بررسی تجارب جهانی در پایش شاخص‌های راهبردی مدیریت حمل و نقل شهری

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پژوهش «بررسی تجارب جهانی در پایش شاخص‌های راهبردی و عملکردی مدیریت حمل و نقل شهری» توسط یکی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ارزیابی و پایش عملکرد لازمه هر سیستم اجرایی و مدیریتی است و عملکرد هر سیستم باید مورد سنجش قرار گیرد تا میزان انطباق با سیاست‌ها و برنامه‌ها و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، بررسی شود.

وی تصریح کرد: استفاده از شاخص‌های مختلف در حوزه راهبردی و عملکردی متداول‌ترین روش بررسی و پایش عملکرد سیستم‌های مدیریت شهری و به طور خاص سیستم‌ها و برنامه‌های حمل و نقل شهر است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه مساله اصلی پژوهش بررسی منابع معتبر علمی و تجربیات برخی از شهرهای جهان در چارچوب‌های مختلف ارزیابی عملکرد و جمع آوری فهرست شاخص‌های مورد بررسی و نحوه پایش و گزارش شاخص‌ها در حوزه حمل و نقل شهری است، افزود: در این پژوهش، نحوه ارائه، تنظیم و طراحی چارچوب‌ها و سیستم‌های ارزیابی عملکرد در حوزه مدیریت حمل و نقل شهری بررسی می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در برنامه‌ریزی راهبردی حوزه‌های مختلف، شاخص‌های ارزیابی عملکرد را در نظر گرفته است که هرساله میزان نزدیک شدن حوزه مورد نظر به اهداف تعیین شده را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل و ترافیک به دلیل اثرات مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی بر شهر و شهروندان یکی از بخش‌های مهم برنامه ریزی راهبردی شهر بوده و شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی عملکرد آن در نظر گرفته می‌شود، گفت: نتایج این پژوهش به مدیریت شهری کمک می‌کند که از تجربیات سایر شهرهای جهان در انتخاب چارچوب‌های مختلف ارزیابی، لیست شاخص‌ها، نحوه پایش و ارائه گزارش شاخص‌ها استفاده کند.

ابراهیمی ادامه داد: برای انجام پژوهش ابتدا در فصل آغازین به تبیین ابعاد مختلف موضوع، بررسی مفاهیم اولیه و همچنین تشریح اهمیت بحث ارزیابی عملکرد با استفاده از شاخص‌ها پرداخته شده و در ادامه پیشینه موضوع با بررسی سازوکار و انواع چارچوب‌های ارزیابی عملکرد در منابع معتبر علمی بررسی شده است؛ سپس شاخص‌های راهبردی و عملیاتی حوزه حمل‌ونقل شهری در منابع تخصصی و علمی معتبر مورد پژوهش قرارگرفته و نحوه محاسبه، ارتباط بین شاخص‌ها و روابط ریاضی شاخص‌های پرتکرار ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در گام بعدی تجربیات پنج شهر نیویورک، لندن، سیدنی، سنگاپور و تهران مطالعه شده است، گفت: چهار شهر نخست از شهرهای پیشرو در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری و شهر تهران نیز به‌عنوان یک تجربه داخلی بررسی شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: در پایان شاخص‌ها بر اساس تعداد تکرار در منابع، ارتباط داخلی و جامعیت اولویت‌بندی شده و چارچوب پیشنهادی برای پایش شاخص‌های راهبردی و عملیاتی حوزه حمل‌ونقل شهری پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس روابط بین شاخص‌ها، تکرار در منابع و جامعیت لازم برای پوشش ابعاد مختلف حوزه حمل‌ونقل، شاخص‌های راهبردی دارای اولویت در سه بخش آثار محیط زیستی، آثار اقتصادی و آثار اجتماعی، در ۱۵ هدف راهبردی و ۲۰ شاخص مطابق جدول یک انتخاب شدند.

ابراهیمی اظهار کرد: شاخص‌های عملیاتی نشان دهنده میزان اعمال سیاست‌ها و اجرای برنامه‌هایی هستند که سیستم حمل‌ونقل شهری را به اهداف راهبردی فوق رهنمون می‌سازند.

وی ادامه داد: شاخص‌های عملیاتی شناسایی شده بر اساس ارتباط مشخص شده بین شاخص‌های مختلف عملیاتی و راهبردی و جامعیت لازم برای پوشش ابعاد مختلف برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل، در پنج حوزه کلی تقاضای سفر، حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل شخصی، حمل‌ونقل غیر موتوری و مدیریت منابع انسانی اولویت‌بندی و درمجموع ۵۹ شاخص عملیاتی در قالب ۳۰ گروه انتخاب شدند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه نکته مهم در انتخاب شاخص‌های ارزیابی عملکرد در بررسی تجربیات شهرها وجود دارد ارتباط شاخص‌ها با اهداف و سیاست‌های حمل‌ونقل شهر است، گفت: در هر شهر بنا بر چشم‌انداز و اهداف دارای اولویت خود، برنامه‌ریزی استراتژیک حوزه حمل‌ونقل انجام می‌شود و سیاست‌های حمل‌ونقل برای نیل به اهداف تدوین می‌شود.

وی اظهار کرد: شاخص‌های راهبردی هر ساله میزان نزدیکی به اهداف و شاخص‌های عملیاتی میزان موفقیت در اعمال سیاست‌ها را سنجش می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: هر شهری بنا بر وضعیت موجود سیستم‌های حمل‌ونقل و چشم‌انداز و هدف‌گذاری آینده شهر، چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های مخصوص به خود را دارد و در افق‌های برنامه‌ریزی آینده بر چند هدف و سیاست دارای اولویت تمرکز می‌کند؛ به عبارت بهتر مسئولان حمل‌ونقل شهرها به این تجربه دست‌یافته اند که هم‌زمان نمی‌توان همه سیاست‌های حمل‌ونقل را اجرا و به همه اهداف دسترسی پیدا کرد چرا که نیاز به اولویت‌بندی وجود دارد.

کد خبر 410797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.