موسیقی‌های سفارشی به دل نمی‌نشیند

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری گفت: سرودهایی که در حال حاضر ساخته می‌شود سفارشی است، در واقع شعر و آهنگ را سفارش می‌دهند و به همین دلیل است که به دل نمی‌نشیند.

حسن منصوری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل مانایی سرودهای اوایل انقلاب این است که مردم از آن زمان خاطرات بسیار خوشی دارند.

وی افزود: همچنین در آن زمان کارهای بسیار قوی که منحصر به زمان خاصی نیست نیز ساخته شده است یعنی سرودهای کسانی چون آقای علیزاده و مرحوم محمد رضا لطفی و مشکاتیان که اساتید بزرگ موسیقی بودند و بر اساس سنت موسیقی می‌ساختند.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری ادامه داد: شعر این سرودها را نیز شعرایی سروده بودند که ریشه در مردم داشتند و اشعار آن‌ها مربوط به شخص خاصی نبود بلکه مربوط به یک مملکت بود.

منصوری در خصوص کلام اشعار سرودهای انقلابی اضافه کرد: کلام آن‌ها کلامی عام در ارتباط با آزادی، جدا شدن از استبداد و از بین رفتن طاغوت است که در هرزمانی می‌تواند فراگیر باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم که با دولت وقت خود مشکل دارند این سرودها را گوش می‌دهند، در واقع گویی حرف دل فعلی آن‌ها را می‌زند و به این دلیل است که ماندگار هستند.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با اشاره به سرودهایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند، گفت: معمولاً سرودهایی که در حال حاضر ساخته می‌شود سفارشی است، در واقع شعر و آهنگ را سفارش می‌دهند و به همین دلیل است که به دل نمی‌نشیند.

منصوری اضافه کرد: اما سرودهای انقلابی خود جوش بود، خوانندگان آن‌ها خوانندگان بزرگ و تراز اولی چون شهرام ناظری و شجریان بودند که در زمان شاه نیز موسیقی سفارشی نخواندند و همیشه اصالت‌های خود را حفظ کردند، در نتیجه مردم نیز آن‌ها را به عنوان خوانندگانی اصیل می‌شناختند.

وی افزود: بنابراین شاعران، خوانندگان و آهنگسازان سرودهای اوایل انقلاب همگی قوی و با سابقه‌ای خوب بودند و همین امر منجر به ماندگاری آثار آن‌ها در اذهان مردم شد و به این دلیل است که آن سرودها امروزه هنوز زنده است.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان ادامه داد: خیلی از سخنانی که در آن سرودها گفته شده است در حال حاضر درد دل فعلی مردم است بنابراین پس از گذشت چند نسل، نسل جدید وقتی می‌خواهد سخنی از اعتراض و مشکلات بزند و نقدی به دولتمردان مملکت کند فکر می‌کند که می‌تواند سخن خود را در این سرودها بیابد.

کد خبر 410803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.