیگر که موفق هستند در پایتخت استفاده کرد؛ برخی از شهرها مانند شیراز و مشهد در حوزه پسماند اقدامات مؤثری نسبت به تهران انجام داده‌اند و حتی در حوزه اتوبوس‌های بی. آر. تی و دوچرخه نیز گاهی جلوتر هستند بنابراین نمی‌توان گفت که تهران تنها نقش الگو برای سایر استان‌ها را دارد.

تهرانی‌ها از مترو زیاد استفاده نمی‌کنند

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در تهران ۲۳۰ کیلومتر مترو داریم ولی ۷۰۰ میلیون سفر در پایتخت به طور سالانه انجام می‌گیرد این در حالی است که توکیو ۳۰۰ کیلومتر مترو داشته ولی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسافر به صورت سالانه از طریق مترو آن‌ها جابه‌جا می‌شود و این آمار به معنای این است که مردم توکیو بیشتر از تهرانی‌ها از مترو استفاده می‌کنند.

وی افزود: بهره‌وری از مترو در کشور ما بالا نیست، از طرفی زیرساخت‌ها کم است و باید سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم ولی باید توجه داشت ضریب اشغال اتوبوس و مترو در ساعات غیر پیک زیاد نیست.

حجت خاطرنشان کرد: ما از کهنگی اتوبوس‌ها رنج می‌بریم؛ چندین سال است که اتوبوس جدید اضافه نشده و باید اقدامات لازم انجام شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه خودم هم مسافر مترو هستم، گفت: مترو نسبت به اتوبوس اولویت دارد چراکه سیستم حمل و نقل پاک محسوب می‌شود، همچنین ایمن‌تر است و فضایی نیز از سطح شهر اشغال نمی‌کند ولی اتوبوس‌ها حدود هشت درصد در آلودگی تهران نقش دارند.

نامه شهرداری به سازمان برنامه و بودجه بدون جواب ماند

وی از ارسال نامه معاونت حمل و نقل شهرداری به سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: بر اساس این نامه درخواست کرده‌ایم که اعتباری را برای بهبود وضعیت اتوبوس‌های پایتخت و نوسازی اورهال آن‌ها اختصاص دهند ولی هنوز هیچ اعتباری به ما نداده‌اند و جوابی ارسال نشده است.

تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا افزایش یافته است

حجت با اشاره به اینکه تردد در حلقه دوم طرح ترافیک تحت عنوان طرح کاهش آلودگی هوا افزایش یافته است، اظهار کرد: امسال ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل را برای این محدوده داشتیم و سال‌های قبل شهروندان برای استفاده از طرح زوج و فرد باید به صورت کامل هزینه طرح را پرداخت می‌کردند که امسال این میزان به ۵۰ درصد رسید.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش تردد در این محدوده به شورای شهر پیشنهاد کردیم که عوارض حلقه دوم را از ۵۰ درصد به ۶۶ درصد برساند که البته شورا موافقت نکرد از طرفی تخفیف‌های مختلف برای بخش‌هایی همچون ساکنان محدوده طرح سبب شد درآمد حاصل از طرح ترافیک کاهش یابد.

وی تاکید کرد: درآمد شهرداری از عوارض طرح ترافیک در سال ۹۶، ۳۶۰ میلیارد تومان بود که این درآمد در سال ۹۷ به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

حجت اضافه کرد: امسال قرار است سقفی را برای استفاده از طرح ترافیک تعیین کنیم و اگر ظرفیت این سقف تکمیل شود دیگر اجازه رزرو وجود ندارد که جزئیات آن را شورای ترافیک باید مصوب کند ولی ۲۰ روز تردد رایگان را برای محدوده طرح کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.

برای ترافیک آخر سال کار فوق‌العاده‌ای نمی‌توانیم انجام دهیم

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تمهیدات کنترل ترافیک آخر سال به چه صورت است، افزود: برای این موضوع نمی‌توان کار فوق‌العاده‌ای انجام داد؛ مناسبت‌هایی مانند ۲۲ بهمن و مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی اقدامات مؤثری انجام شد و اتوبوسرانی و مترو با تمام قوا اقدامات لازم را انجام دادند و بیشترین استفاده از مترو را در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی داشتیم.

بهره‌برداری از ۳۰ اتوبوس جدید تا آخر سال

حجت گفت: تا آخر سال احتمالاً یک ایستگاه جدید مترو، ۳۰ اتوبوس و تعدادی مینی‌بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود و خرید اتوبوس‌ها از خرید غیر نقد شهرداری همچون فروش املاک انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا از درآمد حاصل از طرح ترافیک اتوبوس خریداری می‌کنید یا خیر، گفت: عمده درآمد حاصل از عوارض امسال برای نوسازی تاکسی‌ها اختصاص یافت و هزار تاکسی امسال نوسازی شد و بر اساس تفاهمی که با صندوق کارآفرین امید خواهیم داشت اقداماتی نیز برای اتوبوسرانی انجام می‌شود.

پارکینگ در تهران بسیار ارزان است

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد موضوع پارکینگ در پایتخت، اضافه کرد: شهرداری برای موضوع پارکینگ یارانه‌های سنگین اختصاص می‌دهد و این موضوع در راستای انسان‌محور شدن شهر نیست دلیلی ندارد که برای استفاده از خودروهای شخصی پارکینگ در نظر گیریم.

حجت گفت: پارکینگ در تهران بسیار ارزان است و این مسئله سبب شده که پارکینگ سازی نسبت به پاساژ و مجتمع تجاری مقرون به صرفه نباشد و باید اقدامی در این زمینه انجام شود.

وزارت نفت پولی برای مسافران مترو به شهرداری نداده است

حجت در مورد اینکه گفته شده وزارت نفت قرار است اعتباری را برای شهرداری در نظر گیرد، افزود: پرداخت این پول برای کاهش آلودگی هوا نیست بلکه برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شده هر چه مسافران مترو را افزایش دهیم خودروهای کمتری به صورت شخصی استفاده می‌شوند و سوخت کمتری مصرف می‌شود و از این طریق قرار است اعتباری به شهرداری اختصاص دهند.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: هنوز پولی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم؛ آمارها را بر اساس سال مبنا در نظر گرفته‌ایم و تعداد افزایش مسافران را اعلام کرده‌ایم تا آن‌ها مبلغی در نظر گیرند.

‌منبع: فارس

کد خبر 410828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.