پانزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی چه اهدافی دارد؟+ مهلت ثبت نام

مأموریت پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی رونق و اثربخشی کسب‌وکار و گسترش بازار محصولات و خدمات فناورانه و دانش‌بنیان با برقراری ارتباط بین فن‌آفرینان و سرمایه‌گذاران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با هدف ترویج و توسعه فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن‌آفرینان به عنوان موتور حرکت، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه‌های مختلف فن‌آفرینی برگزار می‌شود. در مورد پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، شرایط شرکت در بخش مسابقه‌ای، مهلت ثبت نام و جوایز بخش مسابقه‌ای فن‌آفرینان با عبدالرضا کبیری سامانی، دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی توسط چه ارگان‌هایی حمایت می‌شود و هدف کلی برگزاری آن چیست؟

جشنواره ملی شیخ بهایی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. مأموریت پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، رونق و اثربخشی کسب‌وکار و گسترش بازار محصولات و خدمات فناورانه و دانش‌بنیان، با برقراری ارتباط بین فن‌آفرینان و سرمایه‌گذاران است. مأموریت مهم دیگر جشنواره، حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور است که می‌تواند فضایی برای جذب حمایت‌های مالی و تسهیلات بیشتر بخش خصوصی و دولتی برای حل معضلات و مشکلات در شرایط تحریم فراهم کند.

در پانزدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی چه تغییراتی نسبت به سال قبل ایجاد شده است؟

در پانزدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با ایجاد تغییراتی در ساختار بخش‌های مسابقه‌ای، بخش‌های دانشجویی و آزاد، طراحان کسب و کار با هم ادغام شده‌اند. با ادغام این دو بخش در کارگروه مسابقه‌ای طراحان کسب و کار با رویکرد حل مسائل اساسی و چالش‌های کشور و ارائه طرح‌های کسب و کار، امکان ایجاد جذب سرمایه و حمایت‌های لازم برای تجاری‌سازی فراهم شده است. این تغییرات با ایجاد فضای رقابتی بیشتر در بین متقاضیان باعث ارتقای کیفی طرح‌های کسب و کار و تسهیل فرآیند مذاکره با سرمایه‌گذاران در جشنواره می‌شود.

شرایط شرکت در بخش مسابقه‌ای و هدف برگزاری این بخش چیست؟

در بخش مسابقه‌ای طراحان کسب و کار، متقاضیان باید دارای شرکت حقوقی ثبت شده باشند. بخش مسابقه‌ای فن آفرینان نیز با هدف توسعه شرکت‌های دانش بنیان و صنعت‌ساز برنامه ریزی شده است و داوری در دو بخش شرکت‌های نوپا با سابقه تولید یا عرضه محصول کمتر از سه سال و شرکت‌های رشد یافته با سابقه عرضه محصول بیش از سه سال انجام خواهد شد. از جمله مهم‌ترین شاخص‌های داوری این بخش مدیریت، فناوری و مالی است.

چه شرکت‌هایی به بخش مسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه گذاری راه پیدا می‌کنند و هدف این بخش چیست؟

در این دوره از جشنواره به صورت جدی به فرصت‌های سرمایه گذاری پرداخته خواهد شد. از میان شرکت کنندگان بخش‌های مسابقه‌ای طراحان کسب و کار و فن آفرینان، شرکت‌هایی که حائز شرایط جهت ارائه طرح خود به سرمایه گذاران باشند، به بخش مسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه گذاری راه می‌یابند. این بخش از جشنواره با هدف پاسخ به نیاز کارآفرینان و سرمایه گذاران برای شناسایی و ارزش‌گذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرح ریزی شده که معیارهای داوری این بخش ویژگی‌های مالی، اقتصادی، فنی و علمی، اجرایی و مدیریتی است.

مهلت ثبت نام بخش‌های مسابقه‌ای تا چه زمانی است و برای ثبت نام نهایی باید چه اقداماتی انجام شود؟

مهلت ثبت نام بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره پانزدهم تا ۲۸ اسفند سال جاری تمدید شده است و متقاضیان شرکت در این رویداد پس از ثبت نام و بررسی‌های اولیه، برای ثبت نام نهایی باید یک فیلم پنج دقیقه‌ای در مورد تولید، نوع محصول و فناوری خود برای انجام فرآیند داوری ارسال کنند. مخاطبان پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی نیز بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و رشدیافته و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها هستند.

جوایز بخش مسابقه‌ای فن‌آفرینان چیست و به چه شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد؟

اعطای جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر محمود شیخ زین‌الدین در کارگروه مسابقه‌ای فن‌آفرینان یکی از برنامه‌های جشنواره پانزدهم است و این جایزه به برترین طرح‌های فناورانه که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجاد کرده باشند، اعطا می‌شود. همچنین تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران موفق و خطرپذیر کشور در این بخش شناسایی و با آن‌ها مذاکراتی انجام می‌شود امیدوار هستیم حضور آن‌ها در جشنواره، منجر به عقد قراردادهای خوبی با فن‌آفرینان شود.

بخش‌های غیرمسابقه‌ای پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی چیست؟

بخش‌های غیرمسابقه‌ای پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی نیز شامل فرصت‌های سرمایه‌گذاری، نشست‌های انتقال تجربه و نمایشگاه است. در بخش غیرمسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری نشست‌های مذاکرات دوجانبه (B۲B) طراح و سرمایه‌گذار به صورت جدی دنبال خواهد شد و برنامه‌های متنوعی برای شناسایی و معرفی فناوران به سرمایه گذاران دولتی و خصوصی طرح ریزی شده است تا سرمایه گذاری‌های واقعی از طریق تبادل سهام و سرمایه و دیگر روش‌ها صورت گیرد.

در بخش نشست‌های انتقال تجربه به صورت ویژه از تجربیات اعضای اتاق‌های بازرگانی، ایرانیان کارافرین مقیم خارج از کشور و صاحب‌نظران بین‌المللی در حوزه کارافرینی و فن‌آفرینی استفاده خواهد شد و کارگاه‌های آموزشی مفید و مختلفی برگزار می‌شود. در بخش نمایشگاهی جشنواره نیز دستاوردهای شرکت‌های فناور به جامعه سرمایه‌گذاران معرفی خواهد شد.

فناوران و فن‌آفرینان در چه زمینه‌هایی می‌توانند برای مسائل اساسی کشور راه حل ارائه دهند؟

چالش‌ها و مسائل اساسی کشور که انتظار می‌رود در شرایط تحریمی موجود برای آن‌ها توسط فناوران و فن‌آفرینان راه حل‌های مناسبی ارائه شود، در ۱۰ محور مهم از جمله فناوری‌های صنعت ساز، رفع نیاز صنعت در دوران تحریم، خشکسالی و سیلاب، بازیافت پسماند، محیط‌زیست و آلودگی آب، خاک و هوا، نیازهای صنعت دارویی به خصوص داروهای کمیاب، مسائل اقتصادی و صنعتی شامل تورم، تحریم و رکود، مسائل اجتماعی، زیست فناوری، صنایع ICT، IT و هوش مصنوعی است.

کد خبر 410802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.