مزایای اجتماعی و اقتصادی فضاهای عمومی در شهرها

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان در تلاشند مناطق شهری را به مکان‌هایی مملو از فرهنگ، شگفتی و هیجان کنند تا از این طریق نه تنها باعث افزایش رضایتمندی شهروندان شوند بلکه اقتصاد منطقه را رونق بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرها مکان‌هایی برای پیاده‌سازی ایده‌های زیبا به شمار می‌رود. بسیاری از شهرهای جهان ذاتاً از تاریخچه‌ای غنی برخوردار است که نقل داستان‌های آن ذهن هر شنونده و شهروندی را به خود جلب می‌کند. نهادهای طراحی شهری به خوبی می‌دانند که شهرها مکان‌هایی برای تجارت به شمار می‌رود و به همین منظور تلاش می‌کنند فضاهای شهری را به مکان‌هایی مملو از فرهنگ، شگفتی و هیجان تبدیل کنند. ایجاد فضاهای عمومی یکی از بهترین راهکارها برای جلب توجه شهروندان و بهبود وضعیت دارایی‌ها و خدمات است.

پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن هر مخاطبی را به خود جذب کند این است که خلق فضاهای عمومی دقیقاً به چه معنا است؟ ایجاد فضاهای عمومی یک فرآیند خلاقانه و فراگیر است که مردم را در گوشه و کنار یک شهر گرد هم می‌آورد تا در کنار یکدیگر یک هویت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای منطقه شکل دهند. پروژه‌های ایجاد فضاهای عمومی شهری فرصت‌هایی را به وجود می‌آورد که به موجب آن جنبه‌های منحصربه‌فرد تاریخ یک شهر به تصویر کشیده می‌شود و نظر مسئولان را به مناطقی که به بهبود بیشتری نیازمند است، جلب می‌کند.

فواید ایجاد فضاهای عمومی شهری

ایجاد فضاهای عمومی شهری فرصت‌های باارزشی را برای استفاده از منابع موجود در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار می‌دهد و باعث نوسازی شهر به روشی پایدار و مقرون‌به صرفه می‌شود. این فرآیند به طور فراگیر تأثیرات زیادی بر شهرها می‌گذارد که در ادامه به بعضی از این تأثیرات پرداخته می‌شود. ایجاد فضاهای عمومی در شهرها:

· باعث توسعه اقتصادی در شهر می‌شود.

شهرهای پویا از طریق دولت‌های فعال، سازمان‌های اختصاص داده شده به پایدارای و شهروندان خلاق می‌تواند کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کند.

· مکانی برای هم‌اندیشی به وجود می‌آورد.

رویدادهای ایجاد فضاهای عمومی در شهرها فرصت‌هایی را در اختیار ساکنان شهر، گردشگران، فروشندگان و کارکنان قرار می‌دهد تا با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند و برای حل مسائل و مشکلات مهم شهر خود راه‌حل‌هایی ارائه دهند.

· فضاهای مرده شهرها را به مکان‌هایی جذاب تبدیل می‌کند.

فرآیند ایجاد فضاهای عمومی شهری به طراحان و برنامه‌ریزان شهری اجازه می‌دهد مکان‌های متروکه شهر را از نو طراحی و آن‌ها را به فضاهایی پرشور برای گرد هم آورن مردم شهر تبدیل کنند. پارک‌ها، خیابان‌ها، معابر، میدان‌ها، ساختمان‌ها و پیاده‌روها بهترین مناطق شهری برای ایجاد فضاهای عمومی به شمار می‌رود. به عنوان مثال مقامات رسمی شیکاگو، بزرگترین شهر ایالت ایلینوی در ایالات متحده آمریکا، بسیاری از معابر شهر را به مکان‌هایی برای نصب آثار هنری تبدیل کردند تا مردم برای تماشای این آثار از هم پیشی بگیرند، در آنجا گرد هم آیند و به معاشرت با یکدیگر بپردازند.

· باعث افزایش کیفیت زندگی در شهرها می‌شود.

در بروکلین، یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر نیویورک و همچنین پرجمعیت‌ترین منطقه در کلان‌شهر نیویورک، پروژه‌ای به نام "روشنایی‌های خاموش" هنرمندان را دور هم جمع کرد تا به ایجاد دروازه‌هایی زیبا در قسمت ورودی زیرگذرهای تاریک بپردازند. این اقدام باعث زیبایی بی‌نظیر شهر شد و علاوه براین امنیت کودکان مدرسه‌ای را در زمان عبور از فضاهای تاریک افزایش داد.

تأثیرات اقتصادی ناشی از ایجاد فضاهای عمومی در شهر

ایجاد فضاهای عمومی از طریق نصب آثار هنری تنها باعث افزایش رضایتمندی شهروندان از بافت شهری نمی‌شود. شهرهای پویا، سرزنده و مترقی توانایی جذب افراد با استعداد بیشتری نظیر تاجران، کارآفرینان و کارگران ماهر را در بسیاری از زمینه‌ها دارند. در دیترویت بزرگ‌ترین شهر در ایالت میشیگان در ایالات متحده آمریکا، معماران در یک پروژه شگفت‌انگیز یکی از فضاهای بتنی شهر را به پارکی بسیار پویا تبدیل کردند که در تمام طول سال به گرمی تمام پذیرای بازدیدکنندگان و شهروندان است. این پارک زیبا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیاری را به سمت خود جذب کرد و باعث رونق اقتصادی منطقه شد.

اما برای ایجاد فضاهای عمومی شهری چه اصولی را باید در نظر گرفت؟ اگرچه تمام ساکنان یک شهر از رفتن به فضاهای سبز و پویای شهری لذت می‌برند بااین حال، هیچ شخصی از پرداخت هزینه برای بازدید از چنین مکان‌هایی احساس رضایت نخواهد داشت. بنابراین این فضاها باید به گونه‌ای طراحی شود که به شهروندان حس مالکیت نسبت به شهر خود را بدهد و آن‌ها را به سمت داشتن یک سبک زندگی سالم سوق دهد.

کد خبر 410810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.