رونمایی از فاز دوم سامانه جامع منابع انسانی سال ۹۹

توانمندسازی شهرداری اصفهان در جهت جلب رضایت شهروندان و تحقق تعالی سازمانی شهرداری با بکارگیری قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها یکی از ماموریت های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس چشم‌انداز سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در افق ۱۴۰۰، این سازمان در هوشمندسازی شهر پیشرو، در حکمرانی مطلوب IT پیشران و در درآمدزایی ICT پایدار خواهد بود.

این سازمان همسو با سیاست‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی در سال ۱۳۹۷ مبنی بر ارائه خدمات الکترونیکی با اولویت نیاز شهروندان، تقویت کیفیت محصولات و خدمات فاوا با رویکرد کاهش بهای تمام شده، یکپارچه‌سازی دارایی‌های اطلاعاتی شهرداری، کاهش وابستگی در محصولات و خدمات استراتژیکICT شهرداری به تأمین‌کنندگان، ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد مشارکت با بخش خصوصی و تقویت همکاری و تعامل با نهادهای اجرایی حرکت کرده است.

هوشمندسازی هدفمند شهر در حوزه‌های اولویت‌دار شهرداری، ارتقا و یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیکی شهروند محور، ارزش‌آفرینی با استفاده از سرمایه‌های ICT شهرداری، افزایش مشارکت فراسازمانی با استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران، کاهش وابستگی غیرضروری به پیمانکاران در اجرای پروژه‌های ICT، سازماندهی و یکپارچه‌سازی تمام داده‌های شهرداری و ارائه خدمات داده، ارتقای نقشICT در تعالی سازمانی شهرداری، ارتقای نقش ICT در تحول کسب و کار شهرداری، حفظ و ارتقای زیرساخت‌های فنی ICT شهرداری از اولویت‌های راهبردی ICT شهرداری در سال ۱۳۹۸ است.

خط مشی مدیریت سازمان فاوا در سال ۹۸ هم‌افزایی، اعتماد و احترام متقابل با شهرداری، ارتقای تخصص تا کسب مرجعیت، مدیریت بهینه زمان، توجه به درآمدزایی جلب مشارکت بخش خصوصی، استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی، اطلاعاتی و سازمانی، همکاری اثربخش کارکنان و تقویت کار گروهی، بکارگیری حداکثری ابزارهای فناوری اطلاعات و کاهش مصرف انرژی و کاغذ است.

در دو سال گذشته سازمان فاوا با تولید و بهره برداری از سامانه‌های مختلف گام‌های خوبی در راستای هوشمند سازی شهر و ارائه خدمات بهینه به شهروندان برداشته که برای آگاهی بیشتر از این اقدامات با «سیدحمیدرضا ابطحی»، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت و گو کرده‌ایم؛ مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طرح‌های شهرداری اصفهان برای هوشمندسازی شهر چیست؟

در شهرداری اصفهان پیرامون موضوع هوشمندسازی دو حوزه به صورت جدی درگیر است که باید این وظیفه را انجام دهند، یکی از این حوزه‌ها ستاد شهر هوشمند و دیگری سازمان فاوا است.

قرار بر این است که ستاد شهر هوشمند نقش برنامه‌ریزی داشته و سیاستگذاری کند و سازمان فاوا نیز به عنوان عضو دبیرخانه و عامل اجرایی، برنامه‌ها را اجرا کند؛ هدف از هوشمندسازی این است که خدمات قابل ارائه به شهروندان با نیاز به کمترین مراجعه ارائه شود و بسیاری از فعالیت‌ها توسط سامانه‌ها انجام شود. موضوع دیگر اینکه با استفاده از اینترنت اشیا بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که در مسیر هوشمندسازی اتفاقات بهتری رقم بخورد.

به طور مثال خودروهای امدادی هنگام حرکت ممکن است پشت چراغ قرمز ناچار به توقف شوند، در حالی که با نصب حسگرهای هوشمند روی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نیز روی خودروهای امدادی، سامانه به صورت خودکار نزدیک شدن خودروی امدادی را تشخیص داده و چراغ مسیر خودرو سبز و بقیه مسیرها قرمز می‌شود یا در حوزه حمل ونقل یک سامانه می‌تواند اعلام کند اتوبوس چه ساعتی به ایستگاه می‌رسد؛ در حوزه خدمات شهری و محیط زیست نیز اینکه خاک چقدر نیاز به کود، املاح و آب دارد را تشخیص می‌دهد. در حوزه شهرسازی یا مالی و اقتصادی، اینکه شهروندان از سامانه‌های یکپارچه‌ای استفاده کنند که از میزان حضور آنها کاسته و خدمات به صورت غیر حضوری ارائه شود.

عناوین برنامه‌های شهر هوشمند کدامند؟

در این زمینه چند پروژه شاخص در سازمان فاوا است که از جمله آنها می‌توان به پروژه سامانه یکپارچه پرداخت الکترونیکی و مدیریت ناوگان اتوبوسرانی( AVl-AFC) با هدف پرداخت آسان هزینه بلیت اتوبوس، مترو یا هر نوع وسیله حمل ونقل همگانی در شهر اشاره کرد همچنین برنامه‌ریزی شده تا مسافران با استفاده از کانال‌های ارتباطی مختلف از قبیل تلفن همراه بتوانند از برنامه زمانبندی حرکت اتوبوس‎‌ها و فاصله هر ایستگاه مطلع شوند.

پروژه دیگر، ایجاد پروفایل شهروندی است که با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در حال پیگیری است. بر اساس این پروژه اطلاعات شهروندان فقط یکبار در سامانه‌های شهرداری ثبت و شهروندان از تمام خدمات لازم شهرداری برخوردار خواهند شد.

در شهرداری اصفهان به این نتیجه رسیدیم که لازم است باشگاهی تحت عنوان «باشگاه شهروندی» با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، معاونت خدمات شهری شهرداری و مدیریت اصفهان کارت راه‌اندازی کنیم و رفتارهای شهروندان در سطح شهر را بهبود و رفتارهای خوب آنها را تشویق کنیم. در باشگاه شهروندی مهمترین هدف تبلیغ، ترویج و پیاده‌سازی رفتار مطلوب شهروندی است و شهروندان در ازای انجام اقدامات شایسته از برخی مزایا بهره‌مند خواهند شد.

رفتارهای شهروندی چگونه رصد می‌شود؟

وقتی شهروند در پروفایل ثبت نام کرد و عضو باشگاه شهروندی شد و با اصفهان کارتی که به نام او صادر شده است، از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس یا مترو استفاده کرد، این موضوع در باشگاه شهروندی به آسانی قابل رصد است؛ البته تحقق این اهداف مسیری دشوار دارد که تلاش ما برای به نتیجه رساندن آن است.

شهر هوشمند نیاز به شهروندانی هوشمند دارد، برای ارتقا سطح هوشمندی شهروندان چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز آموزش سازمان فاوا شهرداری اصفهان، علاوه بر آموزش، ترویج و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتالی، این بود که شهروند الکترونیک یا شهروند هوشمند آموزش دهد. در سال‌های ۸۷ و ۸۸ مشکل پرداخت قبوض و صف‌های طولانی شهروندان را داشتیم، پس از آنکه پرداخت قبوض الکترونیکی شد عده‌ای به دلیل بی اعتمادی یا نداشتن اطلاع کافی، باز هم قبوض خود را حضوری پرداخت کردند. در همان سال‌ها مرکز آموزش سازمان فاوا با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی دوره آموزشی «شهروند الکترونیکی» را برگزار کرد تا پرداخت قبض و استفاده از خدمات الکترونیکی و فراگیری برخی دیگر از قابلیت‌های شهروند الکترونیکی برای همه آسان شود.

در حال حاضر سازمان فاوا با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ، سامانه مدیریت یادگیری تحت عنوان شهر یادگیرنده را راه‌اندازی کرده که هفته آینده رونمایی خواهد شد. شهر یادگیرنده به نشانی lcity.ir این قابلیت را دارد تا آموزش‌های مورد نیاز برای شهروندان در تمامی حوزه‌ها را به صورت غیرحضوری ارائه کند. در این سامانه که بر اساس ارائه سرویس آموزشگاه طراحی شده است بین چهار ذی‌نفع اصلی سازمان، شرکت، مدرس و مالک سامانه موضوع مشارکتی دیده شده است، به صورتی که همه بازیگران آموزش در سطح شهر بتوانند از این سامانه استفاده کنند و منافع خود را حاصل کنند.

چه فعالیت‌های در مرکز آموزش سازمان فاوا انجام می‌شود؟

در مرکز آموزش سازمان فاوا یک مسئولیت اجتماعی برای خود قائل هستیم تا فاصله بین فارغ التحصیل دانشگاه و نیاز بازار کار را پُر کنیم، از این رو طرح «داچ» یا دانش آموخته چیره‌دست مطرح شد. در این طرح نیازهای بازار کار و حوزه خدمات و صنعت و توانمندی دانشگاهیان و کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند را بدست آورده‌ایم تا با برگزاری دوره آموزشی سه ماهه یا شش ماهه زمینه اشتغال آنها در محل‌هایی که برای جذب نیروی کار تقاضا داشتند، فراهم شود. در این راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده که بر اساس مفاد آن قرار است سرفصل‌های مرتبط با شهر و شهروند هوشمند احصاء و دوره‌های آموزشی آن در سطوح مختلف برگزار شود.

نقاط ترافیکی متصل به شبکه فیبرنوری چند نقطه است و آیا افزایش پیدا می‌کند؟

تعداد نقاط ترافیکی شهر متصل به شبکه فیبرنوری در آخرین آمار بالغ بر ۱۵۰ نقطه است و برای افزایش آن به بیش از ۲۲۰ نقطه برنامه داریم. البته در جریان ناآرامی‌های آبان‎ماه امسال ارتباط تعدادی از نقاط ترافیکی شهر را از دست دادیم و بخش زیادی از سرمایه‌های شهر آسیب دید.

برخی شهروندان باید بدانند وقتی اعتراض داریم باید به نحوی بیان شود که به خودمان لطمه نزنیم زیرا با بودجه‌های محدود به سختی می‌توان آسیب‌ها را جبران کرد.تحریم‌ها، عدم تبادل بانکی و عدم ورود تجهیزات مورد نیاز، همه حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و اگر بتوانیم در این حوزه سطح خدمات را حفظ کنیم، گام مهمی برداشته ایم. در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات باتوجه به افزایش قیمت دلار همه هزینه به شدت افزایش قیمت داشته زیرا فناوری اطلاعات به مسائل ارزی وابسته است.

در ناآرامی های اخیر چه میزان خسارت به حوزه فناوری اطلاعات شهرداری وارد شد؟

در جریان ناآرامی‌ها، هزینه خسارات وارد شده به حوزه ICT سازمان فاوا حدود یک میلیارد تومان اعلام شد، اما بخشی از تجهیزات به ویژه در تقاطع‌ها مربوط به سایر حوزه‌های شهرداری است که برآورد خسارات با خودشان است.

بودجه سال‌جاری سازمان فاوا چقدر بود و چه میزان از آن محقق شده است؟

اصلاح بودجه این سازمان در سال ۹۸ بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان بوده که تا پایان دی‌ماه سال جاری به میزان ۵۰ درصد محقق شده و در تلاش هستیم این میزان را به ۸۰ درصد افزایش دهیم.

برای سال آینده نیز بودجه این سازمان بالغ بر ۶۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سامانه منابع انسانی چه ویژگی‌هایی دارد و چقدر می تواند در بالابردن راندمان شهرداری تأثیر بگذارد؟

سازمان فاوا درگذشته سامانه پگاح شامل پرسنلی، کارگزینی، حقوق و دستمزد را مبتنی بر فناوری دهه ۷۰ و ۸۰ راه اندازی کرده بود، اما از آنجا که در این سامانه اصول یکپارچه‌سازی و نیازمندی‌های روز پیش بینی نشده بود، مقرر شد سامانه جامع منابع انسانی به صورت داخلی توسط مهندسان و کارشناسان این سازمان تولید شود.

سامانه جامع منابع انسانی یک مجموعه کامل از سامانه‌های مورد نیاز حوزه منابع انسانی شامل کارگزینی، حقوق و دستمزد، رفاه، بیمه تکمیلی، تشویق تحصیلی، کارانه و بازنشستگان است که تمامی معاونت‌ها، مناطق و سازمانهای وابسته به شهرداری می‌توانند از آن استفاده کنند. فاز اول سامانه جامع منابع انسانی هفته جاری رونمایی شده و فاز دوم آن در سال آینده رونمایی خواهد شد.

در پایان باید یادآور شد، حوزه اصلی فعالیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمت به شهرداری اصفهان است؛ سازمان فاوا تأسیس شده تا باعث تسهیل و تسریع امور شهرداری اصفهان برای خدمت به شهروندان شود. البته جهت‌گیری این سازمان دو سویه است؛ یک سری خدمات را به شهروندان در قالب خدمات الکترونیکی ارائه می‌کنیم و دیگری خدمتگذاری به شهرداری است که همچنان انجام می‌دهیم تا بتوانیم رضایت شهرداری و شهروندان را فراهم کنیم.

کد خبر 410822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.